Jump to content

Garnblåser   ?


Tine IV

Recommended Posts

:smiley: Er passe lei av bittesmå "garnblåser" .På indre havn i Horten er det mange garnblåser som nesten er umulig å se ,før det er for seint. Luringen som har disse spredd rundt har også flytetau sånn at det skal være best mulig og lettest mulig og få det i propellen. Veit ikke hvordan reglene er for dette nå men mener det var påbundt med merking av disse før .greit at det settes garn overalt spess nå på denne tiden av året er det mye garn ute.Så det jeg lurer på er om det er lov og ha garn ute som ikke er merka og det er vel kansje ikke lov og ha garna ute i helgene heller ? En eldre kar i havna fikk nettopp propellen full av tau fra en av disse %#%%#%¤" garna som er nesten usynelige. Kunne godt kjørt rundt og dratt dem opp, jeg og satt inn en annose i lokalavisa at rette eier kan få dem igjen av meg etter og ha snakka litt med han .Men er jo ikke lurt det hvis det er lov og ha dem blindt uti der.Rette eier bør håpe av hele sitt hjerte at ikke jeg får et av disse i propellen,da trur jeg at det tipper over i topplokket mitt :smiley:       TINE II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Det er vel ikke lov å ha garn i overflaten lenger er det vel. Garnet skal stå på minst 3 meters dyp.. Eventuelle blåser skal vere godt merket med farge + at navn på eiger skal vere synligt..

 

Eneste garn som er lovligt i overflaten er kilnot, og da skal og nota vere merket synligt på land

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Hva i all verden er det man får i garnet i indre havn? Sjældau råne?

Ellers er jeg enig. Denne fiskeredskapen merket med ei tom spylervæskekanne kan til tider være plagsom. Jeg har selv endt opp med tauet hengende på kjøl, drev eller ror.

Det må kunne gå an å investere i stangblåser.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

:smiley: Hadde det enda vert spylerkanner,men neida det er noen bittesmå mørkegrønne digser. Uff ,men skal sjekke litt hvem som har dem jeg så skal jeg vel få sagt noe.....

 

[glow=red,2,300]TINE II [/glow]

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Det ironiske her er vel at det er vi i fritidsflåteen som nok er de største synderne her og eier 90 % av disse garna. Er garna en fare slik de er satt vil jeg ikke tro at noen kan belaste deg om du drar de opp.

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Fikk selv et tau til en krabbeteine på propellen for ikke så lenge siden. Lå midt i et trangt sund som er sterkt trafikkert. Var kun merket med ei knøttliten korkkule som så vidt fløt i overflaten. Drog opp tauet et stykke og kuttet i sinne av teien og lot den synke til bunns. Er nesten fristet til å gjøre det samme også ellers når dårlig merket fiskeredskap som er plassert midt i "leia" krever krappe unnamanøvre for å unngå å treffe de. Har et inntrykk av at enkelte merker fiskeredskapen sin så lite det lar seg gjøre slik at den er minst mulig synlig, kanskje pga. tyveri eller lignende? Bruker selv å sette teiner av og til men passer på å sette de nærme land og i viker/sund et stykke unna der hvor båttraffiken er størst og merker de godt med store orange blåser.

Link to post
Share on other sites

Samme problem her ved Hvaler!  :smash:

 

Riktignok er de fleste garnblåser eller "væler" som de heter her på kysten, for tiden til hummerteiner, og ikke garn, MEN problemet er jo egentlig at noen amatører ikke klarer å sette riktig lengde på tauene i forhold til teinens dybde.

 

De proffe hummerfiskere kan dette. De setter teinene sine med akkurat passe lengde tau, slik at "vælene" ligger i overflaten og tauet omtrent rett opp-ned, og byr dermed ikke på så stor fare for oss båtfolk. Samtidig er de bedre merket, med farger og navn på.

 

Akkruat nå for tiden må man, på visse steder her i området, nesten kjøre "slalom" mellom "vælene", for å unngå dem! Tau i propellen må være et mareritt!!! :smiley:

 

:blush: Prøver å se nytten i dette også, fordi hummerteiner alltid legges ut over sten- / fjellbunn på ca 20-25 m dybde, og der er det for det meste godt torskefiske også!  :smiley:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Det er garantert ikke lov å kappe slik at redskapene blir stående igjen for restn av tiden, dette ødelegger fisk, redskaper som blir satt i nærheten. Rett og slett idiot fakta av deg dette hadde jeg ikke tort å skrive. At det koker er en ting men fy fan tenk deg om neste gang. Du kunne dratt den helt opp og beholdt teina med god samvittighet eller dere har kanskje en søppel container i havna som du kuune ha lagt den i.

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Det er kanskje dumt å kappe redskapen, men så er det dumt å plassere den på et sterkt traffikert sted også. Når båten plutselig ikke oppfører seg som den skal under seil, det ikke er så alt for langt til land og det henger en hvit plaskanne ved kjølen koker det fort litt. Frister ikke akkurat å starte motoren heller i den situasjonen.

Link to post
Share on other sites

Jonkare - greit at du er nordlending, men jeg trodde at sivilisasjonen hadde kommet såpass langt nord at selv om dere banner for annet hvert ord dere sier så var den skriftlige uttrykksformen mer moderat og banneordene utelatt. Nå kommer det vel en banneregle uten like i retur tenker jeg?  :nono:

 

Jeg skulle sikkert ikke kuttet teien og sluppet den til bunns, men det var kun en liten kuleteine som jeg tror gjør mindre skade der den lå ligger en i hendene på eieren (nordlending han også kanskje?). Uansett så ligger det ganske mye gammelt fiskebruk rundt omkring fra før. Hadde det vært et garn så hadde jeg selvfølgelig ikke kuttet tauet. For å få tauet av propellene (hekkagregat DP 290) så må det uansett  kuttes opp (mange ganger) for å få det av. Det vet jeg av erfaring. Da tar jeg meg ikke tid til å begynne å spleise og skjøte i nytt tau til den ubetenksomme eieren av garnet. Da tar jeg det heller med meg.

Link to post
Share on other sites

Under seil på et sted, med mye trafikk??

Hvor har det blitt av sjøvettet.

Det kan da være god plass til å seile selv om det ofte er mye trafikk på stedet. Dessuten er det godt mulig vi ikke la det samme i "mye". Hvis dette eksempelet er mangel på sjøvett, kan det bli vanskelig å heise seil i indre Oslofjord.
Link to post
Share on other sites

Jonkare - greit at du er nordlending, men jeg trodde at sivilisasjonen hadde kommet såpass langt nord at selv om dere banner for annet hvert ord dere sier så var den skriftlige uttrykksformen mer moderat og banneordene utelatt. Nå kommer det vel en banneregle uten like i retur tenker jeg?  :nono:

 

Neida du får ingen ny regle i retur prøvde bare å gi utrykk for den avsyen jeg følte ved en slik handling, du vet det er liv i krebber/fisk helt til de dør av matmangel eller???

 

Jeg skulle sikkert ikke kuttet teien og sluppet den til bunns, men det var kun en liten kuleteine som jeg tror gjør mindre skade der den lå ligger en i hendene på eieren (nordlending han også kanskje?). Uansett så ligger det ganske mye gammelt fiskebruk rundt omkring fra før. Hadde det vært et garn så hadde jeg selvfølgelig ikke kuttet tauet. For å få tauet av propellene (hekkagregat DP 290) så må det uansett  kuttes opp (mange ganger) for å få det av. Det vet jeg av erfaring. Da tar jeg meg ikke tid til å begynne å spleise og skjøte i nytt tau til den ubetenksomme eieren av garnet. Da tar jeg det heller med meg.

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

:cryin:  Her på Sørlandet, nærmere sagt kysten rundt Kr.sand, har jeg klok av erfaring lært meg å holde lang avstand fra de SYNLIGE blåsene. Men det er nok en viss sannhet i at det er vi amatører som synder mest, små billige blåser kjøpt på Biltema + billig flyte-tau.

Men dette er ingen grunn til at det kan settes ut forsvarlig, hvis man gidder, og kan så klart.

Jeg har selv vært ute med folk som synes det er greit nok bare de selv finner redskapen igjen selv.

Skitt fiske med riktig montert utstyr :drink:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...