Kildal Posted May 24, 2007 Share Posted May 24, 2007 Begynner nå og bli ferdig med mitt byggesett Riviera 925 Vp D6 350, lurer på hvordan man fyller på / lufter styringen, er jo pumpe på motoren og en ekspansjonstanke som returen fra styrepumpenen kommer fra ,skal man fylle på olje på styrepumpene? og deretter svinge fra borde til borde?. Ole Quote Riviera 925 Volvo Penta D6 350 Dph Link to post
Bitteliten Posted May 25, 2007 Share Posted May 25, 2007 Har bare sett dette en gang. Vollen luftet hos meg på lufteskruen på rattklokka. Start motoren - åpne den lille sorte plastmutteren på klokka - drei så på rattet som en full sjømann - fort fra side til side - max utslag. Har du luft i styringa så merker du at den hakker eller at den ikke stopper på maks utslag. Har du for lite olje på så hakker den også Quote Link to post
Victora III Posted May 25, 2007 Share Posted May 25, 2007 Bitteliten har rett. Luftet iallefall på samme måte på en D4 og det funket Quote Link to post
Bitteliten Posted May 26, 2007 Share Posted May 26, 2007 Samme opplegg på D4 og D6. D4 er en D6 minus 2 sylindre. Quote Link to post
Kildal Posted May 26, 2007 Author Share Posted May 26, 2007 brukte han noe spesielt verktøy/beholder for å fylle på /lufte systemet,ser det står i manualen for motoren Quote Riviera 925 Volvo Penta D6 350 Dph Link to post
Victora III Posted May 26, 2007 Share Posted May 26, 2007 Bare å åpne den lille skruen på rattet og vri med fulle utslag til hver side en 8-10 ganger for så å skru til. Det hjalp iallefall hos meg. Quote Link to post
Bitteliten Posted May 26, 2007 Share Posted May 26, 2007 Fyll også på mer olje om det trengs på styreklokka. Bruk en liten trakt. De som luftet på båten min brukte to hender Og skruen på rattklokka skrudde de veldig hardt til. Sp hard at jeg måtte bruke tang for å få den opp igjen Quote Link to post
Laguna Posted May 27, 2007 Share Posted May 27, 2007 Hvis du har FB, pass på å bare lufte/ fylle olje på denne styrepumpen. Vri rattet mange ganger fra side til side før du lufter/ fyller på mere olje. Genta dette helt til du kjenner det ikke er luft i pumpene. (på min D6 er det ca. 4,5 tørn fra fult BB til fullt STB) Jeg holdt på med dette i flere dager (det virker som det tar tid før luften "bobler" opp til toppen) Hvis du kan la motoren gå, går det litt fortere fordi hydraulikkpumpen/ tanken er "selvluftene" Quote Link to post
Kildal Posted May 27, 2007 Author Share Posted May 27, 2007 Takker for svar !, har fb, skal lufteskruen nede plugges? Ellers så er det kun "detaljene" igjen men di er jo veldig viktige og må gjøres ordentlig,renger med sjøsetting om en 3-4 uker.Gleder meg som en unge! Quote Riviera 925 Volvo Penta D6 350 Dph Link to post
Bitteliten Posted May 27, 2007 Share Posted May 27, 2007 Dette står vel i instruksjonsboka di. Om jeg husker rett står det at det kun er på FB du skal sjekke oljenivået. Så jeg hadde skrudd til skruen på den nedre plassen hardt og glemt den Quote Link to post
Frøken Fryd Posted May 27, 2007 Share Posted May 27, 2007 Har du autopilot setter du den i auto ved brygga, så er det bare å vri på rattet, først nede og deretter oppe på hemsen. Quote Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.