Petter-B Startet 25.Mai.2007 Del på Facebook Startet 25.Mai.2007 (redigert) Hva slags utstyr bør jeg installere i mitt motorrom. Motoren er en VP TAMD31-A. I dag sitter det et lite Halon apparat fra 1987 som sikkert ikke virker lenger. Redigert 25.Mai.2007 av Petter-B (see edit history) Sitér dette innlegget Hvorfor vi ikke har kjøpt bobil eller campingvogn? Jammen de flyter jo så dårlig.. Link to post Share on other sites More sharing options...
Sigurd Svart 25.Mai.2007 Del på Facebook Svart 25.Mai.2007 Hvorfor virker det sikkert ikke lengre? Hos meg siiter det Halonflaske fra 1984 som sikkert virker. Trykket er på topp og jeg ser ingen grunn til at ikke utløseren skal virke. Om jeg noen gang må bytte blir det til manuelt CO2 apparat og hurtigkoblinger i dørkene og skott rundt omkring. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Petter-B Svart 27.Mai.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Mai.2007 CO2, hvilken størrelse er det normalt å installere i et slikt motorrom? Trodde at et skikkelig slukkesystem skulle også kunne stanse motoren? Sitér dette innlegget Hvorfor vi ikke har kjøpt bobil eller campingvogn? Jammen de flyter jo så dårlig.. Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 27.Mai.2007 Del på Facebook Svart 27.Mai.2007 (redigert) Størrelsen avhenger av størrelsen på motorrommet. Du må ha et stopprele som stopper motoreno. Om ikke dras bare gassen ut gjennom motorens luftforbruk Hos oss er det standard (tror det er CE krav på vår båt) med et Seafire anlegg. Redigert 27.Mai.2007 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ares Svart 27.Mai.2007 Del på Facebook Svart 27.Mai.2007 " Trykket er på topp og jeg ser ingen ..... Hvordan ser du eller vet du at trykket er på topp?????? Sitér dette innlegget Ares Link to post Share on other sites More sharing options...
ares Svart 27.Mai.2007 Del på Facebook Svart 27.Mai.2007 (redigert) Kan du etter loven benytte deg av halon som slokkemiddel i 2007 ?? Redigert 27.Mai.2007 av ares (see edit history) Sitér dette innlegget Ares Link to post Share on other sites More sharing options...
Larspo Svart 27.Mai.2007 Del på Facebook Svart 27.Mai.2007 Kan du etter loven benytte deg av halon som slokkemiddel i 2007 ?? Dette ble montert lenge før CE kravene kom om er dermed fortsatt lovlig. Suveren gass, men er miljøskadelig og derfor fordbudt montert/solgt i nye båter i dag. Problemet blir imidlertid litt anderledes når gassen er oppbrukt. Det går ikke ann å fylle og må derfor byttes ut med et CO2 anlegg etter bruk. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ares Svart 27.Mai.2007 Del på Facebook Svart 27.Mai.2007 Det har vel ikke så mye med CE merking å gjøre, men mer med EU direktivet, Håndslokkere med halon skal tas ut av bruk innen 31.12.03. Sitér dette innlegget Ares Link to post Share on other sites More sharing options...
KOB Svart 28.Mai.2007 Del på Facebook Svart 28.Mai.2007 (redigert) Du må ha et stopprele som stopper motoren. Hos oss er det standard (tror det er CE krav på vår båt) med et Seafire anlegg. Samme utstyr på min nye Aquador. Men ikke noe stopprele, i motsetning til hva det var på min forrige båt Hannah III (Windy 37). Burde det vært noe slikt? Lurer i den forbindelse på om det er noen forskjell på VP pg CM-motorer? Sistnevnte som jeg nå har stopper som en bilmotor bare jeg slår av tenningen, mens VP-motorene først stopper etter å ha vridd og holdt nøkkelen mot venstre en stund. Betyr det at en CM-motor klarer seg uten stopprele? Redigert 28.Mai.2007 av KOB (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen KOB, Nimbus Nova 35 Link to post Share on other sites More sharing options...
Skipper Worse Svart 28.Mai.2007 Del på Facebook Svart 28.Mai.2007 Det betyr bare at de er koblet omvendt. Dvs. at Cummins har et rele som med strøm inn holder åpent mens motoren går. Mens VP sender strøm til releet det lille øyeblikk som det trengs for å stoppe maskinen. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post Share on other sites More sharing options...
KOB Svart 28.Mai.2007 Del på Facebook Svart 28.Mai.2007 (redigert) Og rent konkret betyr det? (jeg er ikke den som er mest praktisk anlagt... ) Redigert 28.Mai.2007 av KOB (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen KOB, Nimbus Nova 35 Link to post Share on other sites More sharing options...
Sequoia Svart 28.Mai.2007 Del på Facebook Svart 28.Mai.2007 (redigert) Uavhengig av hvordan tenning/stopp fungerer så er vel kravet at på diesel må man ha et relè som stopper motoren når brannslokkningsapparatet blir utløst da en dieselmotor ikke blir kvelt av slokkemiddelet. Dette blir imidlertid en bensinmotor så der har man ikke bruk for et relè. En forutsetning er selvfølgelig at apparatet er dimensjonert for motorrommet den skal fungere i. Redigert 28.Mai.2007 av diax (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Skipper Worse Svart 28.Mai.2007 Del på Facebook Svart 28.Mai.2007 Og rent konkret betyr det? (jeg er ikke den som er mest praktisk anlagt... ) VP: Releet er "åpent" dvs. slipper ikke strøm gjennom for å stoppe motoren, før du skrur tenningen tilbake til "stopp" posisjon. Først da trekker releet i stopp-anordningen på dieselpumpen. Motsatt: Stopp-anordningen er alltid i posisjon "stopp" med mindre releet har strøm og holder åpent. Dvs. at så lenge releet får strøm via tenningsnøkkelen, så stopper ikke motoren. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post Share on other sites More sharing options...
KOB Svart 28.Mai.2007 Del på Facebook Svart 28.Mai.2007 Og da betyr veld det at en CM-motor ikke trenger separat stopp-rele for å stoppe motoren ved brann? Det Kan gjøres ved å "slå av tenningen"? Sitér dette innlegget Hilsen KOB, Nimbus Nova 35 Link to post Share on other sites More sharing options...
Frøken Fryd Svart 28.Mai.2007 Del på Facebook Svart 28.Mai.2007 Uavhengig av hvordan tenning/stopp fungerer så er vel kravet at på diesel må man ha et relè som stopper motoren nårbrannslokkningsapparatet blir utløst da en dieselmotor ikke blir kvelt av slokkemiddelet. Jeg tror ikke det er krav til dette relet, det er krav om varsling på alle styreposisjoner slik at en kan slå av motorene manuellt. Det beste er jo likevel om releboks installeres. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sequoia Svart 28.Mai.2007 Del på Facebook Svart 28.Mai.2007 (redigert) Hvis du har et automatisk brannslukkesystem i motorrommet må du også ha et automatisk stoppesystem når du har diesel. Ved en brann i motorrommet så vil ikke gassen klare å kvele motoren. På disse apparatene er det en NC kontakt innebygd, og denne kobles inn som en del av tenningskretsen. Slik at når apparatet fyrer av stopper motoren automatisk. Redigert inn til Frøken Fryd: Sorry, var nok feil å si at det er et krav. Men at det er lurt vil jeg påstå. Det er lurt at motoren automatisk stopper når brannslukningsapparatet fyrer av. Redigert 28.Mai.2007 av diax (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gunga Din Svart 28.Mai.2007 Del på Facebook Svart 28.Mai.2007 var en gubbe på jobben idag o skiftet alle brandsläckare der.......... åkte hissen opp tilsammen med gubben...så jag sa att det var fine grejjer han kom med....en sån skulle jag ha i båten sa jag, men det koster vel 'flesk'......jag kan ordne en brukt men nyfylld för 7-8 hundre sa han....... tenkte jag skulle montere en sådan fast, med slang genom en sådan her.... vad tror ni om det...????? Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post Share on other sites More sharing options...
Sequoia Svart 28.Mai.2007 Del på Facebook Svart 28.Mai.2007 Jeg tror det blir flott.. og for en fin pris. Men pass på å stor nok til motorrommet. Jeg betalte 4430,- for mitt Fireboy apparat hos Maritim. Noe overkill hva det gjelder størrelse men det var eneste de hadde inne. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sequoia Svart 28.Mai.2007 Del på Facebook Svart 28.Mai.2007 Jeg tror det blir flott.. og for en fin pris. Men pass på å stor nok til motorrommet. Jeg betalte 4430,- for mitt Fireboy apparat hos Maritim. Noe overkill hva det gjelder størrelse men det var eneste de hadde inne. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sequoia Svart 28.Mai.2007 Del på Facebook Svart 28.Mai.2007 Jeg tror det blir flott.. og for en fin pris. Men pass på å stor nok til motorrommet. Jeg betalte 4430,- for mitt Fireboy apparat hos Maritim. Noe overkill hva det gjelder størrelse men det var eneste de hadde inne. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sequoia Svart 28.Mai.2007 Del på Facebook Svart 28.Mai.2007 Sorry for den. Trykka kun èn gang så ikke vet jeg hvorfor posten kom tre ganger. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gunga Din Svart 28.Mai.2007 Del på Facebook Svart 28.Mai.2007 motorrommet er ca 1,5*1,0 *1,2 m+ åpent ner til kjölsvinet..... hur stor brandsläckare behöver jag???? Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post Share on other sites More sharing options...
Sequoia Svart 28.Mai.2007 Del på Facebook Svart 28.Mai.2007 (redigert) Jeg skal sjekke hvor mange liter mitt apparat er på imorgen. Så skal jeg sende deg en IM. Det holder med litt mindre enn det jeg har. PS. Så lenge effekten på en dieselmotor er under 120 kW er det ikke noe krav til fastmontert brannslokkningsutstyr. Da holder det med løst utstyr. Dette er i henhold til ISO 9094-l. (vet ikke hva forsikringsselskapene krever) På innenbords bensinmotorer er det krav til fastmontert utstyr uansett effekt. Redigert 28.Mai.2007 av diax (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.