Kaptein Svartskjegg Posted May 28, 2007 Share Posted May 28, 2007 Har skrudd løs omstyringsveiva fra min Sabb 2G, og håper noen kan hjelpe meg med litt basic informasjon om denne. Den har vært fastkilt / fastrustet og ble derfor tatt ut av båten for å pusses. Nå har jeg løsnet skruen (3) som går fra braketten og inn i låsesporet i det ytterste røret (1)i veiva og får dermed full bevegelse - men skruen har vel en hensikt? Det går forøvrig et rør med mindre diameter innenfor (2), uten at det er en anelse bevegelse mellom disse to rørene. Noen tips? Hvor skjer rotasjonen? Quote Link to post
Kaptein Svartskjegg Posted May 28, 2007 Author Share Posted May 28, 2007 Har fått et tips om at låseskruen skal holde veiva i fast posisjon. Når jeg løsner skruen er det likevel noe vertikal bevegelse i veiva, noe som må være ugunstig for "tannhjulet" når det er i bevegelse??? Er veldig usikker på om det i det hele tatt skal være bevegelse mellom del (1) og (2) på tegningen, eller om jeg bare skal skru opp låseskruen ved bruk. Noen tips?? Quote Link to post
ok67 Posted May 28, 2007 Share Posted May 28, 2007 Låseskruen er for å låse fast posisjonen på propellen. Dvs. du åpner skruen, justerer stigninga og låser skruen igjen. Quote Link to post
index Posted May 28, 2007 Share Posted May 28, 2007 (edited) Vil tro at bevegelsen skal være mellom 1 og 2, og at dette rett og slett har rustet fast! Jeg ville ha skrudd til skruen igjen, varmet opp med gassbrenner og dusjet godt med rustløser. Gjentatt dette flere ganger, og lirket og vridd på akslingen til den slipper taket. Burde da kunne la seg gjøre å løse opp dette... Edited May 28, 2007 by index (see edit history) Quote "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
skibsplast ohoi Posted May 28, 2007 Share Posted May 28, 2007 Hei Kan du ikke legge ut et bilde av resten av omstyringen. Har samme motor, men mangler det som er etter starten på første ledd. Quote River 350 med 10 hk mercury Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet. Link to post
Kaptein Svartskjegg Posted May 29, 2007 Author Share Posted May 29, 2007 Resten av omstyringa består helt enkelt av ei sveiv som er skrudd fast på gjengene på toppen av den øverste stanga. Denne stanga er igjen festet i styrhuset med ei "glidemuffe" (finnes nok et bedre ord for det) som er skrudd fast i et "V"-formet feste i veggen. Kan sende bilder når jeg kommer tilbake fra festspillene... Ser at svarene til OK og Index peker motsatt veg. Tror jeg satser på å bruke omstyringa som den er, men med låseskruen åpen... Quote Link to post
Troll 20 Posted May 30, 2007 Share Posted May 30, 2007 Hei Antar at det er sveivomstyring du har og ikkje hurtigomstyring. Er vel uansett ganske så likt på dette pkt. Det er delenr. 5, 12 og 26 som vises på ditt bilde. I katalogen står disse oppført som hhv. Omstyringsstativ m/foring, Omstryringsstang med drev og Håndskrue. Skruen er ein settskrue som skal holde propellstigningen i låst posisjon om ønskelig. Bruker selv aldri å sette denne fast da stigningen holder seg der den skal være uten. Er ikkje sikker på om det er bevegelse mellom 1 og 2 på min motor, men om du får til å vri propellen greit slik det er i dag skulle det vel ikkje være behov for å gjøre noen sprell med det slik det er i dag Og antar vel at foringen er ditt pkt. 1 og at stangen er ditt pkt. 2. Om dette var til hjelp veit eg ikkje, men du finner uansett bruk- og delekatalog til 2Gen på Sabben sine sider. Quote Troll 20 Kommedal 27Coronet 26 Family Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.