Allan E Startet 29.Mai.2007 Del på Facebook Startet 29.Mai.2007 Er det spesielle forhold som gjør det vanskelig å runde Lindesnes? Har hørt at det kan være svært mye strøm der til tider. Noen med erfaring fra nevnte område som kan fortelle meg litt? Skal etter planen være i Skudneshavn litt før 1.juli. Sitér dette innlegget Link to post
pete Svart 29.Mai.2007 Del på Facebook Svart 29.Mai.2007 Problem får du vel mest når du går fra vest til øst, kraftig strøm ned sørlandskysten. Har opplevd ved seiling fra Stavanger mot Tønsberg at vi til slutt stakk nokså langt fra land for å slippe motstrømmen vi hadde ved Lindesnes. Men dette kan sikkert være forskjellig, min erfaring her er begrenset til et par turer forbi Lindesnes. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 29.Mai.2007 Del på Facebook Svart 29.Mai.2007 Nå har jeg bare rundet Lista en gang men på denne turen, i rimelig godt vær, var det tydelig at strekket Lista-Lindesnes var betydelig mer ruskete enn ellers. Virket som om der var noe rotete strøm, kanskje golfstrømmen som deler seg langs øst- og vestlandet kan være årsaken? Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Blue_Dragon Svart 29.Mai.2007 Del på Facebook Svart 29.Mai.2007 Det er ulike fjorder og de naturlige strømmene som skaper de urolige forholdene. Rundt lista er det vel 3 strømmer som møter hverandre. Sjøkartet er merket med Dangerous Waves på blant annet Lista og Lindesnes. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 29.Mai.2007 Del på Facebook Svart 29.Mai.2007 Jeg har aldri opplevd Lindesnes som problematisk - det betyr ikke at neset kan vær det, men det er et forholdsvis kort strekk. Derimot har jeg flere ganger opplevd Lista som et lite "Kapp Horn". På grunn av strøm kan det sett opp svær sjø her, da kan de lønne seg å gå langt ut. Listahavn kan være et bra startpunkt fra øst, og er været dårlig vil korteste avstand til god havn være Kirkhavn eller Rasvåg på Hidra. Men er været bra er det naturlig å seile til Egersund. God tur. Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 29.Mai.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Mai.2007 Det er vel denne strømmen fra øst mot vest i kombinasjon av vest nordvest vind som er det værste. Hvor lang tid bruker jeg på en slik tur fra Porsgrunn? Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 29.Mai.2007 Del på Facebook Svart 29.Mai.2007 God aften Rundt neset er det grunnere partier som akselerer strøm og bølger, og det kan nokså brått bli utrivelig. Med utrivelig føre er det mest behagelig å gå langt utenfor grunnpartiene eller helt oppunder land. Mons Sitér dette innlegget Mons Link to post
Atco Svart 29.Mai.2007 Del på Facebook Svart 29.Mai.2007 Jeg og en kompis gikk fra vest til øst rundt Lindesnes i fjor. Vi hadde stiv kuling bakfra.....ikke noe trivelig Men mitt intrykk var også at den verste, mest "rotete" sjøen var utenfor Lista. Hører med til historien at vi gikk inn til Mandal, hvor vi 2 voksne gutter ga hverandre en god klem, og tok en stor konjakk godt fornøyd med dagen (Vi gikk Haugesund-Mandal via Egersund) Sitér dette innlegget Ord for dagen: Spis en rå Fjesing til frokost.....så skjer det i alle fall ikke noe verre DEN dagen.... Link to post
sailorboy Svart 29.Mai.2007 Del på Facebook Svart 29.Mai.2007 Dersom det er vestavær bør du holde godt ut fra land på vestsiden av Lindesnes. Fjellet her går bratt ned i sjøen, og bølgene reflekteres ut igjen. Skaper en svært urolig skvalpesjø. Kort vei inn til Korshavn der en kan gå nesten innaskjærs til Farsund. sailorBoy Sitér dette innlegget Link to post
Hallaron Svart 30.Mai.2007 Del på Facebook Svart 30.Mai.2007 Har tatt turen tre ganger, to ganger i litt ruskete vær. Har ikke opplevd dette strekket som problematisk, selv om det gjerne er litt mer bølger der. Om det er med din 33 fots seilbåt du skal gå, så er det nok ikke noe problem... Sitér dette innlegget Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005. Link to post
lano2 Svart 30.Mai.2007 Del på Facebook Svart 30.Mai.2007 Ingen problemer rundt Lindesnes ! Gå innerleia nærme land, så slipper du med 20 minutter i åpent landskap. Skal du vestover kan du overnatte i Båly, og kikke på Spangereid kanalen. Her er det stoor molo og flytebrygger i massevis. Der ligger du trygt i all slags vær. Derfra gå du rundt nestet og inn i Korshavn. Det skulle gå på en drøy time med seilbåt. Fra Korshavn til Farsund er det plankekjøring. Sitér dette innlegget Link to post
PIPaulsen Svart 30.Mai.2007 Del på Facebook Svart 30.Mai.2007 Jasså :) du skal en tur på skudefestivalen. det skal nok bli bra iår tror jeg, ser det er endel påmeldte båter allerede. Her lokalt går det bare under "skudefudlivalen", årets største mulighet for voksne mennesker å drikke seg snytings ...foruten sildajazzen da.. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen PIP Link to post
avmønstret5 Svart 30.Mai.2007 Del på Facebook Svart 30.Mai.2007 Det er vel denne strømmen fra øst mot vest i kombinasjon av vest nordvest vind som er det værste. Hvor lang tid bruker jeg på en slik tur fra Porsgrunn? Guttetur eller fam.tur? I første tilfelle vil jeg beregne 3 - 5 dager, andre 4 - 6 inkl. slingringsmon for vær. Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 30.Mai.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Mai.2007 Jeg hadde tenkt å ta turen bort som en treningsetappe uten for mange stopper. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 30.Mai.2007 Del på Facebook Svart 30.Mai.2007 Med godt vær og gunstig vind vil jeg ikke estimere under 4 dager. F. eks. Porsgrunn - Lillesand , Lillesand - Mandal, Mandal - Egersund, Egersund- Karmøy Sitér dette innlegget Link to post
Loddebåt Svart 30.Mai.2007 Del på Facebook Svart 30.Mai.2007 Hold deg 15-20nm ut fra land så slipper du mye strøm. Det blir også mye mer behagelig hvis det er litt sjø. Det er veldig grunt til du kommer langt ut - og derfor blir det fryktelig rotete sjø til tider. Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 30.Mai.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Mai.2007 Hold deg 15-20nm ut fra land så slipper du mye strøm. Er ikke dette en gunstig strøm for meg som skal vestover. Trodde jeg kunne tjene meg noen få knop på denne retningen. Vil prøve med litt seilas hele døgnet, regner med å ha mannskap på turen. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 30.Mai.2007 Del på Facebook Svart 30.Mai.2007 (redigert) En tur ut i Langesundsfjorden i syd-vestlig kuling ved fullmåne vil gi en liten demo av strøm mot vind og sjø. Det er det mest vanlige rundt begge nessene hvor mest vindrettningen ofte er vestlig. Strømmen kan vi en kopp ekstra under gunstige forhold. Redigert 30.Mai.2007 av pettersand (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fusebox Svart 30.Mai.2007 Del på Facebook Svart 30.Mai.2007 ...og så skal vel Spangereid kanalen åpnes i midten av Juni mener jeg å ha sett Da jeg rundet Lindesnes sist gang (begynnelsen av mai i år) så var det helt flatt. Jeg hadde gruet meg til dette helt siden Fredrikstad, men så var det nesten speilblankt ...men det kan nok være litt skummelt der. Hilsen Are Sitér dette innlegget Link to post
lano2 Svart 30.Mai.2007 Del på Facebook Svart 30.Mai.2007 (redigert) 5. juli Redigert 30.Mai.2007 av lano2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
GeirT Svart 30.Mai.2007 Del på Facebook Svart 30.Mai.2007 Er ikke dette en gunstig strøm for meg som skal vestover. Trodde jeg kunne tjene meg noen få knop på denne retningen.Vil prøve med litt seilas hele døgnet, regner med å ha mannskap på turen. I pinsen var vi tur til Skagen. Returen ble pga. været via Lyngør. Vi seilte Lyngør - Flekkefjord utaskjærs og hadde fine forhold hele veien. Vi brukte 19 timer på de 100 nm som distansen er. Vi var 3 ombord og gikk 6t på og 3 timer av, så vi var alltid to mann i cockpit - og styrte hver vår time. Forbi Lindesnes og opp langs Lista-landet var SOG rundt 6 knop. Før Lindesnes nesten 7. Men jeg har også opplevd det motsatte. Du får ta det som det kommer. Tror ikke du skal bry deg så mye om strømmen, Vind/sjø forholdene er viktigere.. men i månedskiftet da du skal seile der bruker det å være bra. Når det gjelder hvor lang turen er, så bruker du et konservativt estimat kan du jo si 5 knop gj.fart og regne ut selv, basert på på distansen Langesund - Skudeneshavn. Jeg ville satset på ytre leden om været om forholdene er bra. Vi skal også samme vei. Starter vel fra Hidra tidlig om morgenen den 29. juni. Du får gi meg ett ord når det nærmer seg så kanskje vi treffes. Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
lano2 Svart 30.Mai.2007 Del på Facebook Svart 30.Mai.2007 Alle skal vel bort her 5. juli ? Sonja er jo så skjønn. Sitér dette innlegget Link to post
Roy Svart 30.Mai.2007 Del på Facebook Svart 30.Mai.2007 Seilte samme ruten nå i april, brukte 24timer ifra Krsand - Haugesund. Gikk langt ut med kurs på Kvitsøy, vil tro dette er raskeste måten hvis været er bra. Fra tidligere erfaring ville jeg unngå å seile for nært neset, mere strømsjø og tar lengere tid hvis en går inn Korshavn. Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 31.Mai.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Mai.2007 Takker så mye for fine tips. Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 26.Juni.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juni.2007 I kveld starter turen vestover. Det er åpnet en ny kanal lengst sør i disse dager, er den noe jeg kan gjøre meg nytte av? Er det en snarvei? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.