Jump to content

Hvilespenning for toppladet batteri?


sharko

Recommended Posts

Hei,

 

har ett startbatteri Varta 110A og ett forbruksbatteri av samme type (nye i 2006). Skilles med vanlig batterivelger 1+2+begge osv. Har målt hvilespenningen over en tid og snittet ligger på 12,6V til 12,9V. Målingene er utført fra 1-5 dager etter sist kjøring. Temperaturen i batterirommet ved målingene har lagt på ca 7-10°C.

 

Er batteriene å regne for toppladet med disse verdiene (lurer for jeg byttet dynamo tidlig i april)?

Link to post

Hei jeg for 12,46 hvilespenning,prøvde og måle med syremåler fikk ca 175 på det rød 110 amp.Regner med att batteri er defekt?Har stått og ladet hele natt for vel kjøpe meg nye eller må de lade i noen døgn?MvhBjørn

Jeg er også en klakkør og er stolt av dette.

Link to post

Vi blir nok aldri ferdig med hva spenningen på batteriene bør være.

Jeg tror at den som ønsker å ha informasjon om status/tilstand på batteriene ombord må installere en batterimåler (amperetimeteller) som bruker shunt ( i området 100A til 500A).

Det finnes i dag flere svært gode amperetimetellere ("batteritank-målere") eksempelvis produsert av:

Odelco http://www.odelco.se/odelco.html og

Nasa BM 1 batteri måleenhet http://www.nasamarine.com/

Det er sikkert flere andre svært gode systemer - men jeg har erfaring med Odelco og Nasa.

Edited by roaldbj (see edit history)
Link to post
Hei,

 

har ett startbatteri Varta 110A og ett forbruksbatteri av samme type (nye i 2006). Skilles med vanlig batterivelger 1+2+begge osv.

hej Metrosen

 

efter vad jag förstått så er det her med batterivelger...historia

 

låt dine 2 Varta-batterier bli din förbrukningsbank....o så skaffe ett nytt startbatteri som er kopplet med skilje-relä

så har du noe riktigt bra......

 

her finns mye o lese

 

http://www.skyllermarks.se/content/information.html

S/Y Gunga Din

Link to post

Som nevnt tidligere nevnt er det nok mange spenningsverdier man kan lese av på batteriene om bord.

Jeg har i dag kjørt en liten tur og brukt generatoren om bord.

3 timer etter fortøyining uten 220 volt tilkoblingt registrerer jeg følgende:

Startbatteri BB motor: 14.07 Volt

Startbatteri SB motor: 13.88 Volt

Forbruksbatterier: 12.88 Volt (har brukt mye til lanterner og kjøleskap)

Startbatteri generaor: 13.45 Volt

 

voltmeter_mai_2007.jpg

Edited by roaldbj (see edit history)
Link to post

Først: voltmetrene er kjøpt via båtplassen og Svein Ha.

Jeg har beskrivelsen: Datel - DMS-20LCD-0/1-DMC

 

Deretter: jeg har kabler direkte fra startbatterier, fra forbruksbatterier og fra startbatteri til generator. Voltmetrene trekker svært lite strøm.

Edited by roaldbj (see edit history)
Link to post

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...