Enzo Startet 28.Mai.2007 Del på Facebook Startet 28.Mai.2007 (redigert) Jeg har autopilot fra Raymarine og har akkurat tatt i bruk Garmin 420 kartplotter , denne har NMEA ut og dette mener jeg å kunne koble til autopiloten. Om jeg kobler disse to sammen , vil da autopiloten hente COG osv fra GPSen ? Er det andre fordeler ved å koble de sammen ? Redigert 28.Mai.2007 av Enzo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Svart 28.Mai.2007 Del på Facebook Svart 28.Mai.2007 (redigert) En av fordelene med å koble sammen autopilot og kartplotter er at autopiloten får styringssignalene (posisjonene den skal gå til) fra kartplotteren. Enkelte velger å planlegge ruter i forkant av seilasen og legge disse inn på kartplotteren (i form av veipunkter som er koblet sammen i en rute). Ved å aktivisere ei rute og bekrefte denne fra autopiloten, (på Raymarines autopiloter velger du først "auto" og deretter "track" som må bekreftes), vil autopiloten kunne styre fartøyet fra veipunkt til veipunkt. Første gangen du får dette til er det ganske fasienerende. For min del har dette gitt meg større anledning til å følge med på papirkartet og radaren. For seilbåter har også systemet muligheter til å ta hensyn til vindretning - men dette kan jeg ikke noe om. Redigert 28.Mai.2007 av roaldbj (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gullfisk Svart 28.Mai.2007 Del på Facebook Svart 28.Mai.2007 Det står en liste i manualen for Raymarine over hvilke data den kan ta imot, og tilsvarende for hva Garmin sender på nmea. En fordel med sammenkoblingen, er at du kan kjøre ruter fra plotter/gps med autopilot. Må kvittere på Autopilot ved bytte til neste wp. Når man kjører etter waypoint, vil autopiloten følge "motorveien" på plotteren, og således ta hensyn til avdrift pga vind/strøm. Det gjør den ikke når den kjører på eget kompass. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 28.Mai.2007 Del på Facebook Svart 28.Mai.2007 Jeg hadde slik sammenkobling i forrige båten. I den nåværende har jeg det ikke. Og skal ikke ha det. Det har lite eller ingen funksjon i seilbåt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Svart 28.Mai.2007 Del på Facebook Svart 28.Mai.2007 Interessant uttalelse fra Mulligan. Jeg har gjennom ganske mange år samtalt med seilere både i Anholt og i Helgoland som har uttalt at de setter svært stor pris på autopilot som bidrar til å få god effekt av vindretning slik at de til enhver tid slipper å følge med på endring av vindretrning. Jeg kan ingen ting om seiling og de systemene som er utvilklet for å gi tilbakemelding om vindretning til autopiloten. Jeg vil likevel tro at det også blant seilere er forskjelogie syn på nytten av autopilot - slik som det er blant oss motorbåtfolk. Jeg møter i havner så mye motstand til autoipilot ombord i motorbåt blant motorbåtførerer at jeg de siste årene har sluttet å diskutere dette temaet med seilende. Her på Båtplassen oppfatter jeg at det er større takhøyde for å drøfte erfaringer med og uten bruk av autopilot. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 28.Mai.2007 Del på Facebook Svart 28.Mai.2007 Jo, men da har seilbåten vindfløy. Har prøvet det også, og det funker på et vis. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 30.Mai.2007 Del på Facebook Svart 30.Mai.2007 Jeg tror vi snakket litt forbi hverandre her roaldbj. Når jeg seiler kryss, noen her mener at da seiler jeg i feil retning, så setter jeg seilene optimalt og styrer båten for hånd på lus og Windex. På alle andre retninger lar jeg autopiloten styre en rett kurs, og så trimmer jeg seil i henhold til eventuelle vindskift. Tror nok det var det de seilerne du snakket med mente. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Enzo Svart 30.Mai.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Mai.2007 Når det gjelder å få autopiloten til å seile etter vind så er det snakk om en kobling mot vindinstrument og ikke mot kartplotteren. Koblet mot kartplotter så er det vel bare waypoints kjøring som er fordel og det har ikke vi selere spesielt mye bruk for uansett , koblet mot vindinstrumet derimot det er en genial kobling. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
"Mathilde" Svart 30.Mai.2007 Del på Facebook Svart 30.Mai.2007 En av fordelene med å koble sammen autopilot og kartplotter er at autopiloten får styringssignalene (posisjonene den skal gå til) fra kartplotteren. Enkelte velger å planlegge ruter i forkant av seilasen og legge disse inn på kartplotteren (i form av veipunkter som er koblet sammen i en rute). Ved å aktivisere ei rute og bekrefte denne fra autopiloten, (på Raymarines autopiloter velger du først "auto" og deretter "track" som må bekreftes), vil autopiloten kunne styre fartøyet fra veipunkt til veipunkt. Når det gjelder å få autopiloten til å seile etter vind så er det snakk om en kobling mot vindinstrument og ikke mot kartplotteren. Korrekt...og på Raymarine autopiloter trykker du inn "auto" og "stand by" samtidig. Piloten begynner da å "snakke" med vindmåleren via "Seatalk". Den følger vindretningen, men overser eventuelle vindrosser med kortvarige endringer i vindretningen som følger. Ganske genialt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.