Jump to content

valges kval. AQAD 165 eller mercruiser 150hk.91mod


ola_dunk

Recommended Posts

Dette er jo gamle motorer, så her er vel tilstanden viktigere enn merket. Begge er i utgangspunktet greie motorer. Men så spørs det hvordan marinaden er da? Står de i båt så du får kjørt de skikkelig? Hva er utført av reperasjoner, servicehistorikk ol? Følge det med drev? Hvilken tilstand er det på de evnt.? Det kan stilles mange spørsmål som er vanskelig å svare på. Utgifter av større eller mindre omfang vil du helt sikkert komme borti. Pris vil være veldig avgjørende for hvor god handel du gjør.

Link to post
Share on other sites

Jeg traff en kar i Sverige ifjor som ga 50K for en 200HK VP pakke (41 motor) med 290 drev. Men det er jo Sverige :-)

Den Mercruiseren har vel bare 1 problem og det er kjøling? Hvis du får prøvekjørt den (eller får med i kjøps kontrakten at den skal være driftsstabil på marsjturtall) og sett at motoren kjøler som den skal, er det sikkert en pakke å sette i en båt.

VP motoren er vel gammel og god konatruksjon, timetall på den?

 

 

Som tebi sier, allmen tilstand når du ser på de er viktig. Ser det forjæ**lig ut med oljesøl osv, skugg unna. Det er bedre å betale mer for noe som er stabilt en å kjøpe billigpakke som du må bruke 40K for å sette istand.

 

Joda310

Redigert av Joda310 (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Jeg traff en kar i Sverige ifjor som ga 50K for en 200HK VP pakke (41 motor) med 290 drev.

ja i sverige kan man handle billig, men nå bor jeg langt fra svenske grensen :sad::puke: . Fant en KAD42P-A - 1996 til 20.000.- og den er i meget god stand med masse nytt

Link to post
Share on other sites

Var det ikke i 1989 mercruiser overtok etter bmw . Da skulle vel alle mercruiser motorne etter 1990 være bra greier, eller tar jeg feil??

den motoren som jeg tenker på kom i 1991 og er svart ..

 

Første utgave av Mercruiser D530 er, så vidt jeg vet, identisk med BMWs utgave (bare fargen som er ulik). Senere kom det en oppgradert utgave (3.0L) med bl.a annen varmeveksler/oljekjøler. Basismotoren er imidlertid den samme.

 

Uansett er ikke dette en motor det er noe grunn til å være redd for. Rekkefemmeren har aldri vært plaget med dårlig kjøling, det var sekseren på 180hk som slet med dette. Jeg kan marsje i timesvis på 3400-3500rpm, og har helt normale verdier både på olje- og vanntemperetur.

 

Spørsmålet i ditt tilfelle, er vel om denne motoren blir litt for liten i en Baltic.

Med fulle tanker og et par personer ombord, anslår jeg min båt til å veie ca 2500kg. Skulle gjerne hatt 50hk mer, for det kan være litt tungt å få båten i plan utpå sommeren.

Kan du få en KAD til 20.000, så er det vel egentlig ikke noe å lure på (selv om jeg syns dette virker mistenkelig billig for en motor i god stand).

Redigert av JonnyBoy (see edit history)

Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk

Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...