Jump to content

4 sylinder mercury går bere på 2 sylinder.. koffor?:S


bella arrow 1

Recommended Posts

hei

er ein gutt på 15 år som

har ein 50hk mercury men den mangler start motor:S

men no har eg fått høra av ein fyr att eg kan kjøpa han sin 50hk mercury;)

men den går bere på 2 sylindera og den skal gå på 4 sylindera:S koffor/ ka er gale me den??

 

 

 

Mvh Asle Kvamsdal

Link to post
Share on other sites

Det kan være så mye, men har du litt mere info om hvilken Mercury 50hk det er snakk om ??, + årsmodel .

Gjerne også hvilke 2 sylindere den IKKE går på.

 

Er det gnist på alle pluggene ??

 

Hvis ikke :

Hvis den er relativ ny ( ADI tenning ), kan det være 4 mulige feil .

  1. Feil på trigger (tennings giver under svinghjul )
  2. Feil på Switchbox ( tennings boksen )
  3. Feil på 2 av coilene
  4. Feil/brudd/dårlig kontakt på en eller flere ledninger

Eldre model med Thunderbolt tenning ( fordeler )

  • Brudd på 2 av tennkablene
  • 2 deffekte plugger
  • Internt brudd i fordelerlokk ( brudd, sprekk... )

Er gnist på alle plugger men går bare på 2 sylindere...

Feil på bensin tilførsellen til de sylinderene.

Hvis den går på 1 og 2 ELLER 3 og 4 rens forgasseren det gjelder ( eldre 50 hk )

 

1 og 2 = øverste forgasser.

3 og 4 = nederste fogasser

 

 

Mulig dette ga deg flere spørsmål en svar, men krystal kuler er vanskelige å finne :wink:

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Hvis du legger inn bilde + serienr på motoren , så blir det lettere å si noe om alder....

 

Serienr en det beste, men et bildet av motoren med, og uten deksel hjelper nesten like mye .

 

Det vi vet sålangt er at det er en 4 sylindret Mercury, antagelig er det snakk om en "classic 50" ( Merc 500 ), men den ble produser ifra ca 1961 frem til 1985 ( eller 1997, da som 40hk , samme konstruksjon )

 

Men det viktigste spørsmålet så langet......fordeler eller ADI tenning ??

 

Fordeler = Thunderbolt = 1 coil + fordeler + tenningsboks.

ADI = 4 coiler + tenningsboks + giver under svinghjul.

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)
Link to post
Share on other sites

eg har lasta opp bildene men dei kommer ikkje fram :S

ka gjer eg??

 

Du må legge til en link til bildene , eller trykke på rte-image-button.png ( ligger et par hakk til venstre for "last opp bilder" knappen)

her kan du legge inn linken til bildet du ønsker å vise.

 

Linken

[img=https://baatplassen.no/uploads/av-783.gif]

 

Blir til dette .

av-783.gif

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

La dem inn i posten jeg :smiley:

 

mercury_500_003.jpg

mercury_500_004.jpg

mercury_500_006.jpg

mercury_500_008.jpg

Bør lastes opp på nytt.

mercury_500_010.jpg

 

Ser at den har Thunderbolt tenning, det vil si fordeler, ca årsmodell vil bli ca 1974 ( med forbehold om at det kan være en frankemerc )

Thunderbolt tenninga ble bruk frem til 1975, men den har den store coilen som ble brukt frem til 1974 .

 

ER det gnist på noen av pluggene ??

Hvis det er gnist så er trigger/tenningboks og coil ok, hvis de kun er gnist på 2 av 4 plugger ( siden den går på 2 ) er feilen enten pluggene, pluggledningene, fordeler lokket .

 

Skulle gjerne sett et bilde av pluggene ( med hvor den satt )

Tatt en kompresjons test .

Hvis du har muligheten, start motoren i ei tønne med vann, ta av 1 plugghette om gangen, er det noen forskjell på gangen ??, på hvilke plugger var det endring i gangen.

 

Det jeg trenger å vite er hvilke sylindere det går på.

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

ser dere vor gamel den kan vere?

og ka tru dåker kan ver gale me ded siden den går bere på 2 sylindera og ikkje 4:S?

 

Eh ja, har du ikke lest igjennom svaret mitt ??

 

Har anslått årsmodellen til å være ca 1974 eller eldre ( trenger serie nummeret for å finne eksakt år ).

 

Hvorfor den går bare på 2 ??

 

HVOR ER DET GNIST, HVILKE sylindere er det den går på, dette er spørsmål som må besvare før en kan stille en god diagnose .

 

Er enten

  1. Kompresjon ( manko på )
  2. Forgassere ( tette dyser )
  3. Tenning

eller en kombinasjon.

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

takk for svar;)

 

hehe såg ikkje svare ditt me en gang eg:P

men alle plugene er i orden og plug hetta og.

jeg skulle få kjøpe den for 3000 seier han, er den ein bra pris eller??

men som sakt det er i orden me alle plugene og plug hetene

Link to post
Share on other sites

men alle plugene er i orden og plug hetta og.

 

Ikke for å være vanskelig men når en som ikke har mye peiling på motor sier ovennevnte stoler jeg ikke nødvendigvis på riktigheten, noe som er AVGJØRENDE for å finne feil på noe. Om du hadde sagt at alle plugger er av riktig type, testet og gir gnist, og at du har byttet om på plugghettene mens motoren feiler på de samme to sylinderene hadde jeg slått meg til ro om at pluggene og hettene ikke nødvendigvis er feilen.

 

Angående pris vet jeg ikke. Med tanke på at du er ung og fattig og faktisk vil ha motoren synes jeg at han kunne gått ned en del. Sjangsespillet er jo hvor mye det koster å fikse motoren og hvor lang tid ut i sesongen det faktisk tar før du har glede av den.

 

:headbang: Ja jeg er sur i dag :wink:

Link to post
Share on other sites

okei nei eg har ikkje sjeket noe på motoren.. men de eg fekk høre av han som selger den er att den går bare på 2 sylinder og ikkje 4 sylindere og han hadde sjekket plugene og plug hetta og den var ok..

men eg eg skriver inn dette for att noken kanskje kan hjelpe meg og vist ikkje dåke vil det så la VÆR!!

men som sakkt eg er bare 15 år og ikkje 30 så eg kan ikkje så masse.. men eg kan litt men vil lære mer..

Link to post
Share on other sites

Jeg syns ikke dette er noe kjøp for deg. 3K for en motor du antagelig aldri kommer til å få benyttet.... :nonod: Kan du ikke prøve å få kjøpt en startmotor til den 50 én du har? Dette vil sikkert falle både rimligere og enklere....

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

tussen takk for svar;)

jo kan jo de, eg har funne ei start motor til 1800..

men motoren min går jo dåmen det er bare att eg må dra den i gang:S og 50 hk er sikkert litt tung å dra i gang eller ka?? men det gå no vel sikkert de og;)

men det er vel sikkert det lureste å kjøpe enn start motor i staden;)

Link to post
Share on other sites

Angående pris vet jeg ikke. Med tanke på at du er ung og fattig og faktisk vil ha motoren synes jeg at han kunne gått ned en del. Sjangsespillet er jo hvor mye det koster å fikse motoren og hvor lang tid ut i sesongen det faktisk tar før du har glede av den.
:eek: Sier du fra neste gang du skal bytte båt slik at jeg kan kjøpe den du har?

Jeg har sikkert mye mindre penger enn deg og da fortjener jeg jo å få den mye billigere ikke sant :wink:

 

3000 er vel ikke mye for en 50 hk som starter?

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

men det er vel sikkert det lureste å kjøpe enn start motor i staden;)

 

Ja.... Jeg tror det...... Du vet jo at den motoren du har går..... Så kan du sikkert kjøpe deg en nyere motor litt senere når det er litt mer penger til dette.....

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

okei nei eg har ikkje sjeket noe på motoren.. men de eg fekk høre av han som selger den er att den går bare på 2 sylinder og ikkje 4 sylindere og han hadde sjekket plugene og plug hetta og den var ok..

men eg eg skriver inn dette for att noken kanskje kan hjelpe meg og vist ikkje dåke vil det så la VÆR!!

men som sakkt eg er bare 15 år og ikkje 30 så eg kan ikkje så masse.. men eg kan litt men vil lære mer..

 

Vet ikke om det er noen her som kan hjelpe deg, det eneste jeg kan tilby er hjelp til selvhjelp...

Jeg spør, du svarer, da kan jeg kanskje dra en konklusjon.

 

HVOR ER DET GNIST, HVILKE sylindere er det den går på, dette er spørsmål som må besvare før en kan stille en god diagnose .

 

Enkleste måte å finne ut dette er å ta ut ALLE pluggene, koble dem til sine respektive pluggledninger, holde ALLE pluggene til jord ( metallet på blokka), dra motoren på starteren .

HVOR er det gnist, på alle ??, på 2?? her kommer tilleggsspørsmålet...HVILKE 2 ??

 

Men en annen sak er om du er villig til å betale 3k for en 33 år gammel motor ??? 1500,- for er fungerende motor er ok, ikke fungerene motor delemotor 500.-

 

Merc 500 er en god og slitesterk motor, MEN den er ingen racing motor, den yter ca 45hk etter dagen standard.

Trimming kan du glemme, det er altfor mange restriksjoner i konstruksjonen.

Lett porting kan utføres, MEN du vil miste mye i det lavere registeret .

Hadde en kunnet øke kompen kunne en hentet inn noe av det tapte, men det går ikke på disse motoren ( vel, det går men.....)

 

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...