Jump to content

skjev propellaksel på liten innenbords.


Ormelet

Recommended Posts

Hei. Har en 8-12 FM på en 19 Fram som jeg desverre fant ut at hadde skjev propelaksel. målt på propellmutteren når jeg snurrer propellen så utgjør dette ca. 5mm. turtallet på denne motoren er 500-1600 pr.m. utveksling tror jeg er 1-2. Har ikke fått prøvd båten på vannet enda, så jeg vet ikke hvordan dette vil fungere. Noen som har vært borti noe lignende? Er det mulig å rette denne? Det er et vridbart anlegg. Takker for inspill.

Link to post

Dette kjenner jeg dessverre alt for godt til. Et verksted som jeg ikke vil nevne for dette forum, hadde glemt å sjekke at motoren var rettet i forhold til akslingen etter et havari, med den etterfølgende scenario at også den nye akslingen ble skjev.

 

Hos meg ga dette seg utslag i at pakkboksen ble varm, risting i skroget og var nær et totalhavari på grunn av vanninntrengning.

 

Heldigvis er alt dette historie nå.

Konklusjon: Bytt aksling selv ved den minste skjevhet. De 2 tusen kronene er det verdt. Sjekk også at motor er rettet.

Sleipner kan fortelle deg hvilke toleranser de opererer med.

Hvorfor vi ikke har kjøpt bobil eller campingvogn? Jammen de flyter jo så dårlig..

Link to post

Veldig enig med siste taler. Kjøpte båten i fjor seinsommer og visste ikke bedre. propellen var kast i (propelldoktoren fiksa..) og akselen var ca 1/2cm kast ved pakkboksen. Det vibrerte noe grusomt, men jeg trodde det skulle være sånn.. Med ny aksel, retta propell og riktig innstilt tenning kan jeg uten ubehag for hverken meg selv eller motoren bruke hele turtallsregisteret. Det var som en ny motor.

MVH Ole B

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

'78 HB 21 m/Marna MB10A - '91 Volvo 945 aut

Link to post

Var redd for at jeg må bytte ja. Godt å høre at noen har erfaring fra lingende tilfeller! Har som sagt ikke fått prøvd båten enda, men med fare for vanngjennomtregning osv. så får jeg nok bytte aksel. nypris ca. 2500,-

Link to post

Litt enig med siste inspill. Tenker over de siste innleggene og må jo legge til at skjevheten er garantert etter hylser osv. på utsiden av det mekaniske. Mistenker forrige eier at han har gått på grunn dvs. slag på akslig utvendig eller har dunket borti en sten el. lignende når ligget stille. Ingen problemer med sleng i akslig inne i båten.

Link to post
Skjønner at 5mm er mye, men kan ikke akslinger normalt rettes?

Eller blir det samme pris som ny?

 

Det skal ikke mange timene til før retteprisen er oppe i prisen for en ny aksling. Tror det skal langt mer kompliserte akslinger til før retting lønner seg.

Link to post

Jeg vurderte også å rette min. Jeg hadde tross alt retta en del gaffelbein på motorsykkel. Jeg fant ut at min aksel var original messingaksel fra noenosøtti, så den hadde over en millimeter slitasje der som pakkboksen er inne i båten... Da er det ikke noe annet valg enn å bytte tror jeg. I ditt tilfelle som den sannsynligvis er slått skeiv på utsiden av båten, tror jeg den er vanskeligere å rette og dermed blir det nok fort rimeligere å bytte. Få en propelldoktor til å sjekke propellen også.

MVH Ole B

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

'78 HB 21 m/Marna MB10A - '91 Volvo 945 aut

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...