Jump to content

Instrumentfeil? høy oljetemp på Perkins 6.354.4 kommer og går


Sneila

Recommended Posts

Varsel for høy oljetemp på min Perkins 6.354.4 kommer og går. Samtidig med alarmen slenger vanntempen med 5-10 grader. Disse svingningene skjer på brøkdelen av et sekund. Er jo fysisk umulig at temperaturen endrer seg så raskt. På forrige tur så jeg også antydning til raske svingninger i oljetrykket. Motoren går som en klokke den, uten noen form for ulyder. Kjennes heller ikke unormalt varm ut etter noen timers drift. Det rare er at dette ikke skjer hver gang. Enkelte turer er alt som normalt. Er det noen som har erfaring med slike tilfeller? Kan det være så enkelt som en instrumentfeil? Skal forsøke å låne med meg en tempmåler fra jobben og sammenligne dette med mitt instrument. Nekter å tro at så raske svingninger er reelle, men ble litt nervøs da oljetrykket også beveget seg.

Kommentar fra moderator:Emnetittelen er endret, var opprinnelig Instrumentfeil?.

Emnetittelen skal fortelle entydig hva emnet handler om. Hvis det er relevant skal produktnavn/modell være med. CAPSLOCK skal unngås.

For mer informasjon, se 'Posting i Åpent Forum' samt Etikette

Link to post

Enten giverfeil eller instrumentfeil tenker jeg

 

har selv erfart at ladespenningen på ene motoren min gikk opptil 16V en gang på det analoge instrumentet mens det digitale viste normale verdier. Stoppet og startet motoren og da var alt normalt

Link to post

sjekk at det ikke er korrosjon på polene i ledningsstokken inn på motor, og at denne sitter skikkelig! var borti samme problem på en volvo penta, da var det dårlig kontakt her som lagde trøbbel!

Link to post
  • 4 years later...

Kan godt være en joringsfeil hvis instrumenter hopper slik det er beskrevet i denne gamle tråden. Det letteste er ofte og bare koble en ekstra jordledning direkte fra batteri minus og til instrumentets minuskobling. Forsvinner problemet da, så kan du gå i gang med og finne bruddet på den orginale kabelen. Skissen viser hvordan opplegget vanligvis er koblet. På skissen er sort minus, og rødt er pluss. De øvrige er ledninger til givere på motoren.

OBS : Skissen er fritt tegnet, og er ikke orginalt koblingsskjema. Som du ser benytter instrumentene felles både + og - kabel, og dermed blir det ofte feil visning på flere instrumenter også. https://baatplassen.no/bildearkiv/23/23635/b.jpg

Link to post
  • 4 years later...

På dagens kveldstur,

Startet perkinsen kald, viste oljetrykksmåleren 3,5 mot vanligvis 5 ved kaldstart, på tomgang viste oljetrykk stiger fra vanligvis 3-3,5 til 4-4,5 i varmkjørt.

Lurer på om det er oljetrykksgiveren som har tatt kvelden.?

Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura.

Link to post

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...