Jump to content

Mariner 40 hk 99 mod. går ujevnt på full gass


Crescent 535 HT

Recommended Posts

Mariner 40 hk 99 mod. Motoren går helt fint på lavere turtall. Det virker som den har mer å gå på på full gass. I tillegg går den litt ujevnt på fullt. Det virker som den jager litt, det kommer av og til noen "nykk". Det kan også nevnes at under aksellerasjon virker den litt sur med en gang man gir full gass. Den nøler liksom litt og dør bort før den kommer. Jeg har målt den til 5200 o/min, men det føles som den ikke går helt jevnt. Bensinfilter er renset. Kan det ha noe med tenningsjusteringen og gjøre? Hvordan vet man at den er riktig innstilt? Motoren er ny for meg. Noen tips eller erfaringer? Takknemlig.

 

Kommentar fra moderator:

Emnetittelen er endret, var opprinnelig Motor går ujevnt på full gass.

 

Emnetittelen skal fortelle hva emnet handler om. Produktnavn skal være med og CAPSLOCK skal unngås. For informasjon, se dette innlegget samt Etikette

Link to post
Share on other sites

I tillegg til det 650CC skriver, sjekk bensinpumpa og koblinger på slangen. Jeg syns iallefall at det hørest ut til å være bensinrelatert

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Bensinfilter er renset.
Hvordan så det ut? Var det mye skitt eller vann der?

I såfall bør du kanskje se på dysene i forgasseren også

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Takk for tilbakemeldinger!

 

Det var en del dritt i filteret ja. Ellers er plugger nye. Tankluftingen er åpen. Den starter utrolig lett både kald og varm. Jeg vet ikke hva en pumpebelg er. Slanger og koblinger ser bra ut. Er det mye jobb og gå over forgasser? Jeg har ikke så mye erfaring med forgassertukling, men håpte jeg slapp å få folk til å se på den. Det kan også nevnes at den en periode har gått med for mye olje. Sikkert kjørt 15 liter iblandet olje, i tillegg til at den har fått olje fra den sparate tanken. Har etter dette kjørt 10-15 liter med ren bensin. Kan pluggene være nedsotet?

Link to post
Share on other sites

pumpebelg = blæra på bensinslangen. Du kan også forsøke å pumpe med denne når feilen oppstår for å se om det evt skjer noe.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg vært utpå og jeg forsøkte og pumpe med blæra mens jeg kjørte. Ingen forskjell. Når motoren står litt på tomgang, kommer det av og til noen rykk, og så detter turtallet litt. Den går likevel ikke surt på noe annet turtall enn full gass, nykker på tomgang, og nøler litt ved pådrag fra tomgang til full gass. Det verste er at jeg føler jeg ikke får dratt den skikkelig ut på full gass. Effekten synes å variere. Noen ganger sprek, andre ganger ikke. HJELP! Kom med tips!

Link to post
Share on other sites

Har vært borti lignende symptomer , da var det overslag i en coil. Da hugde motoren til når feilen oppsto, men gikk helt fint ellers.

 

Som Bolla skriver, kan være en plugg som er defekt selv om den er ny.

 

Ville også sjekket forbindelsene til coilene for irr, både kabelskoene og der hvor disse festes i blokka.

 

Er det en 2- eller 3-syl motor?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

2 sylindret. Kan man ikke bytte pluggledninger på disse? Jeg vet ikke om det er noe tema på disse motorene, men det ser ut som man må bytte en boks som sitter fast i enden i samme slengen. Coilen - er det det denne boksen i enden er? Takker for alle tips.

Redigert av josse79 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er det en slik "boks" (=coil) med ledninger til begge pluggene, eller er det en til hver plugg?

 

Ledningene er normalt gjenget innpå plugghettene og coilen, så hvis det er dårlig kontakt her så går det an å skru ut hetta, kappe en liten bit for så å skru på igjen.

Men de forbindelsene jeg tenkte på er først og fremst ledningen inn på coilen, samt jordinga av denne til motorblokka.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

I går var jeg utpå med verktøkassa. Choken virker som den skal. Litt tilfeldig fant jeg en slangekobling som ikke var tett. Motoren "nøs" en bensinsprut rett i trynet på meg. Jeg tettet denne og det ble bedre, men fortsatt synes jeg at det ikke løsner helt. Når jeg går på full gass og trykker inn choken øker turtallet et øyeblikk. Da virker det som den løsner. Kan det være at tidligere eier har strupet inn bensintilførselen? Hvilken skrue justerer dette, og hvordan vet man hvor den skal stå? Hvordan justerer man tomgangsturtallet på disse motorene (Mariner 40 99 mod)?

Link to post
Share on other sites

blandingsskrue/tomgangsjustering har normalt ingen innvirkning på full gass, da er det hoveddysa som skal gjøre jobben. At den går bedre med choke tyder helt klart på at den får for lite bensin på fullt.

Årsaker til dette kan være avleiringer i hoveddysa, at den trekker inn falsk luft et eller annet sted (også i bensintilførsel) , bensinpumpe som ikke klarer å levere...

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Jeg tar opp igjen denne tråden litt: Hvordan justerer man tomgangen? Hvordan skal blandingsskruen stå? Jeg har en mistanke om at den har vært tuklet med av tidligere eier(e). Jeg er også ute etter å vite hvordan man justerer tenningen. Kan noen hjelpe?

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Nå trenger jeg hjelp! Jeg har renset forgasseren, og satt den sammen med nye pakninger. Det hjalp ikke. Jeg synes likevel at problemene på tomgang og under akselrasjon ble bedre (kanskje bare innbilning). Jeg velger å fokusere på at jeg ikke får full gass. Jeg tror ikke jeg mangler så mange omdreininger, men i tillegg går den litt ruskete på fullt, og jeg må slakke litt av før den går rent. I tillegg nevnes det igjen at ved full gass "løsner" den og går rent en liten stund dersom choken trykkes inn.

 

Jeg har forhørt meg med et lokalt verksted, og de tror ikke det er noe med bensinpumpen siden den ikke løsner når jeg klemmer på pumpeblære mens jeg kjører. De tipset meg om at jeg burde kjøpe de originale pluggene. Nå kjører jeg på noen denso-plugger. Jeg har vanskelig for å tro at det kan være årsaken til problemene mine, i og med at det hjelper å trykke inn choken. Hva mener dere? Jeg har likevel kjøpt plugger, og skal bytte ved første anledning.

 

Når man snakker om falsk luft: Hvor kan den komme inn? Jeg har tettet en slange som ikke var tett. Det hjalp ikke stort. Forgasseren skal være riktig justert nå, men jeg får beskjed om at tenningsjustering ikke er noe problem på disse motorene. De har nemlig fast tenning. Kan noen forklare hva det går ut på?

 

Jeg står litt fast, og er takknemlig for alle innspill. Tips til feilprøving mottas med takk.

Link to post
Share on other sites

Hvordan ser pluggene ut ??

 

Du sier du har renset forgasseren og montert nye pakninger, var det med nye flottør dyser i kittet ??, hvis disse ble byttet er flottør høyden også justert ??.

Når forgasseren ble montert, ble de justert riktig etterpå, eller ble de bare justert med grunn justeringa ( 1 3/4 omdr. ut ?? ) ??, disse må justeres med motoren i gang, og da helst på vann, justeres til du får høyest mulig turtall på tomgang ( senk eventuelt turtallet med å justere wire eller gass hendel ) .

Prøvekjør motoren, hvis den er treg eller fusker når du gir på...juster 1/8 omdr. extra ut på alle forgassere, gjennta testen .....

 

Du nevner Deso plugger, er de riktige i henhold til motoren ( skal vel ha Ngk Bp8h-N-10 eller Ngk Bpz-8H-N-10 , trenger serie nr for kunne gi det eksakte ), hvilket merke du bruker "burde" ikke ha noe å si, HVIS de er 100 % kompatible .

 

Slik det kan høres ut.... så trenger du å justere forgasseren, litt fetere ( da den fusker når du gir på )

 

Når man snakker om falsk luft: Hvor kan den komme inn?

Falsk luft er luft som kommer inn ifra området BAK gass spjeldet pga defekte pakninger/tettinger, vil da si pakning bak forgasser, veiv hus, veiv tetninger, eventuelle deksel på innsugs siden ( eneste du behøver å tenke på er den bak forgasser ).

Et symtom på falsk luft er at motoren ruser seg opp, ustabil...feil søk med start gass mens motoren går( rundt på blokk/forgasser, IKKE inn i forgasser ), endring i turtall tyder på utettheter.

 

De har nemlig fast tenning. Kan noen forklare hva det går ut på?

Har de ?? på de motorene jeg har vært borti er ca 2/3 av gasspådraget kun tennings justering, forgasseren åpner ikke før den siste 1/3 delen ...

 

Tennings innstillingene pleier å stå på et klistremerke et eller annet sted på motoren, oppgis da MAX fortennning ( både ved 5000/5500 omdr( med test propell i vann ), og ved å dra den på starteren ( OBS plugger ute ), justeres med MAX gasspådrag, tallet med starter er ofte et par ekstra en ved 5000 omdr, da motoren ofte justere ned tidspunktet når den passerer et vist turtall .

 

 

blandingsskrue/tomgangsjustering har normalt ingen innvirkning på full gass, da er det hoveddysa som skal gjøre jobben

Feil, de 2 kretsene jobber i parallell, tomgangs justeringa gjelder langt opp registeret, juster blandinga feil... går motoren godt på høyere turtall da ?? :wink: .

På MAX gass har den riktig nok ikke så mye å si :yesnod: , MEN den er med.

 

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...