Jump to content

VHF-Kurs i Rogaland.


Scannor

Recommended Posts

Hei, noen som vet hvor jeg kan ta VHF-Kurs i Rogaland, helst i Stavanger-området. Hadde vært kjekt å ha før sommerens seiltokt. Hvis dere vet om noe hadde det vært kjekt med feks tlf. nummer evt hjemmeside.

 

Har prøvd å søkt her på forumet, men jeg forstår meg ikke helt på søkefunksjonen.

Link to post
Share on other sites

God dagen Scannor,

og velkommen i dette utmerkede forum.

Det var synd at du ikke kom med ditt ønske noen få uker tidligere. Jeg sluttet nemlig nettopp av sesongens siste VHF-kurs, med hele 28 deltagere - og alle bestod.

Nå kommer ikke jeg til å arrangere flere VHF-kurs før til høsten igjen.

Men du har jo alltid muligheten for å lese på egenhånd og gå opp til eksamen som privatist.

Telenor sine skipsradiofolk holder til i samme bygget som Rogaland Radio på flyplassveien - og de er fantastisk sporty og serviceinnstilt alle sammen.

Bare ta ny kontakt hvis du ellers har spørsmål i denne forbindelse.

Du finner meg her: Baatskolen POSEIDON.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Jeg tok Poseidons kurs for noen uker siden - det var bra :-) 3 kvelder - de to første bare med teori, den siste kvelden var først teori, så eksamen. Det burde ikke være problem å lese dette stoffet selv og ta eksamen hos telenor, men kurs var greit til å belyse en del stoff/situasjoner som ikke er omtalt i boken. For min del tok jeg kurset slik at jeg fikk tatt eksamen. Hadde sikker ikke fått tatt det denne sesongen hvis ikke.

Link to post
Share on other sites

.... Hvor lenge varer kurset ca i gjennomsnitt?

 

Telenors anbefaling er VHF-kurset er 12 timer. Jeg kjører det som nevnt ovenfor vanligvis på tre kvelder, selv om dette kan bli litt "hektisk". Men når deltagerne er så ivrige som de oftest er og leser litt hjemme så går det vanligvis bra.

 

Ta bare kontakt hvis jeg ellers kan være til hjelp.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Må bare slenge meg på å "skrøyda" litt av kurset til Poseidon for noen uker siden. Jeg synes det var veldig nyttig og spennende å få knyttet en rød tråd til alle tema og emner i boka. Spesielt spennende å høre eksempler og historier rundt de ulike emnene.

Link to post
Share on other sites

Jeg lurer på om jeg skal ta dette kurset hos Poseidon til høsten.. :smiley:

 

Ser forresten at du seiler europajolle Scannor. Enten så kjenner jeg deg veldig godt, eller så seiler du ikke aktift.

Det er alltid plass til flere europaseilere hos Stavanger Seilforening på Sølyst! :flag:

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Hum si det.. Hva er aldersgrensen for D5L?

Det har sikker vert oppe flere ganger før, men finner ikke helt utav om det finns flere D5L kurs eller om alt er samme kurset. (Navigasjonsmodulen, Navigasjonsinstr.modulen, Vårsemesteret med lange praksisturer)

Jeg må vell ta VHF kurs i tillegg..?

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

God morgen Seilaren,

 

nå sporer vi av denne tråden, men vi får heller ta sjansen :wink:

 

Aldersgrensen for å få utstedt D5L-sertifikatet er 18 år. Det er det samme som heter fritidsbåtskipper, som av og til kalles "Kystskipper light" og noen ganger "Røkkesertifikat".

 

Kurset er alt i alt 120 timer og består av totalt 6 fag: navigasjon, navigasjonshjelpemidler, sjøveisregler, skipslære, motor og sikkerhet. Disse fagene kan tas samlet eller separat.

 

For å få sertifikatet må man ha vitnemål fra en godkjent skole (dette er noe som ble innskjerpet etter røkkehistorien) i tillegg må man kunne dokumenter minst 3 års regelmessig bruk av båt som er minst 8 meter lang og så må man ha en legeattest og her er det spesielt viktig at fargesynet er godt.

 

Det er foreløpig ikke nødvendig med VHF-sertifikat for å løse ut D5L-sertifikat - men det anbefales sterkt.

 

Når jeg skriver vårfagene med lang praksistur så betyr det de 4 siste fagene i oppramsingen ovenfor og at jeg nå har fått spesiell godkjennelse fra sjøfartsdirektoratet til å legge en vesentlig del av disse ombord i båt, med seilas langs kysten, tur/retur Bergen eller lengre.

 

Har du flere spørsmål er det bare å fyre løs!

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Takk for godt svar! :flag:

 

Tror nok D5L får vente på seg noen år :lol: Jeg henger etter på 2 pungter, Alder (er bare 16, snart 17 :lol: ) og regelmessig bruk av båt over 8m. Min er bare 6 :headbang:

 

Men VHF kunne jeg godt tenkt og tatt meg i nærmere fremtid. Båtførerprøven tok jeg hos Egil Nylund for 3 år siden.. :yesnod:

 

Ser du skal ha VHF kurs i November - Desember. Er det ledig plass der? Hvor mye koster lærebok og Telenors gebyr forresten? :wink:

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Tror nok D5L får vente på seg noen år :lol: Jeg henger etter på 2 pungter, Alder (er bare 16, snart 17 :lol: ) og regelmessig bruk av båt over 8m. Min er bare 6 :headbang:

Det med alderen pleier ikke å være noe problem, det løser seg faktisk helt av seg selv :wink::wink:

Ser du skal ha VHF kurs i November - Desember. Er det ledig plass der? Hvor mye koster lærebok og Telenors gebyr forresten? :wink:

Ja, foreløpig er der rikelig med plass. Læreboken koster 300 og eksamensgebyret er i år 610, det stiger vanligvis 10 kroner pr år . . . .

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Nå som du er online her låner jeg tråden litt her. Når jeg er ute på tur og tøffer forbi båten din Poseidon. Hvordan ser jeg om du er ombord? Var vel ute på mandag men det var ikke tegn til at du var ombord. Foressten så bør noen fjerne den seil katamaranen som ligger på svai der og er full av groe! :lol:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...