Jump to content

MD22, lekker fra lokk på dieselpumpen


Kefa

Recommended Posts

VP41A-Roykmod1.jpg

Låner dette bildet jeg......

 

 

 

 

På min TAMD22 har jeg sånt lokk som nedest på dette bildet, også på motsatt side av dieselpumpen. Her har jeg en liten diesellekkasje. Spørsmålet er hvilken funkjon disse lokkene har.

 

Siden det er veldig vanskelig å komme til dette lokket på baksiden, kan jeg risikere at noe kommer sprettende ut?

 

Er det bare tetningen i dette lokket som er gåent tror dere, eller er det noe muffens innvendig i pumpa som gjør at det lekker diesel her?

 

Kan dette ordnes ved å skru av lokket, og legge på en ny pakning?

 

Takknemlig for svar.

 

mvh

Kef@

Link to post

Hva som skjuler seg under deksler og skruer på ei Volvo dieselpumpe er det vel bare de få invidde hos Bosch som egentlig vet? Og de sier ikke noe, og publiserer heller ingenting. De er vel redde for at hobbymekanikere skal begynne å "fintune" pumpene på gefylen. Dette er absolutt ikke å anbefale da funksjonene i pumpa henger sammen, og det kreves instrumenter og spesialjigger for justering.

Når det er sakt ville ikke jeg vært redd for å åpne det dekslet du viser til for å bytte en pakning som lekker. Pass bare på å fange opp fjærer og duppedingser som måtte sprette ut når du åpner.

Det gikk forøvrig en tråd om dette dekslet og hva som skjulte seg under for et år eller to siden. SveinHa tror jeg det var, hadde funnet ut at en liten justering her vistnok skulle redusere røykutvikling ved oppstart i kallt vær.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

Ja, det var fra den posten jeg lånte dette bildet. Men lakkasjen min er på motsatt side av dette lokket. Siden det er så og si umulig å komme til, vil jeg ikke risikere at det kommer sprettende innmat ut dette hullet når jeg åpner. Blir jo umulig å få det på plass igjen i så tilfelle....

Link to post

Ja, da ville jeg skrudd ut pumpa og åpnet den på salongbordet med godt arbeidslys og ryddige forhold. Dette medfører jo at du må stille innsprøytningstidspungtet etterpå, men det kan du kanskje? Hvis ikke finnes det en god beskrivelse her på forumet om hvordan dette gjøres. Er du uvant med å skru, ville jeg dog overlatt jobben til en proff.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

Jeg har en VP-KAMD43P-A med 940 timer. Det drypper fra samme lokket, men jeg har heldigvis lekkasjen på motsatt side, så jeg slipper å ta ut pumpen.

Skal bestille pakning (o-ring) hos lasa.no i morgen.

Det som bekymrer meg er om det kan være andre årsaker enn bare dårlig pakning? Det er ikke noe unormal ellers.

:=)Sverre

Edited by Sverre Olav (see edit history)
Link to post

Jeg kom over en interessant amerikansk artikkel, som beskriver nøyaktig problemet i denne tråden.

Nemlig at Bosch pumpen lekker ved selve o-ringen. Dette er tydeligvis et kjent problem ikke bare for fritidsbåter men også for dieselbiler.

Det er selve o-ringen som blir skadet av dårlig dieselkvalitet som f.eks. svovel og vann i diesel. Svovel øker aldringsprosessen og vann som reduserer smøringen og dermed øker slitasjen. Det blir diskutert endel omkring dette med kvalitetsnormer for diesel og nye kvalitetsnormer fra 2005 (ASTM D975, which went into effect January 1, 2005 ).

Snublet også over informasjon om at når først en o-ring var lekk, så var det bare et tidsspørsmål når det ville skje med de andre pakningene.

Det ble anbefalt at alle pakninger ble skiftet.

 

Når dette er et så kjent problem, så er det i grunnen rart at dette er ukjent for oss her i forumet??

:-)Sverre

 

ARTIKKEL KLIKK HER.

Link to post
  • 2 weeks later...
  • 2 years later...
  • 1 month later...

Jeg har samme problem med en AQAD 31 motor. Det er ikke mye det lekker, men hadde vært greit å fått det fikset.

 

Når lokkene blir tatt av, detter det da deler ut?

 

Planlegger å skru av lokket på den siden mot motoren, regner med at dette bør gå greit med litt tålmodighet.

Edited by ansgar (see edit history)
Link to post

Detter vistnok ikke noen deler av, men jeg leverte for sikkkerhets skyld inn pumpen for å bytte pakning, og kontrollere at den virket. Det viste seg at den trengte totaloverhaling for 16000 kroner .............

Lite morro....... Noen som har en liggende :)

Link to post
Det viste seg at den trengte totaloverhaling for 16000 kroner .............

 

Det viser seg veldig ofte! Jeg har en følelse av at de som driver med denslags har veldig lav terskel for å foreslå en overhaling når de får en pumpe levert på døra av en av oss lett usikre båteiere. Det er jo ikke lett å motsi dem da, og heller ikke lett å sjekke hva som er skiftet eller ei.

 

Jeg leverte en gang inn pumpe og dyser til en Sabb 2H for sjekk. Svaret var, naturligvis, at dysene måtte byttes, og alt av innmat i pumpa likeså. Mistenker at de ikke engang testet før denne konklusjonen kom. I ettertid fant jeg ut at jeg kunne kjøpt ny komplett pumpe billigere enn det overhalingen kostet, men det er en annen sak...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
  • 1 month later...
Har også en liten lekkasje fra det sammme lokket som Tutti Frutti beskriver på samme motor kamd 43. Det jeg lurer på er om en bare kan skru av lokket

og bytte pakningen. Håper noen kan svare på dette.

 

Jeg har samme problem med en AQAD 31 motor. Det er ikke mye det lekker, men hadde vært greit å fått det fikset.

Når lokkene blir tatt av, detter det da deler ut?

Planlegger å skru av lokket på den siden mot motoren, regner med at dette bør gå greit med litt tålmodighet.

Det var ikke noe problem å ta av lokket og erstatte pakningen (nr11 på figur), det er helt opplagt en oppgave som vi amatører kan gjøre.

Det er ikke noen løse deler annet en pakningen.

 

Her er en sprengskisse:

diesel_pumpe.jpg

 

Her er også en fin side over diverse sprengskisser:

KLIKK HER

Link to post
Det var ikke noe problem å ta av lokket og erstatte pakningen (nr11 på figur), det er helt opplagt en oppgave som vi amatører kan gjøre.

Det er ikke noen løse deler annet en pakningen.

 

Det gikk ikke å løs lokkene uten å demontere pumpen fra motoren. Er dette en enkel jobb å demontere pumpen fra motoren ?

Ser for meg å ta av pumpen og sette den på plass i samme spor slik at pumpen ikke trengs å justeres etterpå.

Link to post
Ser for meg å ta av pumpen og sette den på plass i samme spor slik at pumpen ikke trengs å justeres etterpå.

Hvilket spor? Min anbefaling; Glem det. Skal du av med pumpa må du belage deg på å justere "Plungerhøyden" etterpå. Plungerhøyden er det samme som innsprøytningstidspungtet. Er du noen 1/100mm utenfor mål vil du få store problemer, og sansynlig vil ikke motoren starte i det hele tatt. På den annen side. Er du vant med å skru motor og har et måleur for hånden er det en grei helgejobb å gjøre det sjøl. Oppskriften ligger her på forumet.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...