Jump to content

Tørre batterier - hvorfor?


Polistil

Recommended Posts

Overtok ny båt nå i vår. Båten er utstyrt med landstrøm og lader (Mobitronic 925-012TB), en ioniserings-enhet(?) som skal hindre sulfatering og temp.føler for optimal lading ut fra temperatur i rommet. Dette utstyret hadde stått tilkoblet forbruksbatteriene i hele vinter (2 stk 115 Ah Varta). Etter sjøsettingen har ikke landstrømmen vært i bruk og da jeg i kveld skulle se til båten reagerte jeg på hyling i reimen til dynamoen som lader forbruksbatteriene. Ladestrømmen var også veldig høy, selv om batteriene ikke hadde hatt særlig forbruk etter sjøsettingen. Ved nærmere ettersyn viste det seg at batteriene er nærmest tørre - dvs væskenivået ligger i beste fall i samme høyde som blyet. Ubelastet viser spenningen på batteriene 11.9 V.

 

Første spørsmål er naturligvis hvordan dette kan skje?

 

Ut fra det jeg har lest i tidligere diskusjoner regner jeg med at jeg nå må investere i 2 nye batterier, men hvordan kan jeg sikre meg fra at dette skal skje igjen? (Bortsett fra å sjekke syrenivået)

Link to post
Share on other sites

Jeg opplevde akkurat det samme med de tre batteriene i forbruksbanken min..

 

En av "dødsårsakene" til blybatterier er at en eller flere celler kortslutter. Dermed synker batterispenningen og batteriladeren begynner å jobbe hardt for å få opp spenningen igjen. Dermed går det stor ladestrøm og det blir stort vannforbruk. Siden alle batteriene er koblet i parallell blir også spenningen dratt ned på de "friske" batteriene og i mitt tilfelle var det ikke mulig å redde noen av dem..

Link to post
Share on other sites

Kobler vedlikeholdsladinga til ett batteri om gangen, bruker universalinstrument og måler spenninga på batteriene og meiner eg har kontroll med tilstand/ lading da. Har brukt batt.velger og ampermeter med shuntmotstand og Ladac regulator i tidligere båter og batteria holdt uforskamma lenge.

Link to post
Share on other sites

Her om dagen var jeg ute og etterfylte batterivann på mine tørre batterier. Måtte fylle nærmere 4 liter før alle cellene hadde riktig nivå. Batterispenningen viste 9,7 V på mine to sammenkoblede batterier. Dagen etter virket batteriene å være fulle! Laderen gikk i vedlikeholdsmodus (13,8 V). Koblet fra batteriladeren og startet diverse elektriske apparater. Batterispenningen falt da til ~12,9 V. Satte på ny på laderen og i løpet av 10 minutter hadde den trukket opp i 14,4 volt og gikk atter tilbake tid vedlikeholdslading.

 

Etter min mening virker alt nå å være som normalt - men kan jeg være sikker på det? Var helt sikker på at batterier som hadde vært så tørre var ødelagt... Har jeg bare hatt flaks?

Link to post
Share on other sites

Her om dagen var jeg ute og etterfylte batterivann på mine tørre batterier. Måtte fylle nærmere 4 liter før alle cellene hadde riktig nivå. Batterispenningen viste 9,7 V på mine to sammenkoblede batterier. Dagen etter virket batteriene å være fulle! Laderen gikk i vedlikeholdsmodus (13,8 V). Koblet fra batteriladeren og startet diverse elektriske apparater. Batterispenningen falt da til ~12,9 V. Satte på ny på laderen og i løpet av 10 minutter hadde den trukket opp i 14,4 volt og gikk atter tilbake tid vedlikeholdslading.

 

Etter min mening virker alt nå å være som normalt - men kan jeg være sikker på det? Var helt sikker på at batterier som hadde vært så tørre var ødelagt... Har jeg bare hatt flaks?

Hadde selv bare 2 driftsbatteri i båten min i vinter, som bare var 5 mnd gamle, og ikke ville lade helt opp med vedlikeholdsladeren.

Trodde først det var noe i veien med dei nye batteriene, men etter en god diskusjon med en fagmann på området falt feilen over på laderen.

En vedlikeholdslader lader ikke opp batteriene mere en 80% av kapasitet, og det er i utgangspunktet ganske mye redusert i forhold til tapt effekt av batteriene.

Nå kjører jeg over på en vanlig (billader) noen timer før helgen kommer, og kjenner ikke batteribanken igjen, full effekt av batteria.

Link to post
Share on other sites

Her om dagen var jeg ute og etterfylte batterivann på mine tørre batterier. Måtte fylle nærmere 4 liter før alle cellene hadde riktig nivå. Batterispenningen viste 9,7 V på mine to sammenkoblede batterier. Dagen etter virket batteriene å være fulle! Laderen gikk i vedlikeholdsmodus (13,8 V). Koblet fra batteriladeren og startet diverse elektriske apparater. Batterispenningen falt da til ~12,9 V. Satte på ny på laderen og i løpet av 10 minutter hadde den trukket opp i 14,4 volt og gikk atter tilbake tid vedlikeholdslading.

 

Etter min mening virker alt nå å være som normalt - men kan jeg være sikker på det? Var helt sikker på at batterier som hadde vært så tørre var ødelagt... Har jeg bare hatt flaks?

Om batteriene er i orden finner du ut når du begynner å belaste de over tid.

Eventuelt kan du kjøre en utladetest hvis du vil finne ut av dette før midt i ferien....

Mange såkallet vedlikeholdsladere "koker" batteriene, uten at det er feil på batteriene.

Har konvertert, Bavaria 39 cruiser.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...