Jump to content

Bilder av loddebåten min


Loddebåt

Recommended Posts

Originalt tror jeg disse båtene som Askvik folkene bygget ble levert med 5hk Marna - dette er jeg ikke sikker på?

Kanskje Poseidon kan svare meg på det??

Gratulerer med en helt nydelig båt - den har du all mulig ære av og jeg håper inderlig at du tar vel vare på den. :flag::flag:

 

Når det gjelder loddebåter så var den nok "8-11 Marna" som var den helt store slageren. De var 2-cylindret, kraftige og pålitelig, men de var temmelig tørste på bensinen.

 

I dorryene, som var ca 30 fot var det 4-cyl Marna som var gjengangeren. De var først 16-24 HK og så ble de oppgradert til 24-32 HK. Og hvis 8-11 var tørst, så var det bare forbokstavene til 24-32 - der hørte man formelig hvordan det suste i rørene når bensinen rant som et fossefall fra tank til forgasser :wink::wink:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder loddebåter så var den nok "8-11 Marna" som var den helt store slageren. De var 2-cylindret, kraftige og pålitelig, men de var temmelig tørste på bensinen.

 

Eksakt den samme motoren som står i slepeprommen vår. Solid motor med herlig lyd. :sailing:

 

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Trenger ikke være redd for at jeg ikke tar vare på den - gir alt når det gjelder disse båtene!

 

Jeg hadde en loddebåt for ca.20 år siden som det stod en 8-11 Marna i - en skikkelig bensinsluker, men herlig lyd. Jeg fant aldri ut hvem som hadde laget denne båten, men noen trodde det var en Tresfjord. Er det noen som vet om de laget loddebåter?

Redigert av Loddebåt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Til M/B Shanty,

loddebåten var rundt 20 fot og ble benyttet av notbasen når han lette etter sildestimen. Basen ombord i notbåten - Dory som de ofte blir kalt, dro ut i loddebåten med et lodd i enden av en messinghyssing som han senkte ned i sjøen, med hyssingen på pekefingen. Når loddet traff sildestimen kunne en god bas faktisk ruse hvor mange ca.hektoliter stimen bestod av. Da var det notbåtene sin tur til å dra noten rundt stimen, deretter dra noten sammen for å fange silda. Disse båtene ble mye brukt fra rett før krigen til rundt 60-tallet vil jeg tro.

 

Vet ikke om jeg ordla meg helt riktig - og det er sikkert mange som vil rette på denne historien, men det er denne lærdommen jeg fikk...

Redigert av Loddebåt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vet ikke om jeg ordla meg helt riktig - og det er sikkert mange som vil rette på denne historien, men det er denne lærdommen jeg fikk...

Det som du forklarer er helt OK, men på tiden da din loddebåt var i bruk, da hadde man forlengst fått elektroniske ekkolodd, noen svære monstrum som Simrad laget, og som kostet en formue - men som var inntjent på et øyeblikk når man gjorde godt sildefiske.

 

Her er forresten en god forklaring på ekkoloddets utvikling.

 

Her er også en annen som har restaurert en loddebåt.

 

Her er også litt av Askviks historie med både loddebåter og doryer.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Da min far var med på sildefiske rundt krigen brukte de hyssingen med lodd. De brukte aldri ekkolodd før nærmere 60-tallet.

 

Når jeg ser på restaureringen av Askvik-båten, ser jeg den hadde en Sabb 4-5hk? Ble de levert originalt med Sabb også? Hva menes med "Sabb oppfyring"?

Link to post
Share on other sites

Oppfyringsmotor / semidieselmotor - hadde lavere kompresjon enn "vanlig" dieselmotor, slik at temperaturen ved kompresjon i sylinderen også ble lavere. Såpass lav at den ikke i seg selv var tilstrekkelig til å fyre av diesel/luft-blandingen, og trengte hjelp av en glødende kule/bolt eller lignende i toppen. Når den først kom i gang holdt den varmen oppe, og fyringen kunne avsluttes. Brukte blåselampe, parafin eller gass for vår del.

 

Jeg hadde mye gøy med en slik 4-5 Sabb Semidiesel i ungdommen. Kraftoverføringen til dieselpumpen lå åpen, diverse stag fra en eksenterskive som til slutt dunket med en slags hammer på dieselpumen. Når vi ble forbikjørt av andre snekker lå vi en treflis, et stykke tykk papp e.l. mellom hammeren og pumpen, fikk mer diesel, en halv knop mer, og kunne drukne frekkasen som kjørte forbi i svart dieselrøyk. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hva er forskjellen på en Dory og en Dorry. Er det samme båt type men en med skrivefeil :confused: I mine guttedager så husker jeg at en Dorry, var en klinkerbygd trebåt på ca 30fot med overbygg og kabin og det hele. Men kanskje noe enkel i løsningene og ikke den mest eksklusive trebåten på fjorden.

 

Er disse Dorry'ene en ombygd åpne fiskebåt? Noen som vet? Evt er det fritidsbåter som er bygd etter tegninger til de gamle Dory'ene?

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

En notbåt som da kalles "Dory" skal skrives med en "r" - ikke dobbelkonsonant! Mange skriver "Dorry", men det er altså feil.

Så vidt jeg vet er de klinkerbygd - og størrelsen er opp til 32 fot. Det er ikke en åpen båt i utgangspunktet.

 

Mer kan ikke jeg svare på..

Link to post
Share on other sites

Jeg trodde Loddebåtene var litt mer sjøsterke enn andre åpne fiskebåter... :crazy:

 

Læreren min har en Loddebåt, og han vill ha en til. Den han har er i tre, og han ønsker seg en i plast til å ha på hytta. Jeg fikk i oppdrag å finne en til ham, men alle loddebåtene i plast er så "kjebby" :nonod:

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Det er en fin grønnfarge du har på dørken. Og jeg har sett at det er mange som bruker denne fargen eller lignende. Nå har jeg en båt som ligner mye på din, der jeg nettopp har renskrapt tiljene for brunmaling. Planen er å legge om til grønt for å følge "standarden". Hvilken grønnfarge bruker du?

mvh john øivind

Link to post
Share on other sites

Jeg bruker jotuns Shipolin maling. Husker ikke nummeret, men jeg kan komme tilbake til det over helgen.

 

Hvis treverket er veldig tørt etter du har skrapt, ville jeg mettet det med Interpreg (International), la det tørke skikkelig i 2-3 dager - deretter 2 strøk med Shipolin.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Vedlikeholdslisten min for båten:

 

Først av alt vasker jeg båten med ferskvann med en gang den er kommet på land, ikke med høytrykk! Deretter utfører jeg følgende punkter:

 

1. TYRI TRETJÆRE[/color] - Koker opp tretjæren til det bobler litt – påfører 2-3 strøk, eller til treverket er mettet på skutesidene.

 

2. TYRI TRETJÆRE - Tar vekk tiljene, deretter kokes tretjæren til det bobler litt – påfører 2-3 strøk på alt under tiljene.

 

3. OWATROL D1 – Påfører 2-3 strøk på akterdekk, rekken og motorkassen.

 

4. SHIPOLIN nr. 3500 – Vasker godt på innsiden av skuteside med ferskvann – påfører 2 strøk.

 

5. SHIPOLIN nr. 3500 – Vasker godt med ferskvann på toftene - Påfører 2 strøk.

 

6. SHIPOLIN (GRØNN) – Vasker godt med ferskvann på tiljene - Påfører 2 strøk.

 

7. KOBBERSTOFF (RØD) – Vasker godt med ferskvann, skrap eventuelt løst bunnstoff av – påfører 2 strøk med bunnstoffet.

 

8. SINK – Bytter sinkanoder hvis det trengs.

 

9. MOTOROLJE – Bytter oljen på motor og gir.

 

10. MOTOR – Vasker motoren med ferskvann blandet med Zalo, deretter påfører jeg lettolje over motor etc..

 

11. DIESELTANK – Tapper diesel av "juret" for rusk og vann.

 

12. DIESELFILTER – Skifter dieselfilter.

 

Når det gjelder tjæren har jeg valgt den mørke typen, siden jeg synes den er finest, men mange sverger til den som er litt lysere - smak og behag. Når det gjelder tiljene har jeg egentlig nettopp funnet oppskriften på de, men det skal fungere bra.

 

Sikkert mange meninger ute å går her - men dette er min oppskrift, og den har holdt i årevis...

Redigert av Loddebåt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...