Jump to content

Vanskelige forhold for å runde Lindesnes?

Allan E

Recommended Posts

Problem får du vel mest når du går fra vest til øst, kraftig strøm ned sørlandskysten. Har opplevd ved seiling fra Stavanger mot Tønsberg at vi til slutt stakk nokså langt fra land for å slippe motstrømmen vi hadde ved Lindesnes.

Men dette kan sikkert være forskjellig, min erfaring her er begrenset til et par turer forbi Lindesnes.

Nå har jeg bare rundet Lista en gang men på denne turen, i rimelig godt vær, var det tydelig at strekket Lista-Lindesnes var betydelig mer ruskete enn ellers. Virket som om der var noe rotete strøm, kanskje golfstrømmen som deler seg langs øst- og vestlandet kan være årsaken?

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Jeg har aldri opplevd Lindesnes som problematisk - det betyr ikke at neset kan vær det, men det er et forholdsvis kort strekk. Derimot har jeg flere ganger opplevd Lista som et lite "Kapp Horn". På grunn av strøm kan det sett opp svær sjø her, da kan de lønne seg å gå langt ut. Listahavn kan være et bra startpunkt fra øst, og er været dårlig vil korteste avstand til god havn være Kirkhavn eller Rasvåg på Hidra. Men er været bra er det naturlig å seile til Egersund.

God tur.

Jeg og en kompis gikk fra vest til øst rundt Lindesnes i fjor. Vi hadde stiv kuling bakfra.....ikke noe trivelig :crazy: Men mitt intrykk var også at den verste, mest "rotete" sjøen var utenfor Lista. Hører med til historien at vi gikk inn til Mandal, hvor vi 2 voksne gutter ga hverandre en god klem, og tok en stor konjakk :drink: godt fornøyd med dagen (Vi gikk Haugesund-Mandal via Egersund)

Ord for dagen: Spis en rå Fjesing til frokost.....så skjer det i alle fall ikke noe verre DEN dagen....

Har tatt turen tre ganger, to ganger i litt ruskete vær. Har ikke opplevd dette strekket som problematisk, selv om det gjerne er litt mer bølger der. Om det er med din 33 fots seilbåt du skal gå, så er det nok ikke noe problem...

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Ingen problemer rundt Lindesnes !

Gå innerleia nærme land, så slipper du med 20 minutter i åpent landskap. Skal du vestover kan du overnatte i Båly, og kikke på Spangereid kanalen. Her er det stoor molo og flytebrygger i massevis. Der ligger du trygt i all slags vær. Derfra gå du rundt nestet og inn i Korshavn. Det skulle gå på en drøy time med seilbåt. Fra Korshavn til Farsund er det plankekjøring. :yesnod:

Jasså :) du skal en tur på skudefestivalen. det skal nok bli bra iår tror jeg, ser det er endel påmeldte båter allerede.

Her lokalt går det bare under "skudefudlivalen", årets største mulighet for voksne mennesker å drikke seg snytings :crazy: ...foruten sildajazzen da..

Med vennlig hilsen

PIP

...og så skal vel Spangereid kanalen åpnes i midten av Juni mener jeg å ha sett :smiley:

Da jeg rundet Lindesnes sist gang (begynnelsen av mai i år) så var det helt flatt. Jeg hadde gruet meg til dette helt siden Fredrikstad, men så var det nesten speilblankt :smiley: ...men det kan nok være litt skummelt der.

Hilsen

Are

Er ikke dette en gunstig strøm for meg som skal vestover. Trodde jeg kunne tjene meg noen få knop på denne retningen.

Vil prøve med litt seilas hele døgnet, regner med å ha mannskap på turen.

I pinsen var vi tur til Skagen. Returen ble pga. været via Lyngør.

Vi seilte Lyngør - Flekkefjord utaskjærs og hadde fine forhold hele veien.

Vi brukte 19 timer på de 100 nm som distansen er.

Vi var 3 ombord og gikk 6t på og 3 timer av, så vi var alltid to mann i cockpit - og styrte hver vår time.

Forbi Lindesnes og opp langs Lista-landet var SOG rundt 6 knop. Før Lindesnes nesten 7.

Men jeg har også opplevd det motsatte. Du får ta det som det kommer.

Tror ikke du skal bry deg så mye om strømmen,

Vind/sjø forholdene er viktigere.. men i månedskiftet da du skal seile der bruker det å være bra.

Når det gjelder hvor lang turen er, så bruker du et konservativt estimat kan du jo si 5 knop gj.fart og regne ut selv,

basert på på distansen Langesund - Skudeneshavn. Jeg ville satset på ytre leden om været om forholdene er bra.

Vi skal også samme vei. Starter vel fra Hidra tidlig om morgenen den 29. juni.

Du får gi meg ett ord når det nærmer seg så kanskje vi treffes.

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

• 4 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...