Jump to content

Kjøpe brukt eller ny VHF?


Belgarath

Recommended Posts

Vil ha VHF i båten, men siden det er en liten sjekte beregnet på bare kosekjøring langs kysten ser jeg ikke nødvendigheten i å legge tusenvis av kroner i en stor proff dyr VHF. En finner som regel greie brukte VHFer av anerkjente merker til salgs, men disse har kosta en månedslønn tidligere og er i dag omtrent like dyre på bruktmarkedet som en rimelig ny med DSC. Tenker da på M-tech fra Maritim kontra for eksempel denne. (selger får ha meg unnskyldt, den er tatt med som et eksempel).

Bør jeg gå for en pent brukt eldre velrennomert radio (kanskje uten DSC) eller kan leg like godt kjøpe en av de nye rimelige?

MVH Ole B

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

'78 HB 21 m/Marna MB10A - '91 Volvo 945 aut

Link to post
Share on other sites

Kjøp en ny med DSC, som er litt dyrere enn en brukt Sailor. Sailor er en utmerket radio, men den er jo gammel, og har den de nødvendige kanaler?

 

Har du en GPS, kan den koples opp mot radioen med DSC, og sende din posisjon i et nødstilfelle.

 

Jeg har selv byttet ut et monster av en Simonsen radio, med en M-TEC. Er veldig fornøyd.

Det var enkelt å kople til NMEA signalet fra GPSen.

 

Du får M-TEC til 1850 kroner.

 

Faxen :flag:

Fairline Mirage 29 er solgt.

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke GPS i båten og jeg har igrunnen ikke planer om det heller, så DSC-distress knappen er ikke sånn umiddelbart det jeg har mest bruk for. Det er raskere og greiere å sende en mayday enn å taste inn posisjon før jeg trykker på distress-knappen.

Jeg kunne godt tenkt meg en pent brukt VHF av kjent merke, men det virker som om disse fremdeles er gullforgylt etter ti år.. ;-)

MVH Ole B

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

'78 HB 21 m/Marna MB10A - '91 Volvo 945 aut

Link to post
Share on other sites

Sailor VHF'ene er jo svært populære da, og også rimelig dyre som nye. Virker som om disse har en form for "heltestatus" og derfor er dyrere enn andre VHF'er.Men jeg har nå sett f.eks Høcom VHF'er av god gammel årgang til 5-600,- kroner på Finn, så det burde ikke være noe problem å finne noe brukbart til under tusenlappen.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Icom,Sailor, eller Shipmate...det er högkvalitet...

Takker for tipset. Holder øyne og taster åpne på Finn, Blocket og den blå avis. Hvordan er gamle Zodiac eller Cobra forresten?

 

DSC i all ära, er ny teknologi, men man klarer sig veldi bra utan oxo.... :smiley:

Ny teknologi og dubeditter har en tendens til å tvinge med seg andre ting og teknologi.. :crazy: Jeg er dubbedittfrik så god som noen, men det får stå i forhold til yoghurtbegeret jeg flyter i.. :cool:

MVH Ole B

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

'78 HB 21 m/Marna MB10A - '91 Volvo 945 aut

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Om en vil ha en rimelig og grei bærbar VHF, kan noen av disse være verdt å satse på. Har apparatene de kanalene som bør være med? Er de å få i Norge til samme priser?

 

http://www.shipshop.dk/catalog/product_inf...roducts_id=2276

 

http://www.shipshop.dk/catalog/product_inf...roducts_id=1398

Redigert av roesok (see edit history)

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post
Share on other sites

Om en vil ha en rimelig og grei bærbar VHF, kan noen av disse være verdt å satse på. Har apparatene de kanalene som bør være med? Er de å få i Norge til samme priser?

 

http://www.shipshop.dk/catalog/product_inf...roducts_id=2276

 

http://www.shipshop.dk/catalog/product_inf...roducts_id=1398

 

Det største minuset er at de er sprutsikre, ikke vanntette.

 

Uniden er ikke et av prestisjemerkene, men det er veletablert. I USA selges det f.eks. av West Marine - den største båtutstyrskjeden.

 

Kanalene er de samme i Danmark og Norge. Også lystbåtkanalene. Men om disse radioene har L-kanalene vet jeg ikke.

 

Radioene kan skrus om mellom amerikansk og internasjonal kanalplan. En fordel hvis du skal på langfart :-). Så antakelig selges samme modell også i USA. Det underbygger min mistanke om at de ledende merkene bevisst unnlater å få de samme modellene både FCC (dvs. USA)-godkjent og CE-merket, for å kunne skru opp prisene i Europa. mens nummer to-merkene ser det som en fordel å kunne selge samme modell på begge markeder.

 

Naturligvis er det også mulig at denne butikken tar sjansen på å selge utstyr som mangler CE-merking.

Link to post
Share on other sites

Jeg har en slik Uniden MH120 og den duger i massevis til mitt bruk , kunne gjerne hatt en fastmontert som var plugget i VHF antenna i masta men den antenna bruker jeg til Radioen istedet. :yesnod:

Den har vært oppe i cokpit i skikkelig regnvær mange ganger og har ihvertfall ikke hittil tatt skade av det.

Link to post
Share on other sites

Jeg finner ikke testene jeg har lest over VHF, men Standard Horizon har fått svært mange bra uttalelser. Jeg har bl.a. en nymontert GX 1500 E ombord og en håndholdt HX 500E. Sammenlignet med tidligere VHF stasjoner er jeg godt fornøyd med disse. Spesielt har jeg blitt overrasket over den håndholdte.

Link to post
Share on other sites

Leser at det er vanskelig å få tak i brukt VHF av godt, kjent merke. Men om trådstarter eller andre ønsker, har jeg en Icom IC-M45 EURO, stasjonær VHF som jeg vurderer å selge. Dette siden det sto en Sailor i den nye båten min. Ta kontakt om noen er interesert.

 

Geir

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...