akkar Startet 26.Mai.2003 Del på Facebook Startet 26.Mai.2003 Har en wallas 2400 for lampeolie . Men får ikke denne til å brenne . Har byttet veik å gjort ren hele brenneren . Er det noe jeg har gjort galt eller er det noe jeg må huske på under oppstart av disse varmerene . Brenneren ser helt ny ut . Sitér dette innlegget Link to post
PanPan Svart 27.Mai.2003 Del på Facebook Svart 27.Mai.2003 Har en Thermo 2500 som også går på lampeolje. Det virker som den har sine vaner og uvaner. Tidligere startet den som regel alltid på første forsøk i årevis. I vinter hadde jeg overhaling på denne. Jeg har nå brukt den en 5 - 6 ganger i våres og den starter forsåvidt hver gang. Men poenget er, den starter ikke på første forsøk, av en eller annen grunn blir viften da bare gående. Hvis jeg da etter en 4 - 5 minutter slår av strømmen og restarter ganske umiddelbart, da kommer den *med oppstartforløp som normalt*, som den aldri skulle ha gjort noe annet! Forstå det den som vil, men slik fungerer den OK. Hvergang! Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 27.Mai.2003 Del på Facebook Svart 27.Mai.2003 Hei. Har hatt en Thermo 2500 og nå en Thermic 2000. Begge disse har overtemperatursikring som kan slå ut. Det er en liten rød "gummivorte" til å trykke på. Finnes det noe slikt på Wallas'en? I så fall, trykk på den. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Chrian Svart 27.Mai.2003 Del på Facebook Svart 27.Mai.2003 Beklager, det ble feil link i forrige innlegg, prøv denne:http://www.maritim.no/0verkt/Skifte%20av%20servicesett%20varmer.pdf Sitér dette innlegget MVH Chrian Link to post
Piruto Svart 27.Mai.2003 Del på Facebook Svart 27.Mai.2003 Heisan! Har en Wallas 1800. På selve "boksen" mellom uttaks-slangene sitter det en liten restart-knapp. For mitt vedkommende må jeg trykke inn knappen ca hver 6. brennetime. Ps.: Knappen er jæ.... vanskelig å finne, og den kjennes ut som en skrue. Roger Sitér dette innlegget Link to post
Sebaldus Svart 27.Mai.2003 Del på Facebook Svart 27.Mai.2003 Jeg har en Wallas 1300 som plent nekter å starte. Pumpen tikker, lampeolje kommer ut av returen men den tenner ikke. Jeg har restartet massevis av ganger, toppladet batteri og byttet sikkring og lampeolje. Men den starter ikke. Har null erfaring med dette apparatet siden det sitter i seilbåten jeg nylig har kjøpt. Har dette noe slags varmesikkring? Gidder ikke skru det fra hverandre eller levere til service før til høsten uansett, men hvis noen har tips er de velkommne. Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 27.Mai.2003 Del på Facebook Svart 27.Mai.2003 Har desverre ingen tips, men har erfart at slike apparater ofte lever i sin egen verden Jeg har også en wallas - en litt større modell en din. For et par år siden opplevde jeg det samme. Den nektet plent å starte. Jeg prøvde det meste, borsett fra demontering - og kirurgiske inngrep. Hver gang jeg var i båten gjorde jeg noen forsøk på oppstart, men opplevde det samme hver gang. Så gikk jeg lei hele greia, og det gikk et halvt år eller noe deromkring. En dag tok jeg mot til meg. Nå skulle det j.. apparatet utforskes! Hadde ikke kommet igang med verktøyet, men kun brukt verbale trusler. Da fungerte det, og siden den gang har det fungert 100% Sitér dette innlegget Link to post
BEG Svart 27.Mai.2003 Del på Facebook Svart 27.Mai.2003 Sliter i disse dager med en Wallas 3200. Startet med at glødespiralen var røket. Skiftet denne, men fyrte ikke opp. Fikk "tenning" etter at jeg justerte glødespiralen i en bue, slik som det står beskrevet i reparasjonssettet. Nå er imidlertid problemet at det er ganske så dårlig med varme. I følge tips, skal dette kunne skyldes at veken er er for hardt sammenpresset. Skal prøve å gjøre noe med dette nå. Så, mangel på start kan både skyldes feil justering av glødespiral og en veke som ikke suger godt nok, altså sender oljen direkte tilbake i returrøret. Mvh. BEG Sitér dette innlegget Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil. Link to post
akkar Svart 27.Mai.2003 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Mai.2003 Takker for mange svar , får prøve dette med denne sikringen dere snakker om så får vi se . ps! har foresten hatt oppe hele brenneren å byttet veke å glødetråd , dette gikk helt fint selv for en med 10 tommeltotter :-) Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 28.Mai.2003 Del på Facebook Svart 28.Mai.2003 Har dette noe slags varmesikkring?Ja, men pumpen skal stoppe hvis denne løser ut. Ville sjekket at du ikke har for stort spenningsfall frem til glødetråden, aller helst gjøre en visuell sjekk på at den gløder skikkelig. Sitér dette innlegget Link to post
Sebaldus Svart 28.Mai.2003 Del på Facebook Svart 28.Mai.2003 Ja, men pumpen skal stoppe hvis denne løser ut. Ville sjekket at du ikke har for stort spenningsfall frem til glødetråden, aller helst gjøre en visuell sjekk på at den gløder skikkelig. Skal gjøre dette til høsten. Men jeg skal først sjekke kontaktpunktene der strømledningen er koblet på, kanskje det er irr på disse? Skulle ønske jeg hadde hatt større båt så jeg kunne brukt en dieselbysse..... Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 28.Mai.2003 Del på Facebook Svart 28.Mai.2003 Men jeg skal først sjekke kontaktpunktene der strømledningen er koblet på, kanskje det er irr på disse?.....Les mitt innlegg under tittelen: Spenningstap frem til f.eks varmeapparat? Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Sebaldus Svart 28.Mai.2003 Del på Facebook Svart 28.Mai.2003 Les mitt innlegg under tittelen: Spenningstap frem til f.eks varmeapparat? Lars H. Meget bra skrevet. Har tykke ledninger, nytt batteri og ny sikkring, men koblingene inni har jeg enda ikke sjekket. Det står øverst på listen. Sitér dette innlegget Link to post
akkar Svart 8.Juni.2003 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Juni.2003 Er nu kommet hjemm fra en travel arbeidsuke , var nede i båten i dag for å sjekke om det i hele tatt var gløding på glødetråden . Men neida der var det ikke liv , sjekket så om det kom strøm å det gjorde det . Sjekket så printplata for å se om det var noen brente komponenter , å fant et rele som så ut til å være eiret (saltet ) . Kan dette være et rele som skal slå inn under oppstart , noen som vet ? Sitér dette innlegget Link to post
Lars-Inge Svart 16.Juni.2003 Del på Facebook Svart 16.Juni.2003 Fikk ikke med meg hvilket apparat du hadde, men det stemmer at releet på kretskortet styrer glødingen. Svært sjelden at det er noe problem med disse...men det hender selvfølgelig. Et lite tips...hvis du ikke har prøvd... Start hovedmotoren og la den stå 10-15 minutter og prøv deretter å starte varmeapparatet...se hva som skjer da... mvh Lars-Inge Sitér dette innlegget mvh Lars-Inge Link to post
Sagablott Svart 15.Desember.2003 Del på Facebook Svart 15.Desember.2003 Hei alle sammen.Takk for en kjempefin side. Håper det er noen som kan hjelpe meg med en løsning på hvorfor mitt Wallas varmeapparat som jeg har i min Saga bråker og viner som en stukket gris når det står på, er det et lager som er ødelagt eller noe? Trenger all hjelp jeg kan få er nybegynner i båtlivet Hilsen Sagablott. Sitér dette innlegget Link to post
Rolf Yks Svart 15.Desember.2003 Del på Facebook Svart 15.Desember.2003 Eg har ein wallas 1800 og den går relativt stilt. Den er vel mest sansynleg noko med vifta. Eg villa ha åpna og sjekka at vifta snurra med eller utan lyd. Sitér dette innlegget Link to post
Tine IV Svart 15.Desember.2003 Del på Facebook Svart 15.Desember.2003 Hallo sagablott ,velkommen til båtplassen Hakke peil på no wallas jeg ,måtte bare ønske dæ velkommen , vi snakkes på brygga snart vel [glow=red,2,300] TINE II[/glow] Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
Lars-Inge Svart 16.Desember.2003 Del på Facebook Svart 16.Desember.2003 Viftemotorene slites litt over tid og det er ikke unormalt at de begynner å hvine litt. Det kan også være selve viften i aluminium om subber inntil huset rundt. mvh Lars-Inge Sitér dette innlegget mvh Lars-Inge Link to post
Helge Svart 16.Desember.2003 Del på Facebook Svart 16.Desember.2003 Viftemotorene slites litt over tid og det er ikke unormalt at de begynner å hvine litt. Det kan også være selve viften i aluminium om subber inntil huset rundt. mvh Lars-Inge Støtter Lars-Inge. Sjekk vifter (dårlige eller tørre lagre eller at vifteblad tar borti). Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
maanestraale Svart 30.Desember.2003 Del på Facebook Svart 30.Desember.2003 Hei Sagablott. Hviner apparatet hele tiden, eller bare de første minuttene?? Jeg har ett 2003 mod Wallas 30D, dette skriker litt i starten hvis det er kaldt. (og det er det jo når en bruker varmeapp ) Dette "skal være sånn" iflg. Wallas, det har med temp forskjeller i brennkammeret osv. Det kan justeres bort, selv, etter instruksjoner, eller ved å sende inn til Wallas norge. Om det skriker er ikke farlig, slik at jeg har bare gitt beng å latt det pipe litt. Men det beste tipset er kanskje å ringe Wallas norge, de er svært hjelpsomme etter mine erfaringer. Ha ett godt nytt maritimt år M/B Månestråle Sitér dette innlegget M/B Månestråle www.maanestraale.com Link to post
BEG Svart 30.Desember.2003 Del på Facebook Svart 30.Desember.2003 Hadde min Wallas på reparasjon i sommer. Ble gjort mens jeg var tilstede på verkstedet hos Wallas Norge og fikk en del nyttige tips. Det ene var dette med støy fra vifta. Dette er ikke uvanlig, kommer etterhvert fordi vifta blir slitt. Hva det vil koste å skifte vifta vet jeg ikke, men koster nok noen kroner, Wallas er ikke kjent for å være billig. Men, jeg er godt fornøyd med kundebehandlingen der. Mvh. BEG Sitér dette innlegget Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil. Link to post
jan Svart 31.Desember.2003 Del på Facebook Svart 31.Desember.2003 Hei!Har en wallas 2400 bruker lampeparafin på den,går det an å bruke vanlig parafin på den?eller soter den kjapt ned? Sitér dette innlegget Link to post
Lars-Inge Svart 2.Januar.2004 Del på Facebook Svart 2.Januar.2004 Lampeparafin eller Fritidsparason som de ofte kalles for er renere enn vanlig parafin og derfor bedre egnet til Wallas. Vanlig parafin vil nok sote mer og føre til driftsproblemer over tid. mvh Lars-Inge Sitér dette innlegget mvh Lars-Inge Link to post
Walter_S Svart 2.Januar.2004 Del på Facebook Svart 2.Januar.2004 .....Lampeparafin .......... er renere enn vanlig parafin og derfor bedre egnet til Wallas....... Mener å ha lest, her et sted, at lampeparafin bare er "vanlig" parafin utblandet med ca 30% WhitSpirit ?Noen som kan bekrefte det? Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.