hifo Posted May 27, 2007 Share Posted May 27, 2007 har kjøpt nissan te6t lastebil motor..ferdig marinisert .med ettermontert intercooler,, pumpe er ikke justert etter montering av intc- . er det nødvendig . for å få effekten av intercooleren? Quote dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
SF Posted May 27, 2007 Share Posted May 27, 2007 (edited) Du vil uansett få litt effekt av intercooleren, men for å få ut hele potensialet så må pumpa justeres for å gi mer diesel. Hadde selv en Nissan SD33T i en tidligere båt, den justerte jeg opp litt selv. Faren er at du justerer for mye og at motoren går i metning. Da risikerer du at eksostemp går i været og at stempler og ventiler blir skadet. Edited May 27, 2007 by SF (see edit history) Quote 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
hifo Posted May 27, 2007 Author Share Posted May 27, 2007 (edited) vil man ikkekunne se det på røykutviklingen? kan man ikke bare stille opp til røyk ved belastning synes, og så stille litt ned igjen? skal være fe6t i overskriften.. Edited May 27, 2007 by hifo (see edit history) Quote dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
SF Posted May 27, 2007 Share Posted May 27, 2007 Jo det var den metoden jeg brukte og jeg sjekket med erfaren diesel mekaniker før jeg justerte. Når jeg kom til det punkte det begynte å røyke så justerte jeg godt tilbake. Prøvde med en halv omdreining på skrua omgangen. Quote 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
hifo Posted May 27, 2007 Author Share Posted May 27, 2007 takk for svar sf. fabrikanten av intercooleren sier opptil 24 % mer effekt.. noen som vet \har erfaring med sånt Quote dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
SF Posted May 27, 2007 Share Posted May 27, 2007 Hørtes mye ut. Hadde en link tidligere til en "tune" side der de oppga hva du kunne forvente av økning på å ettermontere ladeluftkjøler på en turbodiesel. Mener det var 15-20% men jeg finner ikke sida lengre. Holdt ikke du Hifo på med å bygge nye motorfetser til en gammel svær volvo bussmotor? Har du gitt opp og kjøpt deg en (ny) brukt motor? Quote 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
hifo Posted May 27, 2007 Author Share Posted May 27, 2007 hehe... bygde nye fester og flyttet motoren 20 cm bakover ,,, brukte ca 4 dager totalt på dette.. bygger tunnell over propellen og nesten ferdig med det, frist til utsetting slutten av mai. .......... har vært på utkikk etter en billig passende dieselmotor som jeg ville kjøpe og satt i båten et annet år.. men da dukker denne opp. gammle bussmotoren veger ca 1300 kg og uten turbo ca 200 hk.. hentet somsagt den nye for en uke siden og da forskyver jeg fristen til 14 juni istedet.. måtte tilpasse gear plater m clutchplater.. holder på med å friske opp motorrommet når "BEISTET" er ute... gleder meg som en unge til å få mindre vibrasjoner og håper litt bedre fart.. Quote dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
SF Posted May 27, 2007 Share Posted May 27, 2007 Det er aldri for sent og snu sier de Nissan lager gode diesel motorer så om mariniseringa er bra så skulle dette bli gode greier. Er dette en 220Hk utgave? Quote 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
hifo Posted May 27, 2007 Author Share Posted May 27, 2007 93 modell- 200 hk. + intercooler, 6,9 liter tror jeg.. noen som har erfaring med disse?? skallebank etter å klint topcoat i motorrom.. og badet i aceton etterpå :-( Quote dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
hifo Posted May 27, 2007 Author Share Posted May 27, 2007 er det noen som vil legge inn bilder i dette emne,for meg , hvis jeg sender de på e post til dere?? får f... ikke til å legge inn bilder. i morra . for jeg legger meg snart etter myye jobbing i båt i helga. Quote dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
hifo Posted May 28, 2007 Author Share Posted May 28, 2007 en eller annen vennlig sjel , som tar jobben?? blir forhåpntligvis litt mere interessant med bilder .. Quote dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
SF Posted May 28, 2007 Share Posted May 28, 2007 Har sendt deg e-mail adressen på IM. Send meg bildene så skal jeg legge dem ut. Quote 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
hifo Posted June 5, 2007 Author Share Posted June 5, 2007 jobber med saken sf. tusen takk for bryet.. er det noen som kan forklare ,hvor mye makt som skal til for å presse ett NYTT stevn\støttelager , inn på propellakselen?? altså lette klask med hammeren eller skal man kunne dytte det inn for hånd?? Quote dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
hifo Posted June 6, 2007 Author Share Posted June 6, 2007 håper på svar\meninger da dette skal sammen om en dag eller tre. Quote dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.