Jump to content

Varmtvann fra motorvarme


Vår Sommer Ro

Recommended Posts

Har i alle år fått varmt opp vannet i berederen fra motorens (VP TAMD 41) kjølevann. Men på årets første helgetur så fungerer ikke dette lenger. Vannet blir ikke varmt. Har selvfølgelig sjekket at kranene er åpne. Koblet slanger fra uttak og konstaterer at det er lite trykk i sirkulasjonen (som rennende vann på tomgang) ut fra motor. Motorens arbeidstemperatur er slik som den alltid har vært, så kjølevannet må jo sirkulere. Er det noen der ute som har tips/erfaringer i denne sammenheng? :confused:

Link to post
Share on other sites

Skal prøve å blåse gjennom sløyfen i morgen.

Alt var normalt til jeg tømmte vanntankene i vinter. Da pumpet jeg ut alt vann fra begge tankene, og det kan ha kommet luft inn i varmtvannsbereder. Men denne er fyllt igjen nå, og dette har jo ikke noen innvirkning på sirkulasjon fra motor. Det rare er at driftstemperatur på motor er slik den alltid har vært, ca. 75 grader, så vannet må jo sirkulere, ellers hadde tempen gått opp?

Link to post
Share on other sites

Idag løste jeg slangene av motoren og prøvde å blåse gjennom, men det gikk ikke. Jeg fulgte så slangene og ser at de går gjennom en Ardic defroster. Denne er ikke i bruk, så jeg kuttet slangen for å by-passe. Da klarte jeg å blåse gjennom, men det kom ikke rare trykket. Men det var kanskje det som skulle til. Det vil vise seg neste gang jeg kjører motoren varm..

Link to post
Share on other sites

Når du har probloemer med å blåse gjennom varmesystemet ditt vil jeg tro at det er en motstand ett eller annet sted. Det kan være så enkelt at en slange har vridd seg 90 grader og laget en "lås". Motoren leverer ikke så mye mer enn ca 0.8 bar på denne siden - jeg ville nok derfor se hvor motstanden sitter. Sørgelig at du kutter ut Ardicen - den er meget verdifull i regnvær for å hindre kondens og når det er litt kjølig ute. Du bør derfor sørge for at Ardicen din er tilkoblet - meget verdifull varme.

Link to post
Share on other sites

Sannsynligvis er registeret i defrosteren blitt tettet av partikler i kjølevannet. Koble til en vannslange med vannstrøm motsatt vei, det bør fikse problemet.

NB: Defrosteren må sitte etter berederen.

Enig med Roald i at dette er en svært nyttig komponent. Masse varme fra motoren, så godt som gratis.

Link to post
Share on other sites

Hadde slangene vært tomme, så hadde jeg nok lett klart å blåse gjennom dem, men fyllt med væske så skal det litt trykk til antar jeg. Det kom litt gørr ut av Ardic-sløyfa når jeg blåste gjennom den, men den ble lett å blåse gjennom etter at jeg hadde fått ut væska/skitten fra den.

 

Ellers så har jeg studert Ardicen før, uten å få den til å virke. Strømledningene som kommer ut av den går bort til en liten sort boks med nøkkelhull i. Har sett i boken, men ser ingenting om den sorte boksen der. Ellers så ser jeg at den mest sannsynlig har tilkoblet egen sirkulasjonspumpe (hjelpepumpe) like utenfor. Skulle gjerne fått den til å virke, men akkurat nå er det varme vannet et større savn.

Link to post
Share on other sites

Flott! Den sorte boksen du nevner er ikke noe som er levert med Ardic'en, originalt er den er koblet rett til bryteren.

Nå går det så mye strøm her at den bryteren ikke lever særlig lenge. Det kan derfor tenkes at det er montert ett rele inne i boksen som slår defrosteren av/på. Bryteren på "dasj'en" styrer så dette reléet.

(med forbehold om at de har skiftet til en mer solid bryter)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...