Jump to content

Yanmar 3GMD får ikke max turtall


jørn

Recommended Posts

Heisann.

Yanmar oppgir i papirene på 3GMD at max turtall er 3500opm, men jeg får max 2800opm. Hva kan være galt? Feil propell?? Har null peiling på propeller, eneste jeg kan se er at det er en tre bladers :crazy: Gass armen (på motoren) går helt frem, så det er ikke noe i veien med kabler etc til fjernkontrollen. Motoren er som sagt en 3GMD på 22hk fra 1984, Båten er en Hanto 22 på ca 1500kg.

 

Hilsen Jørn

Link to post

Hei jeg har omtrent den samme motoren og jeg får heller ikke maks turtall antar at propellen ikke stemmer helt men det bryr jeg meg ikke noe om,

du kan sikkert få høyer turtall vist du leverer propellen til et verksted som forandrer vinklingen på bladene men går båten greit så er det vel ikke nødvendig å ha maks turtall vel :confused:

 

Maritim kan foreta propellberegning se her. http://www.maritim.no/default.aspx?id=56

Edited by Espen C (see edit history)
Link to post

Båten går helt fint den. Antar at jeg ikke vil få noe høyere fart uansett (marsjer på 6-7knop) Tenkte mest på om motoren vil slite unødvendig ekstra pga propellen(?) Hvilken pris snakker man om hvis man skal forandre vinklingen?

Link to post

Hei,

 

hvis motoren ikke ryker mye/svart ved fullt pådrag bør alt være iorden, tror ikke du skal bekymre deg.

Du får nok ikke noe høyere fart likevel, stemmer bra med deplasement på skroget

Jon

Link to post

Hvis du letter proppellen med to tommer for du ca 400 omdreininger til.Du øker ca 200 i turtall for vær tomme du letter eller går ned i stigning da..Jeg har gjort dette med min ble bra dette.Mulig der feilen ligger.MvhBjørn

Jeg er også en klakkør og er stolt av dette.

Link to post
Hvis du letter proppellen med to tommer for du ca 400 omdreininger til.Du øker ca 200 i turtall for vær tomme du letter eller går ned i stigning da..Jeg har gjort dette med min ble bra dette.Mulig der feilen ligger.MvhBjørn

 

Hva mener du med å lette propellen?

Link to post
Hei,

 

hvis motoren ikke ryker mye/svart ved fullt pådrag bør alt være iorden, tror ikke du skal bekymre deg.

Du får nok ikke noe høyere fart likevel, stemmer bra med deplasement på skroget

Jon

 

Hei vist motoren soter litt på full fart bør jeg da endre propellen for å få maks turtall?

Link to post
Hei vist motoren soter litt på full fart bør jeg da endre propellen for å få maks turtall?

Ja hvis du letter proppel,motor jobber lettere,Og det er derfor jeg gjorde det på min for og få rett turtall og mindre sotn :cheers: ing,Motor jobber tunkt det er ikke bra for motor,blir også gjerne mere sotning osv.MvhBjørn

Jeg er også en klakkør og er stolt av dette.

Link to post
Ja hvis du letter proppel,motor jobber lettere,Og det er derfor jeg gjorde det på min for og få rett turtall og mindre sotn :cheers: ing,Motor jobber tunkt det er ikke bra for motor,blir også gjerne mere sotning osv.MvhBjørn

 

Men hva gjør man for å lette propellen :confused:

Link to post

Mindre vridning foreks du har 17/14 nå og de vrir den til 17/12 foreks.Ca 200 omdreininger mer på motor for hver tomme.,sier du fra dagen før nede på mekken tar de proppelen din dagen etter så du slipper og vente flere dager/uker. :wink: MvhBjørn

Jeg er også en klakkør og er stolt av dette.

Link to post

Får nesten lyst til å levere propellen ned på mekken nå men jeg har ikke lyst til å løfte båten på land en gang til,

får kanskje prøve å bade litt men propeller sitter vel ganske bra fast har jeg skjønt etter en del lesing her inne.

Link to post
Får nesten lyst til å levere propellen ned på mekken nå men jeg har ikke lyst til å løfte båten på land en gang til,

får kanskje prøve å bade litt men propeller sitter vel ganske bra fast har jeg skjønt etter en del lesing her inne.

 

 

Hvis du klarer å få av propellen din med hjelp av dykkemaske :diving: og pågangsmot er du hjertelig til å ta deg en tur til Fredrikstad :lol:

Link to post

Er vel kanskje ikke umulig dette her vist man drar båten inn på grunna,

så det var en i fjor som satt ute i vannet der man setter ut båter og jobbet da han hadde fått en masse tau i propellen.

Link to post
  • 2 years later...

Har du ikke tatt service på motoren kan det være en medvirkende årsak, dvs skifte olje, oljefilter,luftfilter, dieselfilter(filtre), da det med litt tett filter kan gjøre at ikke nok diesel kommer igjennom. har du derimot nylig skiftet dette kan du se vekk fra det.

 

har en 3GM30, fikk den opp i 3100, etter en service og lengre tur går den nå opp i 3800..

Link to post

Sailor83: Skifter dieselfilter, oljefilter og olje hvert år. Har skifta luftfilter også. Rengjort grovfilteret også. Vært sånn siden den ble kjøpt for 3 år siden.

 

arkmarin: Propellen er helt fri for alt den. Men er nok ikke propellen heller, for den får ikke mer turtall når jeg ruser den.

Link to post

Når jeg tenker på det: Matepumpen ble byttet året før vi kjøpte båten, dvs 2005. Klart, kan jo være den forde.

Han som i sin tid snekra styrekonsollen laget den for langt ned, slik at man aldri fikk gitt full gass. Dette ordnet jeg da jeg laget ny konsoll.

Ser at gasswiren går helt inn, så det er ikke det som er problemet heller. Kanskje motoren ikke vil gi fult fordi den ikke er "vant" til det? hehehe.

Link to post

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...