Jump to content

Kjøling av motoren er viktig


Lotus

Recommended Posts

Ser ut til at Midnatsol har dieselelektrisk drift selv om "Motordoktoren" betviler dette.

 

http://www.firdaposten.no/lokale_nyheiter/...ticle820896.ece

 

Det ser også ut som om det var elektrodelen som har hatt kjøleproblemer og ikke hovedmaskineriet.

 

Dieselelektrisk drift er helt tydelig i fremmarsj på mer avanserte skip.

 

Ja da, dieselelektrisk er populært for tiden. Jeg har nettopp sensurert 24 prosjekter ved NTNU. Alle skip i prosjektene skulle ha dieselelektrisk enten det var gasstankere på 5 000 dwt eller tankere på 350 000 dwt. Selv jobbet jeg med dieselelektrisk på KNM Tyr og KNM Gor i 1960-61, så det er ikke så nytt. Men i dag er det mer elektronikk med i styringen.

 

Jeg har lest ovenstående link, og det ser ut til at Midnatsol har elektrisk drevne thrustere   (azipoder)., men disse må jo også ha kjøling. Jeg holder en knapp på at kjølevannssystemet tok inn vannet gjennom høysuksjonen. Da får man inn masse luft når det slingrer.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Og så kom den 3dje forklaringen på motorstoppen for Midnatsol. BT skriver:

 

"Det var to stengte ventiler i kjølesystemene som førte til motorstansen på

hurtigruteskipet "Midnatsol" natt til søndag. Det bekrefter Veritas."

 

Hele artikkelen på http://www.bt.no/innenriks/article219755

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hva slags maskinbesetning er det ombord i Midnatsol? Dette er spørsmålet som melder seg, når jeg ser siste reportasje - hvis den er den siste da - og hvis den er korrekt. Journalistene som skal formidle rapportene til oss, har jo begrenset kunnskap om temaet de skal skrive om. Dette begynner å bli en maritim versjon av Hotell Cæsar, synes jeg. Det beste er nok å vente med ytterligere kommentarer til siste rapport foreligger og vi eventuelt får vite hva som står der. Men det kunne ha vært kjekt å vite årsaken til motorstoppen og hva som blir gjort for å hindre gjentagelse. Slike ting angår tross alt vår sikkerhet om vi skulle reise med en hurtigrute igjen.

Link to post
Share on other sites

Når skipet er i rom sjø, skal lavsuksjon brukes,

 

Jeg husker med skræk og gru hva som hendte da sotenglene brukte høysuksjon

og vi dekksaper holdt på med vårt.Det ble sagt ifra til kjelleravdelingen men jammen i

meg ble det veldig stærke scener,og etter det har jeg bestandig gått ned og sett

ventilsettinga med egne øyne.Det beste av alt var at det Skipperen og Chiefen som gjorde

det.Akkurat den tabba ble de minnet på ved både passende og upassende anledninger i

laaaang tid :crazy:

Link to post
Share on other sites

Hva slags maskinbesetning er det ombord i Midnatsol? Dette er spørsmålet som melder seg, når jeg ser siste reportasje - hvis den er den siste da - og hvis den er korrekt. Journalistene som skal formidle rapportene til oss, har jo begrenset kunnskap om temaet de skal skrive om. Dette begynner å bli en maritim versjon av Hotell Cæsar, synes jeg. Det beste er nok å vente med ytterligere kommentarer til siste rapport foreligger og vi eventuelt får vite hva som står der. Men det kunne ha vært kjekt å vite årsaken til motorstoppen og hva som blir gjort for å hindre gjentagelse. Slike ting angår tross alt vår sikkerhet om vi skulle reise med en hurtigrute igjen.

Hei. :crazy:

Nå vet vi vel ennå ikke om det var automatisk avstegning av motorene eller om det var chiefen som stanset fremdriften etter ordre fra skipperen. Forøvrig har jeg forstått det slik at hovedmotorene fremdeles gikk, mens det var kjølingen til de elektriske akselmotorene som sviktet. Eller tar jeg feil her, mulig jeg har mistet noe underveis.

 

Det har nok sikkert vært drøftet før her på siden om man skal ha automatisk avstegning av hovedmotorene ved manglende kjølevann eller andre varmgangsproblemer.

 

Personlig, som skipper, ville jeg nok ha valgt å ofre motorene hvis valget sto mellom å få stans i farlig område eller å "tyne" det siste for å komme forbi farlige skjær eller brott hvis jeg fikk kjøleproblemer.

Så siste ord er nok ikke sagt her. Skipperen ombord har nok siste ord - og hans ord blir nok vektgjørende.

 

KAT :crazy:

Link to post
Share on other sites

Selvfølgelig er det bedre å ofre motorene enn hele skipet hvis valget skulle oppstå, men med all elektronikken som finnes i dagens maskineri, er det ikke alltid så greit for maskinistene å vite hvordan ofringen skal utføres og hvilket alter den skal foregå på. Mye er nytt for dem når de kommer ombord, og de får kanskje ikke tilstrekkelig innføring i automatiseringens mysterier før de må ta over.

 

Det var enklere den gang jeg seilte. Automatikken på kjelene var pneumatisk (Bailey system), og den automatikken vi hadde på dieselmotorene ville vel ikke fått betegnelsen automatikk i dag. Men vi visste hvordan den kunne kobles ut. Og det var mulig å følge luftledningene og se hvor de ledet luften hen. Hvis man da hadde et visst teoretisk grunnlag, kunne man finne ut av systemets virkemåte.

 

Førøvrig mener jeg ..... Jeg plukker stadig opp litt info om Midnatsol når jeg snakker med inspektører og tekniske sjefer. Ryktene går. Den mest populære forklaringen nå er visst at det var gearet som fikk for lite kjøling. Og det også klart at det ikke er azipod (ABBs løsning med elektrisk motor nede sammen med propellen), som jeg skrev tidligere, men elektriske motorer som driver en aksel som går til propellen. Jeg lærer stadig og lurer fortsatt på hva jeg skal bli når jeg blir stor.

Link to post
Share on other sites

Jeg lærer stadig og lurer fortsatt på hva jeg skal bli når jeg blir stor.[/quot

Dene beste lerdommen har vi fra egne og andres feil. I forhold til dette blir vi aldri utlært...

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Toget gikk nok for en stund siden, men de som sto igjen sammen med oss på perrongen er tross alt de som vi setter mest pris på og som vi liker best i være sammen med.

 

God Jul til alle jeg har hatt kontakt med her! Forumet er veldig fint for utveksling av tanker, ideer, erfaringer og kunnskaper. God jul til de som har laget dette forum.

Link to post
Share on other sites

Toget gikk nok for en stund siden, men de som sto igjen sammen med oss på perrongen er tross alt de som vi setter mest pris på og som vi liker best i være sammen med.

 

God Jul til alle jeg har hatt kontakt med her! Forumet er veldig fint for utveksling av tanker, ideer, erfaringer og kunnskaper. God jul til de som har laget dette forum.

Gode båtvenner,

 

Dette slutter jeg meg gjerne til, selv om metaforen med toget er litt malplassert i mitt tilfelle.....

 

Jeg er nemlig oppvokst på en øy, hvor "tog" bare betydde en tauende. Derfor rakk jeg faktisk å bli 50 år før jeg kjørte min første meter med jernbanen i Norge   -   men det er en helt annen historie  :smiley:

 

Med de beste ønsker om en fredelig og ettertenksom julehelg  :santcheers:

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...