Jump to content

Sabb 22HK, fastlåst omstyring


Kaptein Svartskjegg

Recommended Posts

Har skrudd løs omstyringsveiva fra min Sabb 2G, og håper noen kan hjelpe meg med litt basic informasjon om denne. Den har vært fastkilt / fastrustet og ble derfor tatt ut av båten for å pusses. Nå har jeg løsnet skruen (3) som går fra braketten og inn i låsesporet i det ytterste røret (1)i veiva og får dermed full bevegelse - men skruen har vel en hensikt? Det går forøvrig et rør med mindre diameter innenfor (2), uten at det er en anelse bevegelse mellom disse to rørene. Noen tips? Hvor skjer rotasjonen?

 

dsc08600fv1.jpg

Link to post
Share on other sites

Har fått et tips om at låseskruen skal holde veiva i fast posisjon. Når jeg løsner skruen er det likevel noe vertikal bevegelse i veiva, noe som må være ugunstig for "tannhjulet" når det er i bevegelse???

 

Er veldig usikker på om det i det hele tatt skal være bevegelse mellom del (1) og (2) på tegningen, eller om jeg bare skal skru opp låseskruen ved bruk. Noen tips??

Link to post
Share on other sites

Vil tro at bevegelsen skal være mellom 1 og 2, og at dette rett og slett har rustet fast! Jeg ville ha skrudd til skruen igjen, varmet opp med gassbrenner og dusjet godt med rustløser. Gjentatt dette flere ganger, og lirket og vridd på akslingen til den slipper taket. Burde da kunne la seg gjøre å løse opp dette...

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Resten av omstyringa består helt enkelt av ei sveiv som er skrudd fast på gjengene på toppen av den øverste stanga. Denne stanga er igjen festet i styrhuset med ei "glidemuffe" (finnes nok et bedre ord for det) som er skrudd fast i et "V"-formet feste i veggen. Kan sende bilder når jeg kommer tilbake fra festspillene...

 

Ser at svarene til OK og Index peker motsatt veg. Tror jeg satser på å bruke omstyringa som den er, men med låseskruen åpen...

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Antar at det er sveivomstyring du har og ikkje hurtigomstyring. Er vel uansett ganske så likt på dette pkt. Det er delenr. 5, 12 og 26 som vises på ditt bilde. I katalogen står disse oppført som hhv. Omstyringsstativ m/foring, Omstryringsstang med drev og Håndskrue. Skruen er ein settskrue som skal holde propellstigningen i låst posisjon om ønskelig. Bruker selv aldri å sette denne fast da stigningen holder seg der den skal være uten. Er ikkje sikker på om det er bevegelse mellom 1 og 2 på min motor, men om du får til å vri propellen greit slik det er i dag skulle det vel ikkje være behov for å gjøre noen sprell med det slik det er i dag :confused: Og antar vel at foringen er ditt pkt. 1 og at stangen er ditt pkt. 2.

 

sveivomstyring.GIF

 

Om dette var til hjelp veit eg ikkje, men du finner uansett bruk- og delekatalog til 2Gen på Sabben sine sider.

Troll 20

Kommedal 27
Coronet 26 Family

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...