Jump to content

Hva skal jeg gjøre med min Volvo Penta B18 motor?


Karisma

Recommended Posts

Hei til alle dere som bidrar til et glimrende forum, det er helt uvurderlig for en landkrabbe som har endt opp med en gammel trebåt med rusten motor :)

 

Jeg har akkurat overtatt en Aanesen snekke (24 fot) fra 1968 som sist var på vannet i 2005. Det vil si at forrige eier satte den på vannet i fjor uten godt nok forarbeide slik at motoren kom under vann før den ble heist opp igjen.

Båten står nå på land og vi jobber for harde livet for å få den på vannet så raskt som mulig.

 

Motoren har stått og rustet det siste året og jeg vurderer hva som er best å gjøre med den. Må nevne at jeg har null peiling på motorer.

Svigerfar har en gammel bil (Volvo 145) som har stått bak låven i 15 år men som vi fikk start på i dag. Der sitter en B20 motor som ser bra ut og som går jevnt og rolig.

 

Er det noen som har tips og råd for beste fremgangsmåte?

- tror noen det er håp for den gamle B18 motoren?

- kan man bruke de "maritime" delene fra B18 på B20?

- er det noe sted hvor man kan få hjelp til installasjon/ombygging av motor?

 

Tar i mot alle tips og råd rundt dette temaet med takk.

Vi har tatt på oss en jobb vi ikke har peiling på, men takket være forumet her har jeg fått mye nyttig informasjon.

Link to post
Share on other sites

Svigerfar har en gammel bil (Volvo 145) som har stått bak låven i 15 år men som vi fikk start på i dag. Der sitter en B20 motor som ser bra ut og som går jevnt og rolig.

 

Men jeg synes ikke dere skulle slakte Volvo'en.

En 145 er en populær veteranbil som enten burde taes vare på eller selges.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)
quote.gif
disse motorene er like,det er boringen som er forskjell, mariniserings delene kan brukes.det er en liten utbedring du må gjøre med toppen,borre et hull v/termostathuset. :flag:


Jeg har lest at man må bytte kamaksel og topp (toppakning?). Er dette absolutt nødvendig eller kun for å spare bensin?

Hvilke deler er "maritime" på den som sitter i ... eller oppdager man det automatisk når man begynner å skru? Redigert av rem (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er dette absolutt nødvendig eller kun for å spare bensin?

 

Ikke absolutt nødvendig, og absolutt ikke for å spare bensin. Marineversjonen har kvassere kam og større ventiler, for å kunne ta ut større effekt. Med biltopp og kam blir effekten mindre, 15-20 hk eller så. Ikke sikkert at dette betyr noe hos deg. Ellers må marinefordeleren benyttes, og kanskje registerdeksel med sjøvannspumpe om den er ferskvannskjølt. Men dette er det andre her som kan mer om. Ta et lite søk i gamle innlegg, jeg har lest mye om dette her tidligere....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jeg har gjort det samme med en aq115 (B18)

 

Flyttet over alt, slik at jeg bare byttet blokka.. Topp, kjøling med alle komponenter, bensinpumpe, tenningsanlegg osv.. Det var ikke noe problem i det hele tatt. Mulig motoren min gikk med noe redusert effekt i forhold til originalen, men den satt i en forholdsvis lett båt (Nordkapp 17), så den gikk billig, og kjølte bra.. Båten går fortsatt i byen, og det er 6 år siden jeg gjorde dette byttet, så det var velykket :smiley: :smiley:

 

Jeg er ikke velig motorkyndig og klarte jobben bra selv. Fikk hjelp med innstilling av ventiler og tenning.

 

Lykke til!

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Bygde om en B23 (AQ145) for 3 år siden. Gamlemotoren var sliten, masse korrosjon og endte til slutt med varmgang og dermed så brakk en av ventilene. Dette førte til totalhavari på motoren. En ny gammel bilmotor ble funnet. Kjøpte denne for 2500,- Flyttet over cam´en fra marine-motoren og justerte ventilene på nytt (dette krevdes spesialutstyr som jeg fikk låne hos en Volvo forhandler). Kjøp en Volvo 740 bok eller tilsvarende på Biltema. Var nyttig for meg for å justere ventiler, momenter osv. Måtte også gå over oljekjøleren. Denne hadde korrodert, men en Fredrikstad radiator servcive ordnet og gjorde denne som ny for 200,-. Alt stæsjet ble flyttet over, og det gikk stort sett OK. Stevde litt med stussen til oljefilteret. Disse er forskjellige pga. oljekjøleren, men monterte 2 muttere på stussen, låste mot hverandre og fikk da skrudd denne ut. Litt lakk og denne ble faktisk veldig så bra. Marine motoren har litt større ventiler og vassere kam. Jeg flyttet kammen over, men brukte bil-topp. Kan ikke si jeg merket noe særlig forskjell på ytelesen. Den gamle var nok sliten og øt nok ikke det den skulle likevell.

Link to post
Share on other sites

quote.gif
Men jeg synes ikke dere skulle slakte Volvo'en.
En 145 er en populær veteranbil som enten burde taes vare på eller selges.

:yesnod: :yesnod:
Har selv en 145 fra 1973 (siste årgang med smal støtfanger) som skal på veien igjen om et par år.

Henger meg på her:
Jeg har også overtatt en snekke med VP MB18. Motoren er tilsynelatende i orden. Nå skal jeg på vannet på fredag og har et par dager til å sjekke rundt motoren. Regner med at jeg vil skifte stiften bl.a.
Så er spørsmålene:
- Hvor mange grader fortenning skal den ha? Regner med at stiftåpning skal være 0.4 mm som på B20.
- Hva er riktig ventilklaring?

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Det er forskjell på toppen til b 18/b20 husker fra gml dager da de satte b18 topp på b20 motoren det var en slags trimming......

det blir vistnok mere kompresjon, uansett så ville jeg overhalt og brukt b18 toppen da det er et mareritt og få borret det hullet til termostathuset - skal godt gjøres og få tett! eller få tak i en liten dieselmotor, det vil du fort tjene inn på forbruket og trøbbel, dessuten får du lettere solgt båten igjen og evnt mere ved salg!!!! begynner å bli vanskelig å få tak i deler til de gamle motorene. og for all del ta vare på 145 stv eller selg den til en som vil ta vare på den

Redigert av jab (see edit history)
Link to post
Share on other sites

... uansett så ville jeg overhalt og brukt b18 toppen da det er et mareritt og få borret det hullet til termostathuset - skal godt gjøres og få tett! ...

Er det forskjell på kobling med termostathus på B20 og B23? Som jeg nevnte over, så bygde jeg om en B23 bilmotor (blokk og topp) til AQ145 marine-motor. Her hadde ikke jeg noe problem med å måtte "borre" noe nytt for termostathuset. Kan hende det er forskjell på B20 og B23, men på B23 er i hvertfall ikke dette nødvendig.

Link to post
Share on other sites

B20 ob B23 er to helt forskjellige motorer. B20 er en støtstangmotor med røtter i en V8 lastebilmotor som ble delt og ble B16. B23 er en Støpejernsblokk med alu-topp og overliggende kamaksel som ble laget som B19 på søttitallet (husker ikke eksakt, men jeg tror den kom i 240en i 75..?) Deretter B21 og så B23. I 85 ble den omarbeidet og gjenoppsto som B230 som deretter ble brukt i alt av firesylindede volvoer opp til slutten av nitti. (340 og 440 med firesylindrede renaultmotorer er ikke ekte volvoer!). Toppene på B23/B230 passer i all hovedsak om hverandre (K-motoren unntatt) men blokka er forskjellig. Den har andre lager og balanseaksel blant annet.

MVH Ole B

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

'78 HB 21 m/Marna MB10A - '91 Volvo 945 aut

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hei. Jeg spurte om det samme en gang, da jeg hadde båt med B20. Det prosjektet ble skrinlagt, men svaret fra en bruker her på forumet som hadde gjort det samme (Majali) var svært utfyllende.

 

Tar sjansen på at jeg kan sitere ham her:

 

_______________________________________________________

 

Hei, det har vert diskutert mange ganger før tror jeg.

Jeg gjorde denne operasjonen i fjor og dette ble fasiten min etter mange lange timer på nett og i telfonen....

 

B20 blokk som ble planslipt, honet og rengjort.

"marinetopp" fra Iglebek (som da har de forskrevene ventilstørrelser, modifisert kjølerør over syl 4 og ferdig boret kanal til termotathuset.... )

Nye lager, kamaksel og pakningssett fra Iglebek

Tatt fra den gamle marinemotoren:

Registerdeksel (som har uttak for sjøvannspumpen, denne skal også ha en pinne i blokka for styring. Og du kan med fordel få maskinert sporet som filtpakningen ligger i for å passe til en std. simring)

Kamdrevet (som er i stål for å tåle belastingen av sjøvannspumpa)

termostathus som passer på den "nye" toppen

gearhuset

oljekjøler

manifolder

flyttet temperaturføleren fra baksiden av motoer til helt frem ved syl 1

marinefordeleren med sentrifugalvekter istedenfor vakuum regulering av fortenning

på min sto det også en marine bunnpanne (større) så jeg fyttet over den og oljepumpen også

 

itilegg til dette bør du vurdere å bytte ut det bakre dekselet som holder filtpakningen til et maken som er ferdig leet til simringtetting.

 

 

Hvis du skal være helt konge, så kjøp en Weber 32/36 2 ports forgasser med insug som koster ca 4000.- for et helt nytt sett og eventuellt "elektroniske" stifter" så går den utrolig pent.

 

min motor går med en overhalt orginal Solex Pai44 og med std. stifter og den maler som katt fra tomgang på 600 omd og går pent opp til 5500 omd.

 

så jeg angrer ikke på at jeg brukte noen få båtpenger på denne motoren.

 

Billige deler er det og. jeg tror det koster noe sånt som 1200 for eksosbendet og ca 4000 for en helt ny esosmanifold. Nye gummilabber 6 stk orginalt fra Volvo betalte jeg litt over 1000.- for tror jeg

_____________________________________________

 

Lykke til med prosjektet. Hadde jeg hatt litt mer tid, hadde jeg gjennomført samme selv. Desverre er hus fra '54 svære tidstyver, så båten ble solgt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...