Vår Sommer Ro Startet 27.Mai.2007 Link til dette innlegget Startet 27.Mai.2007 Har i alle år fått varmt opp vannet i berederen fra motorens (VP TAMD 41) kjølevann. Men på årets første helgetur så fungerer ikke dette lenger. Vannet blir ikke varmt. Har selvfølgelig sjekket at kranene er åpne. Koblet slanger fra uttak og konstaterer at det er lite trykk i sirkulasjonen (som rennende vann på tomgang) ut fra motor. Motorens arbeidstemperatur er slik som den alltid har vært, så kjølevannet må jo sirkulere. Er det noen der ute som har tips/erfaringer i denne sammenheng? Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 27.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2007 (redigert) Dette er jo et tilbakevennenende tema. Det er nok greit at du opplyser om motortype. Dernest hvordan varmesløyfen er koblet fra motor til bereder. Normalt er det flere "ventiler" som bør vurderes, bl.a. ved vanntank og ved utløp/innløp til motor. Redigert 28.Mai.2007 av roaldbj (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 27.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2007 Det er tydelig at vannet ikke sirkulerer. Slik du beskriver det vil luft være mest sannsynlig. Men ikke hvis det fungerte normalt når båten ble satt på land og dere ikke har byttet frostvæske. Sjekket dere at sløyfen er åpen, f.eks. ved å blåse gjennom? Sitér dette innlegget Link to post
Vår Sommer Ro Svart 27.Mai.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2007 Skal prøve å blåse gjennom sløyfen i morgen. Alt var normalt til jeg tømmte vanntankene i vinter. Da pumpet jeg ut alt vann fra begge tankene, og det kan ha kommet luft inn i varmtvannsbereder. Men denne er fyllt igjen nå, og dette har jo ikke noen innvirkning på sirkulasjon fra motor. Det rare er at driftstemperatur på motor er slik den alltid har vært, ca. 75 grader, så vannet må jo sirkulere, ellers hadde tempen gått opp? Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 27.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2007 Vannet vil sirkulere gjennom den innvendige bypass'en i motoren. Luft i selve beholderen bør du kunne se bort ifra, det kan være noe luft inni den, men ikke så mye at vannet ikke blir oppvarmet. Sitér dette innlegget Link to post
Vår Sommer Ro Svart 28.Mai.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2007 Idag løste jeg slangene av motoren og prøvde å blåse gjennom, men det gikk ikke. Jeg fulgte så slangene og ser at de går gjennom en Ardic defroster. Denne er ikke i bruk, så jeg kuttet slangen for å by-passe. Da klarte jeg å blåse gjennom, men det kom ikke rare trykket. Men det var kanskje det som skulle til. Det vil vise seg neste gang jeg kjører motoren varm.. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 28.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2007 Når du har probloemer med å blåse gjennom varmesystemet ditt vil jeg tro at det er en motstand ett eller annet sted. Det kan være så enkelt at en slange har vridd seg 90 grader og laget en "lås". Motoren leverer ikke så mye mer enn ca 0.8 bar på denne siden - jeg ville nok derfor se hvor motstanden sitter. Sørgelig at du kutter ut Ardicen - den er meget verdifull i regnvær for å hindre kondens og når det er litt kjølig ute. Du bør derfor sørge for at Ardicen din er tilkoblet - meget verdifull varme. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 28.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2007 Sannsynligvis er registeret i defrosteren blitt tettet av partikler i kjølevannet. Koble til en vannslange med vannstrøm motsatt vei, det bør fikse problemet. NB: Defrosteren må sitte etter berederen. Enig med Roald i at dette er en svært nyttig komponent. Masse varme fra motoren, så godt som gratis. Sitér dette innlegget Link to post
Vår Sommer Ro Svart 28.Mai.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2007 Hadde slangene vært tomme, så hadde jeg nok lett klart å blåse gjennom dem, men fyllt med væske så skal det litt trykk til antar jeg. Det kom litt gørr ut av Ardic-sløyfa når jeg blåste gjennom den, men den ble lett å blåse gjennom etter at jeg hadde fått ut væska/skitten fra den. Ellers så har jeg studert Ardicen før, uten å få den til å virke. Strømledningene som kommer ut av den går bort til en liten sort boks med nøkkelhull i. Har sett i boken, men ser ingenting om den sorte boksen der. Ellers så ser jeg at den mest sannsynlig har tilkoblet egen sirkulasjonspumpe (hjelpepumpe) like utenfor. Skulle gjerne fått den til å virke, men akkurat nå er det varme vannet et større savn. Sitér dette innlegget Link to post
Vår Sommer Ro Svart 29.Mai.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2007 Da var vannet godt og varmt igjen Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 29.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2007 Flott! Den sorte boksen du nevner er ikke noe som er levert med Ardic'en, originalt er den er koblet rett til bryteren. Nå går det så mye strøm her at den bryteren ikke lever særlig lenge. Det kan derfor tenkes at det er montert ett rele inne i boksen som slår defrosteren av/på. Bryteren på "dasj'en" styrer så dette reléet. (med forbehold om at de har skiftet til en mer solid bryter) Sitér dette innlegget Link to post
Vår Sommer Ro Svart 30.Mai.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2007 Det er et annet problem med Ardic'en; Jeg har så langt ikke klart å lokalisere noen av/på bryter som tilhører den. Skal bruke litt mer tid på dette nå. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 30.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2007 Ok, den bryteren de levert før var en slik til å trekke ut, med flere trinn. Helt i metall. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 30.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2007 Den siste Ardicen jeg kjøpte har en bryter med tre trinn, hvor det første trinnet setter Ardicen på med laveste viftehastighet, trinn 2 og 3 øker effekten (hastigheten) på vifta. Jeg kan gjerne komme tilbake med effektforbruket på de tre trinnene. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.