Jump to content

Beste "konservering" av kasse "Hol bord" på dekk fra Ikea


Verrie

Recommended Posts

Meningen har vært å lage 2 kasser i mahogny til å ha på dekk, for oppbevaring av leker til barna, gassflasker, bensintanker til påhengs, griller, fendere, tauvirke, med mer.

 

Tiden strakk imidlertid ikke til i vinter for dette.

 

Jeg kjøpte derfor på Ikea sist høst 2 kasser, se linken.

 

Disse kassene har målene 100 x 50, og er i valnøtt. Jeg tror det kan bli fint med 2 slike på framdekket på båten, vi får se.

 

Meningen er at disse bare skal leve 1 år eller 2.

 

Men for at disse skal leve den tiden, må de vel behandles. Spørsmålet er hvordan.

 

Jeg antar disse bare er limt med vanlig trelim. Når disse blir eksponert for vann/vær/vind etc., hvor lang tid tar det egentlig før de revner fra hverandre ?

 

Jeg vurderer å kjøpe plexiglass, for å lime dette på flatene innvendig i håp om at de lever lengre "i ett stykke", har dette noe for seg?? (jeg vil ikke ha på lokket, da vannet hellere skal få fritt gjennomløp til bunn og bort)

 

Hvis jeg skal behandle kassene med olje, hvilken olje skal jeg bruke ? Oljen må isåfall være slik at den ikke smitter av ved berøring. Jeg har bare erfaring med Edelolje og denslags, som lager overflatehinne.... Tips mottas....

 

Jeg må, dersom jeg skal olje kassene, sprøyte dem. Er det tilstrekkelig å bruke billigpumpe fra Biltema, eller må jeg bruke kompressor på dette ?

 

Er det andre ting jeg bør gjøre med kassene for å kunne bevare disse i et par år ?

 

Å epoxybehandle kassene eller noe denslags er ikke aktuelt. Til det er fritiden for liten. Kassene er heller ikke ment å vare så lenge. Når disse er "brukt opp", har jeg masse plass i uthus og garasje hvor disse kan komme til nytte, og kan hellere kjøpe nye dersom jeg ikke skulle få tid til å lage kasser som nevnt i første innlegg.

 

Tips og forslag mottas med takk.

Link to post
Share on other sites

Kanskje trefiberbunnen ryker først da restvann sammen med ting og tang vil likke å søye? Hva med å gi denne noen strøk lakk eller olje?. Om skruene ruster blir det fort mye rustgørr på innholdet eller på båten. Om skruene er lett å erstatte kan du jo hive inn noen syrefaste. Veit lite om trelimet holder men kassene er i hvert fall luftige da.

Link to post
Share on other sites

Du kan gjerne sprøyte dem med olje type Owatrol D1 eller liknende, men om limfuger etc skal beskyttes må det nok et lag som lager hinne i tillegg. Hva med å sprøyte dem med lakk i stedet? Alternativt Edelolje... Fortynnet 50% første strøk og deretter gradvis tykkere oppover. Da får du i det minste en hinne som tåler vær og vind, i alle fall noen få år...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Om du pensler disse med ufortynnet epoxy, så er jo begge kassene tatt på 30 min. Alle andre alternativ vil ta minst like lang tid, så om du har 30 min., så villle jeg klart penslet disse med epoxy.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...