arkmarin Svart 15.August.2009 Link til dette innlegget Svart 15.August.2009 Prøv å løsne gassviren fra armen på dieselpumpa og se om du får full gass med å bevege armen direkte. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Ask Svart 15.August.2009 Link til dette innlegget Svart 15.August.2009 Hmm, kan jo tenkes det å. Hva er en stroboskop for noe? Tror den skal vise riktig, ligger på 800rpm på tomgang i allefall. Hei Elektrisk lys som blir dreve av vekselstraum blinkar 100 ganger i sekundet når frekvensen er 50 hertz som i Europa. Det er så raskt at auga ikkje oppfattar det. Et stroboskop er eit instrument som kan senda ut lys med varierande frekvens. Ved å festa ein kvit tapebut på td reimskiva, starta motoren og lysa på det med stroboskopet og stilla det slik at det ser ut som om tapen står stille så kan du lesa av frekvensen på stroboskopet. Det er denne effekten du ser dersom det ser ut som om hjul går baklengs på filmar. Eg anar ikkje kva stroboskop kostar då eg har lånt eit då eg brukte det. Lykke til. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtunga Svart 15.August.2009 Link til dette innlegget Svart 15.August.2009 (redigert) Hva er en stroboskop for noe? Et stroboskop er en elektronblitz som blinker kontinuerlig med en gitt frekvens. Hvis du retter stroboskopet mot svinghjulet på motoren, så vil det (på grunn av øyets treghet) se ut som om svinghjulet står stille når stroboskopet blinker hver gang svinghjulet er i samme posisjon (har rotert rundt nøyaktig 1 gang (eller nøyaktig et helt antall ganger) siden forrige blink). Dette forutsetter at stroboskopblinket gir et betydelig kraftigere lys enn omgivelsesbelysningen, ellers vil ikke øyet "la seg lure". Stroboskop på ebay En variant av stroboskopet er det som benyttes til å bestemme tenningstidspunktet på bensinmotorer. Det fungerer slik at blitzlyset trigges av tenningsgnisten fra coilen ved hjelp av en magnetisk pickup som settes på tenningskabelen. Du retter da stroboskopet mot svinghjulet, der det er et merke som indikerer korrrekt tenningstidspunkt for sylinder nr 1, og så justerer du tenningstidspunktet til dette merket ligger nøyaktig overfor et fast merke på motorblokka. Redigert 15.August.2009 av hljoen (see edit history) Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
jørn Svart 16.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.August.2009 Prøv å løsne gassviren fra armen på dieselpumpa og se om du får full gass med å bevege armen direkte. Litt flaut å komme med dette nå, men: Jeg var nede i havna i dag, skrudde av vieren. Vippearmen har rett og slett ikke blitt dratt helt inn av vieren. Og jeg som var helt sikker på at det var det første jeg sjekka Fikk den nå opp i 3600 rpm på tomgang, har ikke prøvd med belastning enda pgs været. Så da regner jeg med at det er vieren som må justeres. Hvordan man nå enn gjør det............... Takk for alle bidrag i denne tråden folkens! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.