Jump to content

Promille grense


kristian

Recommended Posts

:Du bør nok tenke litt på hva du gjør i henhold til naboene. Flatfyll blir lite heldig f. eks :wink:

 

Tja, flatfyll holder jeg meg nok stort sett unna, men det er vel uansett mest for egen del. :headbang:

 

Hvor mange av disse ulykkene som har skjedd som følge av alkohol var det hvor føreren hadde under 0,8 i promille?

 

Antagelig ingen.

 

I fjor var det jo dødsulykke ved runding av Skjernøysund. Alkohol var vel en årsak,

 

Men var det med en promille på under 0,8?

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Promillen var vel nærmere 8 enn 0,8 , så du har nok rett der. Slike personer håper jeg blir sperret inne bak murene i lang tid. De utsetter oss andre for en enorm stor risiko.

 

Dette er vel de fleste helt enige i.

Men at disse personene skal ødlegge for alle oss andre er det vel ingen som vil.

Link to post
Share on other sites

Er ikke den den gjennomsnittlige Ola og Kari Nordmann såpass lovlydige at vi retter oss etter de reglene som gjelder i samfunnet?

 

Det trodde jeg også, men synes som mange her hevder at dette ikke gjelder hva angår å sette seg inn i regler som gjelder til sjøs m.h.t. f.eks vikeplikt og annet? :confused: Så behovet for OBLIGATORISK båtførerbevis er kanskje ikke så "påtrengende" når det kommer til stykket allikevel da?

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Hvis man innfører lavere promillegrense, så må politiet påse at grensa overholdes.

Egentlig hadde vel det mest effektive tiltaket vært at politiet fikk mer ressurser til å kontrollere at den eksisterende grensa overholdes, og kanskje følge opp at en del andre regler blir fulgt. Deretter hadde det vært interessant å vurdere behovet for strengere regler. Likevel, flere raske båter på sjøen vil nok få konsekvenser for alle båtolk, ikke bare dem med rask båt.

Link to post
Share on other sites

Håpløst! Om hensikten er å få ned ulykkesstatistikken hvor alkohol har vært involvert, må det andre ting til. De som farter rundt i båt i en slik tilstand som beskrevet tidligere i tråden, vil neppe rette seg etter strengere lovgivning. Jeg tror at flertallet av de som "tøyer strikken", fortsatt vil gjøre det selv med strengere lovgivning.

Link to post
Share on other sites

Tar du en dram på jobben selv om du ikke kjører bil?

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Tar du en dram på jobben selv om du ikke kjører bil?

 

:yesnod:

 

Jeg gjorde det stadig vekk....men det var jo på kontoret i Danmark. Er stort sett vanlig der..med tuborg + andre ølskag i kantinene rundt om.

Ja, ja....de gale danskene. :flag_da:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Skjønner ikke at noen absolutt skal ha "styredram,startdram,motordram" og ellers all slags unnskyldninger for å rettferdiggjøre å ta seg en dram på havet.Vet ikke alle at når du tar en dram så blir du som en ny mann og da skal jo han også ha, så det kan jo bli mange drammer på en båttur på 5 timer. Nei det sikreste er å holde seg til den reglen at så lenge båten er i gang fra A til Å så kan man la være å drikke.Her bør det være "non toleranse". Og det er vel ikke så farlig om en av de ombordværende holder seg edru "alkoholfri" i tilfelle at det skulle oppstå noe uforutsett, man kan jo ha hver sin tur. Ellers så får dere alle ha en fin båtsommer og håpe på at redningsselskapet tar feil da de sa at de trodde at ulykkene kom til å stige i år. :flag::flag_da::flag_sw:

Link to post
Share on other sites

Syntes godt man kan ta seg både en og to pils på vegen jeg da. Men ikke mer. 0,8 er en helt grei grense. 0,2 er bare tull. Ikke trenger man den samme reaksjonstiden som på land som er hoveargumentet til den grensen så vidt jeg husker. Og som andre har sagt før. Hvordan skal politiet håndheve dette?? de har jo ikke ressuser til å være synlig på gata i helgene i de største byene engang,, nei. la oss stikke finger`n i jorda å lukte på virkeligheten.. Er i mot fyll på sjøen altså, bare til dere som ikke forstår at det ikke er farlig å ta 2 pils på en tur som tar 2-3timer..

 

Mvh

 

Pjolter som tar gjerne en pils / Champis på fly`n underveis..

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites

Syntes godt man kan ta seg både en og to pils på vegen jeg da. Men ikke mer. 0,8 er en helt grei grense. 0,2 er bare tull.

Mvh

 

Pjolter som tar gjerne en pils / Champis på fly`n underveis..

helt enig Pjolter

 

så länge man håller sig i snekkefart..........

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Alle tilhengere av å beholde grensen på 0,8 kan bare slappe av.

Det er jo Syvert som bestemmer det som angår fritidsbåter her i Norge.

Først ordnet han opp i diselavgiften.

Deretter får han det obligatoriske båtførerbeviset han ivrer for.

Så når han ikke er for endring av promillegrensen, blir det nok heller ikke endring....

Link to post
Share on other sites

Filler og. Her prøver eg å moralisera, og så blir eg møtt med moralisering for at eg ikkje moraliserer strengt nok :headbang::lol:

 

I alle fall, på vegne av alle ungar som blir utrygge i møte med vaksne som endrar oppførsel etter eit glass vin: Takk for gode haldningar! :smiley:

Du mener at foreldrene skal holde seg avholdne hvis ens egne barn blir utrygge og foreldrene endrer adferd etter et glass vin, vel.

Du mener vel ikke at jeg som sitter i nabobåten skal være avholden også? :eek: Jeg håper ikke det, for jeg ser ikke for meg at jeg legger inn noen egne begrensninger på mitt eget alkoholbruk fordi nabobåten har unger ombord. Egen begrensning setter jeg for egen del, ikke for naboene.

Dette er litt på sida av det tråden handlar om, så eg har laga ein eigen tråd, og har svart deg der :smiley:

Link to post
Share on other sites

Har møtt mange på sjøen i dem åra jeg har surra rundt uti her , da har jeg treffi folk med "styrepilsen " sin . Og dem som ALDRIG tar en pils eller en liiiite glass vin mens dem er under fart , hehe dem må jo få lov å bløffe så mye dem vil . Men innimellom er det litt for dumt , ikke altid like lurt å være så skinnhellig .

 

Jeg tar meg en styrepils eller to og ikke helt uvanlig at jeg tar en ankerdram heller i godt lag , det å kunne sitte på flye'n i sola med en kald en og nyte livet . Ikke mye som er bedre enn det vil jeg mene , selvsagt har du ikke værken nødt til å ta en styrepils eller ankerdram . Men det bør være opp til meg om jeg vil ha det ,så sant Økosjefen gir klarsignal så er mye gjort .

 

Det å komme fram til et bestemmelse sted i sammen med flere andre båter i følge , fortøye båtane og stille på bryggekanten med en velfortjent ankerdram . Det er godt det ,en iskald Jæger og en liten prat om turen det er topper's det spør du meg .

 

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Har møtt mange på sjøen i dem åra jeg har surra rundt uti her , da har jeg treffi folk med "styrepilsen " sin . Og dem som ALDRIG tar en pils eller en liiiite glass vin mens dem er under fart , hehe dem må jo få lov å bløffe så mye dem vil . Men innimellom er det litt for dumt , ikke altid like lurt å være så skinnhellig .

Tine III

 

 

Nå må du ike ta alle over en kam, nå Runo. Jeg kjenner mange som ikke nyter alkohol mens de er under fart. Jeg gjør heller ikke det. Ikke bløffer jeg, Og ikke er jeg skinnhellig.

Det er bedre å stå for det du gjør selv og ikke dømmer de andre rundt deg. :wink:Men når skuta er vel fortøyd, da smaker det ekstra godt med en kald bajer. :cheers:

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Jeg drikker heller aldri når jeg er under fart. Det er ikke vanskelig å vente til fortøyningene er vel gjort fast, synes jeg. Da er imidlertid en ankerdram på sin plass. Det skjer ikke alltid, men av og til. Får jeg hjelp så blir det ankerdram på vedkommende.

:drink:

Link to post
Share on other sites

Aldri alkohol mens jeg er på vei her heller.

Det har nok med at jeg har en båt som går 30 knop og at jeg ikke har tålmodighet til å putre rundt lenge om gangen. Synes jeg trenger alle sansene totalt inntakt når det er litt fart.

Hadde jeg hatt en saktegående båt hadde nok jeg også tatt en pils underveis.

Men som sagt, det virker som om Syvert bestemmer så ingen trenger å bekymre seg for pilsen sin.

Link to post
Share on other sites

hehe dem må jo få lov å bløffe så mye dem vil. Men innimellom er det litt for dumt, ikke altid like lurt å være så skinnhellig.

:confused:

Nå vel, jeg har ikke hørt noen forslag om å forby ankerdrammen ennå. Jeg tror vi skal begrense diskusjonen til promille og alkoholinntak når båten er underveis. Der er det flere av oss som har et nokså moderat alkoholforbruk, og det er faktisk ikke alle som har lyst til å drikke i det hele tatt. Å påstå et dette er dumt og skinnhellig er litt drøyt.

Link to post
Share on other sites

Nå må du ike ta alle over en kam, nå .

Det er bedre å stå for det du gjør selv og ikke dømmer de andre rundt deg. :wink:Men når skuta er vel fortøyd, da smaker det ekstra godt med en kald bajer. :cheers:

Bare sånn for å nevne det så står jeg for det jeg evt gjør , og gjør jeg noe galt så pleier jeg å gjøre mitt beste for å rette det opp igjen

Jag tar ikke alle over en kam , kun dem som sier dem aldrig gjør ditt eller datt også treffer du dem og dem gjør det stikk motsatte . En ting til sånn for å nevne det , så har ikke jeg noe med hva folk gjør ombord i båtane sine . Var lissom ikke det jeg skulle fram til heller .

Håper dere skjønner hva jeg mener

 

Astor jeg sikta ikke til deg , har aldrig sett du har tatt værken en eller flere styrepils jeg .Du er en jeg kjenner som gjør og står for det du sier . Så beklager meget vis du trudde jeg sikta til deg , det har jeg ingen grunn til å gjøre heller . Har reist mye sammen med deg og andre fra BP , og dem jeg kjenner/reiser sammen med både står for det dem sier å gjør .

 

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...