Jump to content

Vårpuss av Rana 16


Dag T

Recommended Posts

Hei hei...

 

Som ny i dette forumet er det vel passende med en hilsen til samtlige der ute.

Har lest en del rundt om her ang emnet vårpuss av glassfiberbåter, men syns ikke jeg får helt tråden i

hvordan jeg skal angripe ting.

 

Jeg har just kjøpt en Rana Presteng 16,5 fots plastbåt. Båten har stått i naust siden 80 tallet (!) og er ubetydelig

brukt. Men de gangene den er brukt har forrige eier tydeligvis vært litt uheldig siden den er litt ripete og har fått en

litt større skrape i siden (over vannflaten).

 

Lurte på om jeg skulle ta jobben og pusse ned hele balja og lakke den på nytt.

De små ripene regner jeg med at en rubbing vil ta seg av (eks Penguin Rubbing).

Den større skrapen tenkte jeg å fikse med Penguin Epoxysparkel.

 

So far, so good. Hodebryet oppstår når lakkingen/malingen står for tur. Bør hele båten pusses ned med vannslipepapir eller stålbørste på en drill?

Tenkte å bruke Penguin Hardtop til å lakke den med. Har lest litt på sidene til Jotun, og der sies det at ikke-profesjonelle forbrukere ikke må sprøyte dette produktet. Hvorfor ikke det??

Vil resultatet bli ok om jeg bruker rull og fordriver da?

Jeg har ikke tilgang på hus å gjøre dette i, så jeg tenkte jeg skulle ta det en finværsdag utpå hytta.

 

Vel vel...i jungelen av coatinger, 1 og- 2-komponent og allskens midler er det dette jeg lurer på, og jeg

takke for alle svar!

 

 

Dag T

Link to post
Share on other sites

Heisann, og velkommen til Baatplassen og gratulerer med ny båt! :flag:

Når det gjelder stålbørste på drill så ville jeg vært forsiktig. Har aldri klart å få noe bra resultat med dette.

Legg på epoxy i ripa, la det herde og begynn med grovt slipepapir for å så gå gradvis over til finere papir.

Har ingen stor erfaring med maling/lakking over vannlinja.

Du vil vel helst male slik at det blir mest mulig likt orginalfargen?

Vet ikke hvor lett det er å få frem noe som ligner på orginalfargen, så kanskje en pussing/lakking av hele båten må til?

 

Hadde det vært meg, så hadde jeg tettet ripa med epoxy nå, kanskje slipt lett ned og satt ut båten.

Sesongen er jo i gang. Maler/lakkejobben ville jeg tatt til høsten el. neste vår og heller levd med stripa denne sesongen.

 

Lykke til!

Redigert av Baatmannen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvis det bare er riper over vannlinja, så kan du vaske med aceton, pusse rent og bruke gelcoatsparkel i riktig farge. Deretter med litt puss og polering så forsvinner ripene nesten helt. Hvis du i tillegg rubber og polerer over resten av skroget så kan du sikkert utsette lakkeringsjobben en stund....

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Takk takk!

 

Sesongen er vel rett rundt hjørnet her oppe i nord etterhvert også håper jeg!

Har vært inne på tanken å gjøre som du sier, sparkle i ripa og bare ta en lett vårpuss.

Når det gjelder lakkeringa, så hadde jeg tenkt å ta hele båten fatt. Da gjør det ikke så mye om ikke fargen

blir helt original.

Båten har aldri vært bunnsmurt da den som sagt ikke er brukt så mye.

 

Skal uansett levere motoren inn på service før den skal i vannet, sånn at jeg er sikker på at den er ok.

 

Vil jo ut på havet å :fishing: litt da!

 

 

Dag T

Link to post
Share on other sites

Hei og velkommen hit :flag:

var jeg deg ville jeg prøvd å rubbe ned eller slipe med fineste vannslipepapir før ommlakkering.

Er ikke sikkert resultatet blir så dårlig. Og da slipper du jo å lakkere :cheers:

 

Den skrapen kan du reparerere med Gelcoat sparkel i riktig farge. Eventuelt Top coat tilsatt siliciumdioksydpulver.

 

Eventuelt kan du ha litt epoksy der hvor det er helt til fiberen.

Og så legge det andre på yttersiden for å få fargen.

 

Har du forresten bilde av denne skaden?

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...