jørn Startet 28.Mai.2007 Link til dette innlegget Startet 28.Mai.2007 Heisann. Yanmar oppgir i papirene på 3GMD at max turtall er 3500opm, men jeg får max 2800opm. Hva kan være galt? Feil propell?? Har null peiling på propeller, eneste jeg kan se er at det er en tre bladers Gass armen (på motoren) går helt frem, så det er ikke noe i veien med kabler etc til fjernkontrollen. Motoren er som sagt en 3GMD på 22hk fra 1984, Båten er en Hanto 22 på ca 1500kg. Hilsen Jørn Sitér dette innlegget Link to post
Espen C Svart 28.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2007 (redigert) Hei jeg har omtrent den samme motoren og jeg får heller ikke maks turtall antar at propellen ikke stemmer helt men det bryr jeg meg ikke noe om, du kan sikkert få høyer turtall vist du leverer propellen til et verksted som forandrer vinklingen på bladene men går båten greit så er det vel ikke nødvendig å ha maks turtall vel Maritim kan foreta propellberegning se her. http://www.maritim.no/default.aspx?id=56 Redigert 28.Mai.2007 av Espen C (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 28.Mai.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2007 Båten går helt fint den. Antar at jeg ikke vil få noe høyere fart uansett (marsjer på 6-7knop) Tenkte mest på om motoren vil slite unødvendig ekstra pga propellen(?) Hvilken pris snakker man om hvis man skal forandre vinklingen? Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 28.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2007 Hei, hvis motoren ikke ryker mye/svart ved fullt pådrag bør alt være iorden, tror ikke du skal bekymre deg. Du får nok ikke noe høyere fart likevel, stemmer bra med deplasement på skroget Jon Sitér dette innlegget Link to post
Hasla 26 Svart 28.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2007 Hvis du letter proppellen med to tommer for du ca 400 omdreininger til.Du øker ca 200 i turtall for vær tomme du letter eller går ned i stigning da..Jeg har gjort dette med min ble bra dette.Mulig der feilen ligger.MvhBjørn Sitér dette innlegget Jeg er også en klakkør og er stolt av dette. Link to post
Espen C Svart 28.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2007 Hvis du letter proppellen med to tommer for du ca 400 omdreininger til.Du øker ca 200 i turtall for vær tomme du letter eller går ned i stigning da..Jeg har gjort dette med min ble bra dette.Mulig der feilen ligger.MvhBjørn Hva mener du med å lette propellen? Sitér dette innlegget Link to post
Espen C Svart 28.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2007 Hei, hvis motoren ikke ryker mye/svart ved fullt pådrag bør alt være iorden, tror ikke du skal bekymre deg. Du får nok ikke noe høyere fart likevel, stemmer bra med deplasement på skroget Jon Hei vist motoren soter litt på full fart bør jeg da endre propellen for å få maks turtall? Sitér dette innlegget Link to post
benq Svart 28.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2007 På side 6 i forumet foregår det en interesant debatt med mange gode innlegg, kanskje kan noe av det emnet være noe for deg. Sitér dette innlegget Link to post
Hasla 26 Svart 28.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2007 Hei vist motoren soter litt på full fart bør jeg da endre propellen for å få maks turtall? Ja hvis du letter proppel,motor jobber lettere,Og det er derfor jeg gjorde det på min for og få rett turtall og mindre sotn ing,Motor jobber tunkt det er ikke bra for motor,blir også gjerne mere sotning osv.MvhBjørn Sitér dette innlegget Jeg er også en klakkør og er stolt av dette. Link to post
Espen C Svart 28.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2007 Ja hvis du letter proppel,motor jobber lettere,Og det er derfor jeg gjorde det på min for og få rett turtall og mindre sotn ing,Motor jobber tunkt det er ikke bra for motor,blir også gjerne mere sotning osv.MvhBjørn Men hva gjør man for å lette propellen Sitér dette innlegget Link to post
Hasla 26 Svart 28.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2007 Mindre vridning foreks du har 17/14 nå og de vrir den til 17/12 foreks.Ca 200 omdreininger mer på motor for hver tomme.,sier du fra dagen før nede på mekken tar de proppelen din dagen etter så du slipper og vente flere dager/uker. MvhBjørn Sitér dette innlegget Jeg er også en klakkør og er stolt av dette. Link to post
jørn Svart 28.Mai.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2007 Hmmm, fikk noe å tenke på nå. Hva ligger det på i pris ca å gjøre om vridningen?? Sitér dette innlegget Link to post
Hasla 26 Svart 28.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2007 500/700 kr mvhBjørn Sitér dette innlegget Jeg er også en klakkør og er stolt av dette. Link to post
Espen C Svart 28.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2007 Får nesten lyst til å levere propellen ned på mekken nå men jeg har ikke lyst til å løfte båten på land en gang til, får kanskje prøve å bade litt men propeller sitter vel ganske bra fast har jeg skjønt etter en del lesing her inne. Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 28.Mai.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2007 Får nesten lyst til å levere propellen ned på mekken nå men jeg har ikke lyst til å løfte båten på land en gang til, får kanskje prøve å bade litt men propeller sitter vel ganske bra fast har jeg skjønt etter en del lesing her inne. Hvis du klarer å få av propellen din med hjelp av dykkemaske og pågangsmot er du hjertelig til å ta deg en tur til Fredrikstad Sitér dette innlegget Link to post
Espen C Svart 28.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2007 Er vel kanskje ikke umulig dette her vist man drar båten inn på grunna, så det var en i fjor som satt ute i vannet der man setter ut båter og jobbet da han hadde fått en masse tau i propellen. Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 11.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.August.2009 Løfter denne igjen. Max turtall jeg får er 2600 rpm, Yanmar oppgir 3600 rpm max. Får ikke mer turtall selv når jeg ruser motoren. Hva er mulige feilkilder? Sitér dette innlegget Link to post
sailor83 Svart 12.August.2009 Link til dette innlegget Svart 12.August.2009 Har du ikke tatt service på motoren kan det være en medvirkende årsak, dvs skifte olje, oljefilter,luftfilter, dieselfilter(filtre), da det med litt tett filter kan gjøre at ikke nok diesel kommer igjennom. har du derimot nylig skiftet dette kan du se vekk fra det. har en 3GM30, fikk den opp i 3100, etter en service og lengre tur går den nå opp i 3800.. Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 12.August.2009 Link til dette innlegget Svart 12.August.2009 Hvordan ser propellen ut, er det mye rur og groe på den? I tilfellet får du ikke fullt turtall. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
jørn Svart 13.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.August.2009 Sailor83: Skifter dieselfilter, oljefilter og olje hvert år. Har skifta luftfilter også. Rengjort grovfilteret også. Vært sånn siden den ble kjøpt for 3 år siden. arkmarin: Propellen er helt fri for alt den. Men er nok ikke propellen heller, for den får ikke mer turtall når jeg ruser den. Sitér dette innlegget Link to post
sailor83 Svart 13.August.2009 Link til dette innlegget Svart 13.August.2009 ok, da er det ikke det, kanskje matepumpen er slitt? og at den ikke får nok diesel og dermed ikke høyt nok turtall. Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 13.August.2009 Link til dette innlegget Svart 13.August.2009 Jeg tror jeg ville ha plukket ut matepumpa og sjekket den. Er det rusk i en av ventilene får den problemer med å levere diesel når tutallet økes. Det er en enkel jobb Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
jørn Svart 13.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.August.2009 Når jeg tenker på det: Matepumpen ble byttet året før vi kjøpte båten, dvs 2005. Klart, kan jo være den forde. Han som i sin tid snekra styrekonsollen laget den for langt ned, slik at man aldri fikk gitt full gass. Dette ordnet jeg da jeg laget ny konsoll. Ser at gasswiren går helt inn, så det er ikke det som er problemet heller. Kanskje motoren ikke vil gi fult fordi den ikke er "vant" til det? hehehe. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 13.August.2009 Link til dette innlegget Svart 13.August.2009 Veit du at turtellaren viser rett? Viss ikkje så kan du måla med eit stroboskop. Ask Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 13.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.August.2009 Hmm, kan jo tenkes det å. Hva er en stroboskop for noe? Tror den skal vise riktig, ligger på 800rpm på tomgang i allefall. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.