SF Startet 25.Mai.2007 Del på Facebook Startet 25.Mai.2007 Hei, Et lite tips til Steyr eiere Jeg var i kontakt med min lokale Steyr forhandler angående service. Da informerte de om at glødepluggene måtte byttes etter ordre fra Steyr. Det har vært et tilfelle her i Stavanger at en del av glødepluggen falt av og ned i sylinderen med dertil havari. Etter dette har Steyr byttet leverandør og bytter nå alle aktuelle glødeplugger som reklamasjon. For min del forlangte de betalt for arbeidet da garantitiden er utløpt men nye glødeplugger får du gratis. Sjekk ditt motornummer om dette også gjelder deg. Så får du nye glødeplugger av Steyr. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Hydrox Svart 26.Mai.2007 Del på Facebook Svart 26.Mai.2007 Ikke at jeg tror jeg er i faresonen, men finnes det noen måte å se dette på motor#? Min er produsert i 07 i følge motor#. Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 26.Mai.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Mai.2007 Fikk ikke sjekka det så jeg er usikker på når de byttet leverandør på Glødeplugger, men en tlf til Univa så får en det nok avklart rimelig raskt om det også gjelder din. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Ingar Svart 26.Mai.2007 Del på Facebook Svart 26.Mai.2007 For min del forlangte de betalt for arbeidet da garantitiden er utløpt men nye glødeplugger får du gratis. Dette synes jeg var en skrape i lakken for Steyr, når f.eks. bilfabrikanter tilbakekaller er det vel aldri snakk om noen utgifter for kunden? Med tanke på konsekvensene bør vel Steyr også være intr. i at alle aktuelle motorer får nye plugger. Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 26.Mai.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Mai.2007 Tja, kanskje. Jeg spurte om hvorfor de ikke dekket arbeidet. Svaret jeg fikk var at dette ikke var en mangel da de eksisterende pluggene fungerer som de skal. Mulig jeg bør sjekke med importøren. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Ingar Svart 26.Mai.2007 Del på Facebook Svart 26.Mai.2007 Samme kan man vel si om tilbakekalling av biler. Spørsmålet er hva som skjer hvis det i fremtiden slutter å virke som det skal... I det hele tatt synes jeg en slik begrunnelse virker temmelig flåsete. Skulle en motor totalhavarere pga en slik plugg vil det være negativt for et motormerke som, slik jeg har forstått, satser mye på å bygge tillit i markedet. Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 26.Mai.2007 Del på Facebook Svart 26.Mai.2007 (redigert) Min forhandler informerte meg umiddelbart om dette, glødepluggene byttes ved første service... Det gjelder følgende motorer: 6 sylinder: opp til 68224305 4 sylinder: opp til 48224098 (jeg kjøpte mine for ett år siden og disse har ett serienummer 2000 over) Redigert 26.Mai.2007 av Frøken Fryd (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Yankee Svart 26.Mai.2007 Del på Facebook Svart 26.Mai.2007 Når det gjelder bil så får en ikke dekket alle kostnader der heller etter garantiutløp. Ta f.eks. lenkearmer på Passat. de går etter ca 60 til 100 tusen km. Der får man ikke dekket delene en gang. Synes det er bra at de går ut og gir nye deler. Sitér dette innlegget Link to post
saga Svart 26.Mai.2007 Del på Facebook Svart 26.Mai.2007 Når det gjelder bil så får en ikke dekket alle kostnader der heller etter garantiutløp. Ta f.eks. lenkearmer på Passat. de går etter ca 60 til 100 tusen km. Der får man ikke dekket delene en gang. Synes det er bra at de går ut og gir nye deler. Da min Audi A4 var 7 år gammel var jeg på EU-kontroll hvor de avdekket at begge bærearmene forran måtte skiftes - pris 6000. Et halvår tidligere hadde jeg imidlertid fått en innkalling fra Audi for å sjekke de samme bærearmene. De ble da godkjent. På EU-kontrollen slapp jeg derfor å betale noe for skifte av bærearmene da det var så kort tid siden bilen var innkalt. Synes det er veldig bra service at de kaller inn 7 år gamle biler og at man i tillegg får skiftet deler gratis. Noe slikt hadde vært utenkelig når det gjelder båt. Båtbransjen har en lang vei å gå før de blir like ryddige og seriøse som bilbransjen etterhvert har blitt. De fleste forhandlere i båtbransjen (spesielt båtmotorleverandører) tror jeg aldri har hørt ordet reklamasjon før - og om de har det så vet de iallefall ikke hva det betyr. Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 26.Mai.2007 Del på Facebook Svart 26.Mai.2007 Vil tro at de fleste her kan få tilsendt og bytte glødepluggene selv og dermed spare seg den utgiften, eller? Sitér dette innlegget Link to post
Kjelli Svart 27.Mai.2007 Del på Facebook Svart 27.Mai.2007 Denne feilen går vel ikke under garantitiden, men reklamasjonstiden, den er vel 5 år i Norge. De har jo innrømmet svakhet i produktet, som er beregnet å vare i mer en 5 år. Men da må jo motoren være kjøpt i ny Norge. Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 27.Mai.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Mai.2007 Vil tro at de fleste her kan få tilsendt og bytte glødepluggene selv og dermed spare seg den utgiften, eller? Det var min tanke også, får se litt i boka hvor de står om det er lett tilkomst eller om du må demontere en del for å komme til glødepluggene. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Hydrox Svart 27.Mai.2007 Del på Facebook Svart 27.Mai.2007 Får man servicemann i fra Steyr til å bytte disse pluggene så har man i prisippet 5 nye år med reklamasjonsrett på dette servicepunktet. Kansje det er greit å ta med seg for dem det gjelder. Sørg for å få en skikkelig datert servicerapport om bytte av pluggene og årsak til at de ble byttet. Dette er norsk kjøpslov. Ny garantitid skal stilles ut i fra datoen delene ble byttet. Ser ikke på dette som en ripe i lakken, heller tvert om. Her har Steyr gått ut og innrømmet en feil og deler ut gratis plugger for å forhindre flere havarier. Hvor mange har fått gratis deler for å bygge om KAD42 til en KAD43? Ingen... Å bygge om en 42 til 43 er selfølgelig mye dyrere enn noen plugger. Men felles for begge feil er at resultat er havari. Her må vi prøve å sette oss selv i posisjonen som motorprodusent. Vi produserer et produkt som ikke kommer til å vare evig og dette er levebrødet vårt. Det foregår hele tiden utvikling av svakheter for at kunden skal være fornøyd. Svakheter blir kun oppdaget gjennom prøvekjøring og bruk av produktet hos kunde. Det som ikke viser seg som en svakhet under prøvekjøring på fabrikk vil vise seg hos sluttbruker før eller siden. Hvor lenge skal vi egentlig være ansvarlig for varen vi har produsert? For å overleve MÅ vi rett og slett sette en limit, 5 år som vi har her i norge er over hodet ikke noe å klage over. På en bil må registerreim byttes etter et gitt antall kilometer, på en båtmotor etter et gitt antall timer. Men disse bytteintervallene gjelder også andre deler av maskinen og her slurves det en hel del. Vi som produsent må da lide under dårlige rykter basert på sluttbrukers dårlige vedlikehold av produktet. Hvis dere går gjennom skjemaet for service og vedlikehold av maskinen deres så tipper jeg at dere ikke har utført halvparten av servicepunktene en gang. De fleste her inne på båtplassen må nok slukøret stappe skjegget i postkassen og innrømme et heller slurvete vedlikehold. Dette til tross for at vi selv tror vi gjør alt riktig. Ta i mot disse pluggene og bytt dem slik produsenten anbefaler. Lar du være så har du kun deg selv å takke den dagen det smeller. Da bør du også ha en liten ting i bakhodet. Dette er ikke Steyr sin feil, men produsenten av pluggene. Likevell så kommer mest sannsynelig vedkommende dette skjer med til å skrike over seg her inne på båtplassen. Og da er det ikke pluggene som får skylden... Pluggene som Steyr har brukt finnes i andre maskiner, kansje Volvo, kansje Yanmar eller kansje i en Mercruiser. Vi får se hvordan de løser problemet. Verdens beste maskin er enda ikke oppfunnet og det kommer den nok aldri til å bli heller. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 27.Mai.2007 Del på Facebook Svart 27.Mai.2007 Hvor mange har fått gratis deler for å bygge om KAD42 til en KAD43? Ingen... Som det fremgår av den havari tråden er det ifølge VP ingen problemer med KAD42. Derav ingen gratis deler.. Sitér dette innlegget Link to post
Hydrox Svart 27.Mai.2007 Del på Facebook Svart 27.Mai.2007 Som det fremgår av den havari tråden er det ifølge VP ingen problemer med KAD42. Derav ingen gratis deler.. Nettopp, Volvo innrømmer ikke at de har gjort en feil. Derav ingen deler.... Ante meg at denne ville komme...*ler* Sitér dette innlegget Link to post
slettet Svart 27.Mai.2007 Del på Facebook Svart 27.Mai.2007 Verdens beste maskin er enda ikke oppfunnet og det kommer den nok aldri til å bli heller. tja,.. denne krabaten bygget fra 1955 til 2002 var vel det nærmeste man kom inne dieselverden og man må ikke glemme at ingen motor blir bedre enn sin eier - in the end.... Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 28.Mai.2007 Del på Facebook Svart 28.Mai.2007 tja,.. denne krabaten bygget fra 1955 til 2002 var vel det nærmeste man kom inne dieselverden og man må ikke glemme at ingen motor blir bedre enn sin eier - in the end.... Har nok tilgode å se noen matche denne på driftsikkerhet. Selve symbolet på driftsikkerhet. Det enkle er ofte det beste. Sitér dette innlegget Link to post
Brumle Svart 30.Mai.2007 Del på Facebook Svart 30.Mai.2007 I følge Univa ble denne motoren med havarerte glødeplugger ikke kjørt helt etter boka. På disse motorene er glødepluggene i drift en tid etter at motoren er startet. Hvis en gir flatt jern med en gang motoren er startet og holder den på full fart kan glødepluggene smelte ned på grunn av overoppheting. det var vist det som var gjort med denne. Ikke mange som behandler motoren sin på denne måten håper jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Moyja Svart 30.Mai.2007 Del på Facebook Svart 30.Mai.2007 Hvis du skifter glødeplugger på reklamasjon innen 5 år så får du ikke nye 5år fra de nye pluggene er montert. Da ville du i teorien kunne få "evig" garanti. Du har bare 5år fra kjøpsdato uansett. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 30.Mai.2007 Del på Facebook Svart 30.Mai.2007 Er ikke Steyr direktesprøytet? Har ikke hørt om motorer med direkte innsprøytning som har glødeplugger. Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 30.Mai.2007 Del på Facebook Svart 30.Mai.2007 Vel det lyser nå i dashbordet noen sekunder etter å ha vridd om switchen. Og dieselpumpen går i 10 sekunder... Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 31.Mai.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Mai.2007 Mange motorer som har direkteinsprøytning og glødeplugger Ingar. Slipper VP røyk når du starter opp da. Selv den "nye" 2,0 TDI til Audi / VW har det. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
slettet Svart 31.Mai.2007 Del på Facebook Svart 31.Mai.2007 alle diseler har vel glødeplugger for kaldstart og turbomotorer er enda mer avhengig av det pga noe lavere grunnkompresjon. hva skulle man ellers gjort på en kald høstdag...? droppet et par startsigaretter rett i sylindren.... Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 31.Mai.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Mai.2007 Ikke alle Scrutinizer men de fleste. VP med flere leverte de første direkteinsprøytede uten gløding, med dertil startvansker i kaldt vær. I ettertiden er det gløding å få kjøpt til ettermontering. Hva de "nye" commonrail motorenr angår er jeg usikker. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Ingar Svart 31.Mai.2007 Del på Facebook Svart 31.Mai.2007 Mange motorer som har direkteinsprøytning og glødeplugger Men da dreier det seg vel om forvaming av lufta i innsuget? Perkins'en i båten til dykkerklubben hadde forvaming med en liten dieselbrenner. Siden det her ble nevnt nedsmelting som havari årsak må vel pluggene sitte inni selve forbrenningskammeret. Det er dette jeg tenkte på. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.