Jump to content

perkins dieselpumpe lekker


M/B Shanty

Recommended Posts

Har selv en Perkins motor, men tror nok den er noe eldre (1963) enn din. Dieselpumpa likner litt, og på min pumpe ville den bolten vært omtrent der lufteskrua sitter. Ettersom det er fjærer der kan det være tilbakeslagsventilen?

 

Skru ut pumpa og ta den med til universal diesel om du er i Oslo, Lillestrømtraktene. Kan virke som om den trenger en service.

 

Dersom lekkasjen er stor (spruter det ut diesel, eller dryper det bare litt?) kunne det kanskje være en ide å se om det skal være en kobberpakning der, som kanskje har sprukket......

Link to post
Share on other sites

Denne "bolten" er muligens til tenningsforstilleren. Den har i tilfelle en o-ring som tetning. Er det en liten skrue i senter av bolten? Men den har ingen innvirkning på at du ikke får diesel ut til dysene.

For deg blir det nærmeste verksted for reparasjon og deler Sangvik Service i Kristiansand.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Baisiken: Du har 100 % rett! liten skrue i senter og gummi pakning/ o-ring. og en liten kobberpakning på senterskrueAng. ikke diesel frem til dyser, jeg slutter å kinne når det kommer disel ut fra pumpen :-)

 

NB! Hva gjør en tennings forstiller?

Redigert av M/B Shanty (see edit history)

Min hjemmehavn - Feda Småbåthavn

Link to post
Share on other sites

Mener å huske det samme som Baisiken, at dette har å gjøre med tenningstidspunktet. Mener dette er kontroll for fortenning, fjærene er med å regulerer så insprøytning skjer tidligere ved høyere turtall. Samme funksjon som sentrifugalregulator i fordeler på tradisjonell bensinmotor.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Ja det var denne skruen jeg kalte tilbakeslagsventil. Er ikke akkurat motorkyndig selv, men brakk den lille skruen en gang, og måtte avgårde for å kjøpe en ny. Fikk da forklart at det er denne skruen som justerer hvordan tomgangen "slår inn" når du går fra høyt turtall til lavt. Har du observert at på noen motorer går det fint å starte og putre i lavt turtall, men når du går ned fra høyt til tomgang, slukner motoren. Denne skruen skal da justeres...

 

kronglete forklart?

Link to post
Share on other sites

men brakk den lille skruen en gang, og måtte avgårde for å kjøpe en ny. Fikk da forklart at det er denne skruen som justerer hvordan tomgangen "slår inn" når du går fra høyt turtall til lavt.

 

Den lille skruen har bare en funksjon. Den skrues ut og erstattes med et måleinstrument når pumpen prøvekjøres på verksted.

Ellers er denne tenningsforstilleren hydraulisk og styres av det interne pumpetrykket som er proposjonalt med motorturtallet. Dermed får motoren tidligere innsprøytning ved høyere turtall.

Link to post
Share on other sites

Har i dag byttet pakning/oring - samme resultat, om noe så ble det værre. Tror jeg må ha av pumpen, men før jeg skrur den av.... hva skal jeg gjøre?? må ikke dette merkes på en eller annen måte. Mener at jeg har hørt noe om at det er gradene på pumpen som avgjør tenningen eller noe. jeg er styggredd for at det har vært vann i dieselen på pumpen, og det har blitt frostsprengning i vinter......

Nå er gode rådyr dyre.......

 

 

Alf Kåre

Min hjemmehavn - Feda Småbåthavn

Link to post
Share on other sites

Sjekk med en speile og lommelykt om det virkelig er der det lekker før du tar pumpejobben. Hvis der ikke er sprekker i pumpehus så burde det la seg gjøre å tette dette med pumpa på motoren. Se etter skader på anleggflater der pakningen skal ligge. O-ringer får lett skader hvis der er "sår" i flaten.

 

Demontering: Fjern dyserør og tilførsel-/ returledning, fjern gass- og stopwire, fjern de 3 boltene/ mutterene som holder pumpa mot blokka. Der er en spesialsplines på pumpeakslingen som kun går inn en vei når den skal monteres igjen. Du kan sjekke om pumpa står over-rett med de merkene som er satt orginalt på motoren. Det sitter ett på flensen og ett på blokka (to tynne streker). Hvis ikke disse finnes så kan du lage to merker som angir hvor pumpa stod før du demonterer. Trekk pumpa rett ut av innfestingen. Montasje, motsatt rekkefølge. Fininnstilling kan være nødvendig etter montasjen.

 

Cirkeline

Redigert av Cirkeline (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Cirkeline: Har nå omtrent ofret konas kamera, satt på mye lys, satt kamera til video og kinnet. ser muligens ut til at lekasjen kommer fra pakningen som ligger mellom hoveddelen av pumpen og den braketten som tennings forstilleren er skrudd inn i. Er det bare å skru av denne delen? eller er det å be om trøbbel??

Jeg legger ved ett dårlig screenshot her.

 

capture2.jpg

Redigert av M/B Shanty (see edit history)

Min hjemmehavn - Feda Småbåthavn

Link to post
Share on other sites

Hei igjen Shanty.

Jeg har vært bortreist i pinsen, men er nå på plass igjen. Ser du fremdeles har lekkasje. Cirkeline har en god beskrivelse på søking av lekkasje. Men lekkasjesøking er møysommelig og tildels tidkrevende. Tørk godt av og kjenn etter lekkasjen med en finger mens du hele tiden har i tankene at dieseloljen ikke kan renne oppover (selvsagt). Du søker oppover hele tiden og tørker ofte helt til du kommer til tørt område. Da er du gjerne ved lekkasjepunktet.

Hvis du vil ta ut tenningsforstilleren så er dette enkelt. Den er festet med en hullskrue og en kuppelmutter som begge har pakninger. Noen ganger kan det være en liten kule i hullskruen , så pass på. Ellers er det ingenting som kan falle av. Det er også en pakning mellom pumpehus og forstiller. Alle disse pakningene bør selvfølgelig byttes , så det er en fordel at du har disse tilgjengelig før du begynner på jobben.

Lykke til.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...