Jump to content

Stålpropell på Yamarin 50SC - Yamaha F60 ?


Kmiland

Recommended Posts

Hei, jeg er ganske grønn på dette så jeg tenkte jeg skulle søke litt hjelp.

 

Jeg lurte på om det kunne vært lurt å bytte propell på min Yamarin 50SC (5010) med Yamaha F60.

 

Noen som har erfaringer med en slik konfigurasjon? Ellers lurte jeg på disse ekstra finnene som kan monteres på mortoren, de skal gi lettere planing og mer stabil gange sies det, noen som har prøvd dette? Vet at det var populært på 9.9Hk en gang for lenge siden.

 

 

Alle svar mottaes med stor takk!

:flag:

Mvh

Knut-Roger

Link to post
Share on other sites

Hvorvidt det har noe for seg å bytte , kommer an på hvor godt den du har idag fungerer.

Hva slags turtall/fart får du, og er det i samsvar med det Yamarin oppgir? (Be forhandleren din om å få heftet Yamaha kjørefakta,der er testresultater for båten din, m/propelldimensjon, bensinforbruk osv.)

 

En kamerat av meg en Finnmaster 520 Troller med F60 og Turbo propell,funker visstnok veldig bra på den båten.

 

En slik plate (Doel-Fin osv) for å montere på motoren , kan virke bra i noen tilfeller, men jeg tviler på at det er så mye vits på en Yamarin, da disse oftest går temmelig nøytralt i sjøen og har liten planingsterskel. Syns du båten er treg å fåi plan?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Hei, nei båten planer greit den, lit treg hvis man fyller benken bak med folk. Kjøredatatene har jeg sett på, men jeg holder på å kjøre inn motoren så jeg har ikke presset på så mye. Jeg bare tenkte om noen hadde erfaringer med bedre propeller en standard.

Link to post
Share on other sites

Kjørefakta viser hva du kan forvente med den båten/motoren. Yamaha har veldig gode propellere, du kan få en pro serie i stål. Vet ikke hva du har i dag. Ellers finnes det andre leverandører for propell. Finnene er jeg ikke sikker på til en 60 hk, trodde de var til mindre motorer, men søk på Maritime. Der finnes mye fra andre leverandører.

Link to post
Share on other sites

Etter min erfaring er propellene som leveres med Yamahaene i den størrelsen av bra kvalitet. Har hatt en F40 på en Bella 440R tidligere, org. propellen på den (tror det var 11 3/8x13") tålte mye heving og trim før den slapp.

 

Det vil alltids være mer å hente med en god stålprop, men du må nok regne med litt prøving og feiling før du finner det optimale.

At båten er tregere å få opp i plan med benken bak full av folk gjelder vel alle slike båter..

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Iallefall ingen vits i å bytte før motoren er godt innkjørt og du ser at du får riktig turtall på motoren (skal normalt være opp mot 6000 rpm på fullt m/ 1-2 pers. i båten...)

Kommer også litt an på bruken, skal du dra mye vannski/tube etc kan det være greit å ha en litt lettere propell i tillegg. (Og så bør man jo også ha en reservepropell liggende i båten)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
Hei, jeg er ganske grønn på dette så jeg tenkte jeg skulle søke litt hjelp.

 

Jeg lurte på om det kunne vært lurt å bytte propell på min Yamarin 50SC (5010) med Yamaha F60.

 

Noen som har erfaringer med en slik konfigurasjon? Ellers lurte jeg på disse ekstra finnene som kan monteres på mortoren, de skal gi lettere planing og mer stabil gange sies det, noen som har prøvd dette? Vet at det var populært på 9.9Hk en gang for lenge siden.

Alle svar mottaes med stor takk!

:flag:

Mvh

Knut-Roger

 

 

Her er en link til test av aluminiums-propeller og stålpropeller: http://www.batmagasinet.no/baatweb/bm.nsf/...opell,_6edq8cr0

 

Og en link til hvor en kan få kjøpt Michigan stålpropeller (gode propeller): http://www.progressing.no/

 

Har selv en Yamarin 50SC med 60hk Yamaha, men har også nettopp holdt på med innkjøring.

Skal bytte til stålpropell senere (Michigan Ballistic tenkte jeg).

 

En kolega av meg som byttet fra aluminium til Michigan Ballastic, fikk en fartsøkning på 10%.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
  • 5 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...