Jump to content

Kartplotter og ekkolodd, - best separat eller kombinert?


Skvulpen

Recommended Posts

(Jada, her er maaaange tråder om ekkolodd og kartplotter, faktisk så mange at det tar flere timer å lete etter spesifikke svar, men jeg finner ikke noe godt råd om akkurat det jeg lurer på ... Så derfor:)

 

Hva er best, sånn rent praktisk, av å ha ekkolodd og kartplotter som to separate enheter (altså to stk. instrument på dash'en) i forhold til kombi-instrumentene der du får begge funksjoner i samme instrument og på samme skjerm?

 

Spør, fordi jeg nå holder på å kjøpe brukt båt som ikke har noen av disse instrumentene fra før. Jeg skal altså kjøpe nytt, og ønsker både ekkolodd- og kartplotterfunksjon. Bør jeg kjøpe to stk. instrument eller ett stk. kombi-instrument?

 

Behovet mitt er enkelt, saktegående snekke i nære farvann. Skjerm 5 tommer bør holde.

 

Problemstillingen er altså om de mindre kombitypene er upraktisk med sin "delte" skjermvisning (som jo er liten allerede i utgangspunktet), og svitjsing mellom to fullskjerm-modus. Tenker også på hva som er gunstigst økonomisk, utlegg i kroner i forhold til det man får av funksjonalitet og brukervennlighet.

 

Er altså ikke først og fremst ute etter tips til merker og modeller (som har vært diskutert i ørten hundre tråder), men selve problemstillingen å ha to skjermer i forhold til én. Synspunkt fra noen med erfaring fra begge måter?

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Jeg har Garmin 178C, som er kombinert kartplotter og ekkolodd. Jeg kan i stor grad definere skjermbildene med hvilken informasjon jeg ønsker vist

 

Eksempelvis : Kartplotter hovedbilde, med 3 info-blokker øverst, inneholdende : kursretning, vanndybde (ekkolodd), klokke.

 

Veksler raskt mellom forskjellige bilder, blant annet hovedbilde med karplotter (med eller uten ekstra informasjon) og hovedbilde ekkolodd (med eller uten ekstra informasjon).

 

Jeg synes det er helt greit, og fungerer meget bra. Jeg har modellen med ekstern antenne, og synes intern antenne hadde vært mye greiere. Men alt etter båttype, da :smiley:

 

Så, om noen har 178Ci og vil ha ekstern antenne ? Si fra, så bytter vi.

Redigert av Fusebox (see edit history)
signaturbilde4.jpg 2 smekk på en flue...
Link to post
Share on other sites

Høres jo greit ut dette ...

 

Da blir det gjerne slik at man til vanlig "kjører" med kartet på, og har bare dybdeanvisning (kun angitt i meter) i infoblokken oppe på skjermen, og så svitsjer man over på hovedbilde for ekkolodd bare om man skal fiske, f.eks.

 

178C er vel ute av produksjon, kanskje 520s (som er omtalt i andre tråder) er en grei kombiløsning?

Link to post
Share on other sites

Minst mulig instrumenter: Kjøp kombi!

Fisker du mye OG trenger plotteren i tillegg (++ fordelen med å ha 2 instrumenter) Kjøp separate!

 

JEG dorger endel med dyptgående redskap og trenger to fulle skjermer:

Vil se hvordan "terrenget" fremover er (på plotteren), OG vil se etter fisk på loddet.

(I tillegg bruker jeg også det fremoverseende ekkoloddet (EchoPilot) for å kunne se 150 - 200 meter fremover og 100 meter ned...)

 

Så det hele koker kanskje ned til: Hvor mye fisker du i ukjent farvann??

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Jeg har alt i ett, dvs kartplotter, radar, ekkolodd og diverse navigasjonsopplysninger på en og samme skjerm.

 

Jeg kjører hovedsakelig på radar, og sjekker noen ganger kartet.

 

Benytter ellers papirkart som oversiktskart.

 

Jeg synes det er bra med alt på en skjerm.

 

Tidligere da jeg hadde separate skjermer ble det mange skjermer ombord.

 

Men, smak og behag...

Link to post
Share on other sites

Jeg har også kombinert kartplotter og ekkolodd, og kunne ikke tenkt meg å skifte til to enheter. Nå får jeg all informasjon jeg trenger på en skjerm, noe jeg syns er både praktisk og oversiktlig.

 

Til vanlig bruker jeg hele skjermen til kartplotter, og så vises dybde, temperatur etc digitalt oppe i hjørnet. Om ønskelig kan jeg dele skjermen på alle mulige måter, men bruker kun ekkolodd/fish-finder når jeg skal fiske.

Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk

Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel

Link to post
Share on other sites

Takker for alle svar. Som spriker ... :wink: Som med det meste finnes det ikke noe fasitsvar. For meg blir konklusjonen at med mine behov så er antagelig en kombiløsning det fornuftigste. Da får jeg gå løs på trådene om den ene type plotter opp mot den andre :crazy:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...