Jump to content

skjev propellaksel på liten innenbords.


Ormelet

Recommended Posts

Hei. Har en 8-12 FM på en 19 Fram som jeg desverre fant ut at hadde skjev propelaksel. målt på propellmutteren når jeg snurrer propellen så utgjør dette ca. 5mm. turtallet på denne motoren er 500-1600 pr.m. utveksling tror jeg er 1-2. Har ikke fått prøvd båten på vannet enda, så jeg vet ikke hvordan dette vil fungere. Noen som har vært borti noe lignende? Er det mulig å rette denne? Det er et vridbart anlegg. Takker for inspill.

Link to post
Share on other sites

Dette kjenner jeg dessverre alt for godt til. Et verksted som jeg ikke vil nevne for dette forum, hadde glemt å sjekke at motoren var rettet i forhold til akslingen etter et havari, med den etterfølgende scenario at også den nye akslingen ble skjev.

 

Hos meg ga dette seg utslag i at pakkboksen ble varm, risting i skroget og var nær et totalhavari på grunn av vanninntrengning.

 

Heldigvis er alt dette historie nå.

Konklusjon: Bytt aksling selv ved den minste skjevhet. De 2 tusen kronene er det verdt. Sjekk også at motor er rettet.

Sleipner kan fortelle deg hvilke toleranser de opererer med.

Hvorfor vi ikke har kjøpt bobil eller campingvogn? Jammen de flyter jo så dårlig..

Link to post
Share on other sites

Veldig enig med siste taler. Kjøpte båten i fjor seinsommer og visste ikke bedre. propellen var kast i (propelldoktoren fiksa..) og akselen var ca 1/2cm kast ved pakkboksen. Det vibrerte noe grusomt, men jeg trodde det skulle være sånn.. Med ny aksel, retta propell og riktig innstilt tenning kan jeg uten ubehag for hverken meg selv eller motoren bruke hele turtallsregisteret. Det var som en ny motor.

MVH Ole B

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

'78 HB 21 m/Marna MB10A - '91 Volvo 945 aut

Link to post
Share on other sites

Litt enig med siste inspill. Tenker over de siste innleggene og må jo legge til at skjevheten er garantert etter hylser osv. på utsiden av det mekaniske. Mistenker forrige eier at han har gått på grunn dvs. slag på akslig utvendig eller har dunket borti en sten el. lignende når ligget stille. Ingen problemer med sleng i akslig inne i båten.

Link to post
Share on other sites

Jeg vurderte også å rette min. Jeg hadde tross alt retta en del gaffelbein på motorsykkel. Jeg fant ut at min aksel var original messingaksel fra noenosøtti, så den hadde over en millimeter slitasje der som pakkboksen er inne i båten... Da er det ikke noe annet valg enn å bytte tror jeg. I ditt tilfelle som den sannsynligvis er slått skeiv på utsiden av båten, tror jeg den er vanskeligere å rette og dermed blir det nok fort rimeligere å bytte. Få en propelldoktor til å sjekke propellen også.

MVH Ole B

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

'78 HB 21 m/Marna MB10A - '91 Volvo 945 aut

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...