Jump to content

NMEA Garmin 420 --> Raymarine autopilot


Enzo

Recommended Posts

En av fordelene med å koble sammen autopilot og kartplotter er at autopiloten får styringssignalene (posisjonene den skal gå til) fra kartplotteren. Enkelte velger å planlegge ruter i forkant av seilasen og legge disse inn på kartplotteren (i form av veipunkter som er koblet sammen i en rute). Ved å aktivisere ei rute og bekrefte denne fra autopiloten, (på Raymarines autopiloter velger du først "auto" og deretter "track" som må bekreftes), vil autopiloten kunne styre fartøyet fra veipunkt til veipunkt. Første gangen du får dette til er det ganske fasienerende. For min del har dette gitt meg større anledning til å følge med på papirkartet og radaren. For seilbåter har også systemet muligheter til å ta hensyn til vindretning - men dette kan jeg ikke noe om.

Redigert av roaldbj (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det står en liste i manualen for Raymarine over hvilke data den kan ta imot, og tilsvarende for hva Garmin sender på nmea. En fordel med sammenkoblingen, er at du kan kjøre ruter fra plotter/gps med autopilot. Må kvittere på Autopilot ved bytte til neste wp. Når man kjører etter waypoint, vil autopiloten følge "motorveien" på plotteren, og således ta hensyn til avdrift pga vind/strøm. Det gjør den ikke når den kjører på eget kompass. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Interessant uttalelse fra Mulligan. Jeg har gjennom ganske mange år samtalt med seilere både i Anholt og i Helgoland som har uttalt at de setter svært stor pris på autopilot som bidrar til å få god effekt av vindretning slik at de til enhver tid slipper å følge med på endring av vindretrning. Jeg kan ingen ting om seiling og de systemene som er utvilklet for å gi tilbakemelding om vindretning til autopiloten. Jeg vil likevel tro at det også blant seilere er forskjelogie syn på nytten av autopilot - slik som det er blant oss motorbåtfolk. Jeg møter i havner så mye motstand til autoipilot ombord i motorbåt blant motorbåtførerer at jeg de siste årene har sluttet å diskutere dette temaet med seilende. Her på Båtplassen oppfatter jeg at det er større takhøyde for å drøfte erfaringer med og uten bruk av autopilot.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror vi snakket litt forbi hverandre her roaldbj.

 

Når jeg seiler kryss, noen her mener at da seiler jeg i feil retning, så setter jeg seilene optimalt og styrer båten for hånd på lus og Windex.

På alle andre retninger lar jeg autopiloten styre en rett kurs, og så trimmer jeg seil i henhold til eventuelle vindskift. Tror nok det var det de seilerne du snakket med mente.

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder å få autopiloten til å seile etter vind så er det snakk om en kobling mot vindinstrument og ikke mot kartplotteren.

 

Koblet mot kartplotter så er det vel bare waypoints kjøring som er fordel og det har ikke vi selere spesielt mye bruk for uansett , koblet mot vindinstrumet derimot det er en genial kobling.

Link to post
Share on other sites

En av fordelene med å koble sammen autopilot og kartplotter er at autopiloten får styringssignalene (posisjonene den skal gå til) fra kartplotteren. Enkelte velger å planlegge ruter i forkant av seilasen og legge disse inn på kartplotteren (i form av veipunkter som er koblet sammen i en rute). Ved å aktivisere ei rute og bekrefte denne fra autopiloten, (på Raymarines autopiloter velger du først "auto" og deretter "track" som må bekreftes), vil autopiloten kunne styre fartøyet fra veipunkt til veipunkt.

 

 

Når det gjelder å få autopiloten til å seile etter vind så er det snakk om en kobling mot vindinstrument og ikke mot kartplotteren.

 

Korrekt...og på Raymarine autopiloter trykker du inn "auto" og "stand by" samtidig. Piloten begynner da å "snakke" med vindmåleren via "Seatalk". Den følger vindretningen, men overser eventuelle vindrosser med kortvarige endringer i vindretningen som følger. Ganske genialt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...