sharko Startet 27.Mai.2007 Del på Facebook Startet 27.Mai.2007 Hei, har ett startbatteri Varta 110A og ett forbruksbatteri av samme type (nye i 2006). Skilles med vanlig batterivelger 1+2+begge osv. Har målt hvilespenningen over en tid og snittet ligger på 12,6V til 12,9V. Målingene er utført fra 1-5 dager etter sist kjøring. Temperaturen i batterirommet ved målingene har lagt på ca 7-10°C. Er batteriene å regne for toppladet med disse verdiene (lurer for jeg byttet dynamo tidlig i april)? Sitér dette innlegget Link to post
loffern Svart 27.Mai.2007 Del på Facebook Svart 27.Mai.2007 Det er helt normalt men sjekk hva de ligger på når de belastes med litt forbruk. De skal da ikke gå under 12,5V hvis de er toppladet. Sitér dette innlegget Link to post
Hasla 26 Svart 27.Mai.2007 Del på Facebook Svart 27.Mai.2007 Hei jeg for 12,46 hvilespenning,prøvde og måle med syremåler fikk ca 175 på det rød 110 amp.Regner med att batteri er defekt?Har stått og ladet hele natt for vel kjøpe meg nye eller må de lade i noen døgn?MvhBjørn Sitér dette innlegget Jeg er også en klakkør og er stolt av dette. Link to post
roaldbj Svart 27.Mai.2007 Del på Facebook Svart 27.Mai.2007 (redigert) Vi blir nok aldri ferdig med hva spenningen på batteriene bør være. Jeg tror at den som ønsker å ha informasjon om status/tilstand på batteriene ombord må installere en batterimåler (amperetimeteller) som bruker shunt ( i området 100A til 500A). Det finnes i dag flere svært gode amperetimetellere ("batteritank-målere") eksempelvis produsert av: Odelco http://www.odelco.se/odelco.html og Nasa BM 1 batteri måleenhet http://www.nasamarine.com/ Det er sikkert flere andre svært gode systemer - men jeg har erfaring med Odelco og Nasa. Redigert 28.Mai.2007 av roaldbj (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 27.Mai.2007 Del på Facebook Svart 27.Mai.2007 Hei, har ett startbatteri Varta 110A og ett forbruksbatteri av samme type (nye i 2006). Skilles med vanlig batterivelger 1+2+begge osv. hej Metrosen efter vad jag förstått så er det her med batterivelger...historia låt dine 2 Varta-batterier bli din förbrukningsbank....o så skaffe ett nytt startbatteri som er kopplet med skilje-relä så har du noe riktigt bra...... her finns mye o lese http://www.skyllermarks.se/content/information.html Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
roaldbj Svart 27.Mai.2007 Del på Facebook Svart 27.Mai.2007 (redigert) Som nevnt tidligere nevnt er det nok mange spenningsverdier man kan lese av på batteriene om bord. Jeg har i dag kjørt en liten tur og brukt generatoren om bord. 3 timer etter fortøyining uten 220 volt tilkoblingt registrerer jeg følgende: Startbatteri BB motor: 14.07 Volt Startbatteri SB motor: 13.88 Volt Forbruksbatterier: 12.88 Volt (har brukt mye til lanterner og kjøleskap) Startbatteri generaor: 13.45 Volt Redigert 28.Mai.2007 av roaldbj (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 27.Mai.2007 Del på Facebook Svart 27.Mai.2007 Startbatteri generaor: 13.45 Volt hej roaldbj var har du kopplat in denne ?? Startbatterigenerator Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
roaldbj Svart 27.Mai.2007 Del på Facebook Svart 27.Mai.2007 (redigert) Først: voltmetrene er kjøpt via båtplassen og Svein Ha. Jeg har beskrivelsen: Datel - DMS-20LCD-0/1-DMC Deretter: jeg har kabler direkte fra startbatterier, fra forbruksbatterier og fra startbatteri til generator. Voltmetrene trekker svært lite strøm. Redigert 28.Mai.2007 av roaldbj (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.