Jump to content

Fornuftig marsjfart/turtall på VP Tamd 41B


BårdK

Recommended Posts

Har en Nimbus 31 Ultima med VP Tamd 41B (halvpalaner, ca. 3700 kg.) og til motoren hører det til et skilt hvor det står at fornuftig/økonomisk fart er ca. 200 omdreininger under maks. Synes dette høres mye ut. Regner med at den kommer opp i 3800 omdr., men det har jeg ikke turt å prøve. For meg virker fornuftig marsjfart enten 15-17 knop på ca. 3200 omdr., eller 18-19 knop på 3400 (i følge brosjyren skal denne båten gå 25 knop med denne motoren, men det må da være med skikkelig medvind og bølgesurfring). Halvplaner er nytt for meg og marsjfarten blir ikke så "naturlig definert" som på en planende båt, så her trenger jeg noen tips.

Redigert av BårdK (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har 2 x 41B i min båt. De går 3900 på max. Kjører vanligvis 3500 på marsj. Da tusler de fint og uanstrengt avgårde og holder skuta rundt 30 knop. Halvplanere har jeg ingen erfaring med, men antar at "bakken er adskillig brattere" enn med en planende båt som min. Kan imidlertid ikke tenke meg at 3500 skal være noe problem i det hele tatt.

Link to post
Share on other sites

Slik det pleier å være, menes det med skiltet at maks kontinuerlig turtall ikke skal overskride 200 o/min under maks oppnådd turtall. Marsjfart for båten må du prøve å finne der hvor du selv synes båten går pent, lett å styre, triveligst lydnivå og hvor det høres som motoren har det greit. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Det du bør tenke på når du gir gass, er at motoren skal jobbe lettest mulig. D.v.s. dersom du skal opp i marsjfart, så gi på litt etter litt, slik at båten får tid til å "være med".

 

Har hatt samme båt/motor selv, og den gjorde 24 på topp, på 3850 o/min. 3300 - 3400 er et passende marsjturtall, men lytt til motor, og gå etter forholdene.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...