Jump to content

Hva slags ekkolodd


Bertinius

Recommended Posts

:lol::santcheers:

Hei igjen, det kan ta litt tid mellom hver gang jeg er på plass.

Det jeg lurer på er om noen kan gi mes en lettfattelig innføring i hva slag ekkolodd jeg bør velge.  Bruken er vanlig fritidsturer i skjærgården, med dertilhørende aktiv fisking. Båten er jo en 23" roland plast.

Et annet spørsmål er om det er behov for GPS til den typen bruk av båt?

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde valgt meg et billig ekkolodd med lcd skjerm fra humminbird eller garmin. Fåes nå for ned mot 1000 kroner komplett med hekksvinger. Utvalget er stort i prisklassen 2-4000. Hekksvinger passer dårlig på en snekke, men du kan muligens lime den på innsiden av skroget eller kjøpe en svinger for enten innvendig eller gjennomgående montering. Søk litt på forumet for mer info om dette.

 

Nå vil selvsagt mange si at et slikt billig ekkolodd ikke har noen særlig funksjon til å finne fiskestimer med noe som forsåvidt er riktig. Skal du ha et skikkelig fiskefinner lodd snakker vi raskt om 10000 kroner og det er du neppe villig til å bruke.

 

Angående GPS finnes det en lang rekke kombinerte ekkolodd og gps samt modeller med kartplotter. Har ikke så mye greie på dette. Ser at Humminbird tilbyr gps sensor til sine ekkolodd noe som kanskje kan være en mulighet?

 

Om du trenger GPS blir jo en vurdering. Nå får du en grei, håndholdt gps for 1500 kr og det er vel anvendte penger spør du meg. Det viktigste ved kjøp av håndholdt gps til bruk i båt er at den kan brukes med 12 volt strøm fra båten. Ellers er det skrevet mye om ulike gpser på forumet.

Link to post
Share on other sites

Dette har jeg sikkert sagt før;

Ta en titt på det nye LS-4100 loddet til Furuno.

Kvalitetsinstrument til en relativ billig penge. Tofrekvens.

Det finnes en bråte transducere. Velger du tofrekvens Airmar får du logg og temperatursensor med.

Hadde en LS 6000 i den forrige båten. Nå har jeg Stowe og Garmin. Furuno settes inn til våren.

 

Er du bare innaskjærs har du ikke bruk for GPS.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Er du bare innaskjærs har du ikke bruk for GPS.

Men en GPS kan jo være grei å ha for å finne igjen en god fiskeplass på en lettvint måte?

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Kjøpte det billigeste til garmin. Betalte ca 1400 inkl. utvendig giver.

Plasserte giveren innvendig i en plastpose i sommer og det funker heilt perfekt. Kan måle dybde ned mot 180m. Hadde igrunn tenkt å motere det utvendig til neste sesong, men trur eg prøver å har det der det er. Har snekke....

Link to post
Share on other sites

Kjøpte det billigeste til garmin. Betalte ca 1400 inkl. utvendig giver.

Plasserte giveren innvendig i en plastpose i sommer og det funker heilt perfekt....

Det er greit nok at du ser dybden eysteind, MEN, ser du noen fisk, da?  :cryin:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Du trenger ingen gjennomføring i skroget. Hvis du har et lite rom nederst i båten hvor det kan være noen cm med vann eller matolje konstant uten at den flyter avgårde er det nok.

Monter giveren slik at den står under væskenivå.

Signalene går gjennom plasten som bare det. Ingen ting på utsiden.

Link to post
Share on other sites

Det er greit nok at du ser dybden eysteind, MEN, ser du noen fisk, da?  :confused:

Ja,ja. Eg ser mye fisk, eg! Syns det virker betre enn den huminburd loddet eg hadde før.

Korleis ser kabelen ut innvendig?Mange ledninger? dersom eg skal motere den utvendig, må eg nok kappe kabelen for å slippe å bore så stort hull i skroget.

 

No bur ikke eg i den mest fiskerike fjorden på Vestlandet, men fikk fisk der ekkoloddet peip.

 

Bruker ekkoloddet minst like mye til å sjå kor djupt det er som å fiske med det.

 

På ukjente plassar, eller når du skal legge til kai på en litt usikker plass, er det veldig greit å ha. 1500 er ikke mange penger. Og du klarer deg nok fint med et så billig lodd.

Link to post
Share on other sites

Korleis ser kabelen ut innvendig?Mange ledninger? dersom eg skal motere den utvendig, må eg nok kappe kabelen for å slippe å bore så stort hull i skroget.

Hei.

Du må ikke kappe kabelen, den får du nok ikke sammen igjen :confused:. Du må tre hele kabelen gjennom hullet fra utsiden, og så inn i hullet med svingeren.

Link to post
Share on other sites

Hei.

Du må ikke kappe kabelen, den får du nok ikke sammen igjen :confused:. Du må tre hele kabelen gjennom hullet fra utsiden, og så inn i hullet med svingeren.

Men då må jo  hullet vere så stort at eg får strømpluggen igjennom!

Nei, det letteste er vel å la den ligge i plastposen sin og så får vi se neste år...

Må vel til å bygge ut litt òg for å  få den beint på akterspielet.

Link to post
Share on other sites

Det er en hekkgiver som da skal monteres utvendig på hekken...

Hei igjen.

Da sitter den vel mest sannsynlig på en brakett, prøv :confused: å hold den unna propellstrømmen, det gir utslag på ekkoloddet, negativt.

Har du mulighet til å få lurt kabel ombord uten å lage hull i skroget så er vel det beste.

Link to post
Share on other sites

:santa:  Har nok endt opp med en godt anbefalt Eagle, med innvendig giver, men har enda ikke kjøpt så jeg tar gjerne imot for og imot meninger :lol:

 

hej Bertinius!

 

jag skulle satsa litt på en billig GPS i tillegg till dit ekolodd, du skriver att du fiskar lite,

o finne dom der 'grunden' langt ute, kan vare svårt med enbart ekolodd, du behöver

en liten GPS !  koster mindre än ekoloddet  :confused:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Jeg har en Huminburd som jeg prøvde å montere på innsiden i et lite kar med vann. Giveren var da vannrett plassert, men uten noe bra resultat. Siden dette er en snekke og bunnen er ganske vinklet tror jeg at mye av signalet forsvinner. Måler bare på opptil 10 m dybde. Det står i manualen at giver kan monteres på innsiden med epoxy lim. Dette går ikke siden den må monteres maksimum 15 grader fra vannrett montering.

 

Er det da ingen mulighet for meg å montere denne inne i båten?? Kjølener vel for tykk for en monetring vil jeg tro. Blir vel utsiden eneste mulighet da?  :smiley:

 

Noen som tror at en annen type Fishfinder ville fungert bedre?? Litt fristet til å bytte ut hele greien.

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Link to post
Share on other sites

Jeg har en Huminburd som jeg prøvde å montere på innsiden i et lite kar med vann. Giveren var da vannrett plassert, men uten noe bra resultat. Siden dette er en snekke og bunnen er ganske vinklet tror jeg at mye av signalet forsvinner. Måler bare på opptil 10 m dybde. Det står i manualen at giver kan monteres på innsiden med epoxy lim. Dette går ikke siden den må monteres maksimum 15 grader fra vannrett montering.

 

Er det da ingen mulighet for meg å montere denne inne i båten?? Kjølener vel for tykk for en monetring vil jeg tro. Blir vel utsiden eneste mulighet da?  :smiley:

 

Noen som tror at en annen type Fishfinder ville fungert bedre?? Litt fristet til å bytte ut hele greien.

Er det en hekkgiver du prøver å montere inni båten? Den er neppe særlig egnet for montering bak på en snekke. Jeg monterte en gang humminbird ekkolodd i en Viksund 660. Kjøpte da en svinger som var litt vinklet og beregnet for innvendig montering. Dette fungerte bra.

 

Du kan jo selge loddet og kjøpe et i en pakke med en egnet svinger. Enten for innvendig montering eller gjennomgående

.

Jeg ønsker forresten å kjøpe et rimelig humminbird eller garmin lodd med hekksvinger om du eller noen andre skal selge.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Takk for alle råd og svar, men jeg fikk en Humminbird i julgave, type 515. Skulle ikke være noen problemer med å montere den i en enkelt skroget båt som min. Det jeg ble anbfalt var å ta føleren i en pose med vann, prøve litt rundt for å finne beste plassering, men det var som regel rundt midten av båten.

Godt nytt årr alle sammen!!! :newyearcheers:

Link to post
Share on other sites

  • 7 måneder senere...

Hei,

 

Tenker litt på å kjøpe et ekkolodd, for å se fisk og være obs på grunnforholdene.

Det er mye å velge mellom og masse begreper som jeg ikke kjenner.

 

Hovedsaklig er det dette som er viktig.

 

Pris: 1500-3000 kr

At det kan tas ut av båten.

helst ikke gjennomgående giver.

Alarm for grunne.

 

Bonus:

Tilkobling Garmin gps

temp måler osv.

 

Har sett litt på dette

Hummingbird Fishfinder 565X, ser ok ut.

 

Det opererer med 2 stråler på 2 forskjellige frekvenser, regner med at dette går på område og nøyaktig på målingene ?

Kan noen forklare nærmere.

 

Dessuten hadde en forklaring av de forskjellige giverne vært fint.

 

 

Alle tips mottas med takk  :headbang:

 

JOH

*Sjømann 22

*Yanmar 2gm20f

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...