Jump to content

Sterk motorstøy i Skilsø snekke ...


btor

Recommended Posts

Hei,

 

Vi har en Skilsø 23 plastsnekke med Bukh 36HK motor. Når motoren går mellom halv og full hastighet er motorlyden veldig generende. Motoren står på originale gummifester men drivakselen har ikke noe fleksibel kobling, den er bare klemt fast til propellakselen med vanlig fast, klemkobling.

 

Eksosrøret har ca 2,5" gummislange etter kjølevannsutløp og midt på dette røret sitter det en gummilyddemper. Gummislangen ligger gjennom store hull i plast'spantene' bakover.

 

Det kommer ikke særlig lyd ut eksosrøret bak, men det virker som mesteparten av støyen er vibrasjoner (resonans, kanskje i dørkplater eller i selve skroget).

 

Selve motorrommet er isolert med skumgummi med bly i midten så der er det vel ikkie mer å gjøre...? Er gummilyddempere kjent for vibrasjoner / støy? Bør eksosrøret bakover henges opp i gummistropper slik at det ikke ligger an mot spant / skrog?

 

Hvilke alternativer har jeg for å redusere denne støyen?

 

Takk for kommentarer og tips. Jeg håper å få redusert støyer til et mer levelig nivå uten å prøve for mange 'forgjeves' metoder.

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Når motoren går mellom halv og full hastighet er motorlyden veldig generende.

Støyer den mere en tilsvarende båter/motorer ? De fleste snekker jeg kjenner til får et litt anstrengt lydnivå når det nærmer seg full fart.

Er støyen omtrent den samme om du ruser motor i fri, om nei så kan skjevheter i motorfester/aksling gi seg utslag i ekstra mye vibrasjoner som igjen kan gi resonans.

 

Min eksoslange/lyddemper er laget likt som det du oppgir og denne er veldig rolig i sine bevegelseer og er ikke kilde til ekstra støy.

 

Vibrasjoner fra dørkplater og luker og dører er noe som kan avhjelpes med ekstra gummilister, denne typen støy så pleier å variere ved forskjellige turtall. :flag:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...