Jump to content

Yanmar 3GMD får ikke max turtall

jørn

Recommended Posts

Heisann.

Yanmar oppgir i papirene på 3GMD at max turtall er 3500opm, men jeg får max 2800opm. Hva kan være galt? Feil propell?? Har null peiling på propeller, eneste jeg kan se er at det er en tre bladers :crazy: Gass armen (på motoren) går helt frem, så det er ikke noe i veien med kabler etc til fjernkontrollen. Motoren er som sagt en 3GMD på 22hk fra 1984, Båten er en Hanto 22 på ca 1500kg.

Hilsen Jørn

Hei jeg har omtrent den samme motoren og jeg får heller ikke maks turtall antar at propellen ikke stemmer helt men det bryr jeg meg ikke noe om,

du kan sikkert få høyer turtall vist du leverer propellen til et verksted som forandrer vinklingen på bladene men går båten greit så er det vel ikke nødvendig å ha maks turtall vel :confused:

Maritim kan foreta propellberegning se her. http://www.maritim.no/default.aspx?id=56

Redigert av Espen C (see edit history)
Hei vist motoren soter litt på full fart bør jeg da endre propellen for å få maks turtall?

Ja hvis du letter proppel,motor jobber lettere,Og det er derfor jeg gjorde det på min for og få rett turtall og mindre sotn :cheers: ing,Motor jobber tunkt det er ikke bra for motor,blir også gjerne mere sotning osv.MvhBjørn

Jeg er også en klakkør og er stolt av dette.

Får nesten lyst til å levere propellen ned på mekken nå men jeg har ikke lyst til å løfte båten på land en gang til,

får kanskje prøve å bade litt men propeller sitter vel ganske bra fast har jeg skjønt etter en del lesing her inne.

Hvis du klarer å få av propellen din med hjelp av dykkemaske :diving: og pågangsmot er du hjertelig til å ta deg en tur til Fredrikstad :lol:

• 2 år senere...

Har du ikke tatt service på motoren kan det være en medvirkende årsak, dvs skifte olje, oljefilter,luftfilter, dieselfilter(filtre), da det med litt tett filter kan gjøre at ikke nok diesel kommer igjennom. har du derimot nylig skiftet dette kan du se vekk fra det.

har en 3GM30, fikk den opp i 3100, etter en service og lengre tur går den nå opp i 3800..

Når jeg tenker på det: Matepumpen ble byttet året før vi kjøpte båten, dvs 2005. Klart, kan jo være den forde.

Han som i sin tid snekra styrekonsollen laget den for langt ned, slik at man aldri fikk gitt full gass. Dette ordnet jeg da jeg laget ny konsoll.

Ser at gasswiren går helt inn, så det er ikke det som er problemet heller. Kanskje motoren ikke vil gi fult fordi den ikke er "vant" til det? hehehe.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...