Jump to content

Mercruiser 7,3l TD og Bravo 1 drev


Adland

Recommended Posts

Har en Flipper 717ht med 7,3l Mercruiser (95 mod)i og et bravo 1 drev, da båten  var ny var det montert et Bravo 3 drev med duoprop på. Da gikk båten i vel 40 knop, nå går den i ca 35-36knop. Må hele drevet skiftes for å kunne ha duoprop på???  For øyeblikket står det en 4 bladers stålpropell på...

Drevet har kun gått 120 timer, motor 620, men motor totalhavererte i sommer 20 timer etter at eg kjøpte båten... :discuss

 

En ny short-motor er underveis fra USA, så forhåpentligvis så blir det litt mer båtliv neste sommer...... Skroget på båten er jo gpdkjent opp til 50 knop, så det hadde vært moro å øket marsjfarten opp mot 30 knop, så  viss noen har gode tips så takker....

Har etter mange års kamp gitt opp kampen mot trefotsjuka.... Igjen....

Link to post

Hei.

Så vidt jeg vet kan ikke underhus fra bravo drevene (I, II og III) kombineres om hverandre. Løsningen med utgangspunkt i et Bravo I drev, er vel da å prøve litt forskjellige propeller. Jeg trodde egengtlig ikke at effekttapet skulle være større med Bravo I enn Bravo III...

 

Vår båt, en Viking 28 (ca 4000kg), gjør ca 34 knop på topp med Mercruiser V8 diesel (d-tronic 300hk) og Bravo III X.  :cryin:

Link to post

Undervannshuset passer vist overens , MEN. Det kan være forskjellig dreving i topp og bånn slik at utveksling ikke blir rett..

 

1. Skift heile drevet utenom transom/bakplate.

2. Ikke kjør eksosen gjennom drevet, da dreper du drevet med varme.

 

Utveksling?? Og propellere må jo stemme på nytt drev da..

 

Hvor tung er den båten din. Har nettopp byttet drev fra Bravo 2 til Bravo 3 og er spent på hvordan den vil gå, men har problemer med motor for øyeblikket.

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Drevet har kun gått 120 timer, motor 620, men motor totalhavererte i sommer 20 timer etter at eg kjøpte båten... :discuss

 

Hva havarerte på motoren din ??  Og hva må du gi for en "short" motor? Og hva betyr "short"? Hmm  ble mange spørsmål det der....

 

God jul !!

 

Erik

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
  • 3 uker senere...

Drevet har kun gått 120 timer, motor 620, men motor totalhavererte i sommer 20 timer etter at eg kjøpte båten... :discuss

 

Hva havarerte på motoren din ??  Og hva må du gi for en "short" motor? Og hva betyr "short"? Hmm  ble mange spørsmål det der....

 

God jul !!

 

Erik

Short motor = motorblokk uten topper, eller???

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post

Short motor = motorblokk uten topper, eller???

Nei, det er med topper, men ellers er den helt ribbet, skal jo bruke gammel elektronikk/diesel/mariniseringutstyr..  Om topper er med i betegnelsen shortmotor vet eg ikkje, men toppene som var på den gamle var jo ikkje heilt gode etter havariet...  Godt Nytt Båtår!!! :flag:

Har etter mange års kamp gitt opp kampen mot trefotsjuka.... Igjen....

Link to post

Nei, det er med topper, men ellers er den helt ribbet, skal jo bruke gammel elektronikk/diesel/mariniseringutstyr..  Om topper er med i betegnelsen shortmotor vet eg ikkje, men toppene som var på den gamle var jo ikkje heilt gode etter havariet...  Godt Nytt Båtår!!! :flag:

 

 

 

Noen som veit korleis det fungerer med avgifter og slikt på båtmotorer??? Viss du kjøper en ny komplett motor så må en vel betale en h....... masse med hk-avgift????   Hva med å kjøpe en short-motor slik jeg har gjort, men så bygge den opp med ny elektronikk, diesel og mariniseringsutstyr??? Det vil vel bli  billigere.. Kanskje ikkje heilt lov men....   Eg har jo bare reparert motoren.... :flag:

Har etter mange års kamp gitt opp kampen mot trefotsjuka.... Igjen....

Link to post

Dette er hentet fra Tollvesenet sine sider:

Avgift på båtmotorer (dvs. framdriftsmotorer, herunder motorblokker til slike) utgjør for tiden kr 129,50 pr. hestekraft. Avgiftsplikten gjelder båtmotorer på minst 9 hk

En kan selv marinisere en motor uten å betale hk avgift for den, men du kan ikke selge den før det er gått 5 år tror eg det var?!

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post

Dette er hentet fra Tollvesenet sine sider:

Avgift på båtmotorer (dvs. framdriftsmotorer, herunder motorblokker til slike) utgjør for tiden kr 129,50 pr. hestekraft. Avgiftsplikten gjelder båtmotorer på minst 9 hk

En kan selv marinisere en motor(bilmotor) uten å betale hk avgift for den, men du kan ikke selge den før det er gått 5 år tror eg det var?!

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post

En kan selv marinisere en motor uten å betale hk avgift for den, men du kan ikke selge den før det er gått 5 år tror eg det var?!

Alle industrimotorer og andre motorer som markedsføres som egnet til marinisering skal det betales HK avgift på, også motorblokker. Markedføres defineres slik at dersom samme fabrikant eller andre tilbyr utstyr for marinisering så er motoren også egnet for bruk i båt, og det skal betales HK-avgift på kr 132,- pr HK. Så kan man jo spørre seg om f eks Ford markedsfører sine 7.3 dieselmotorer som egnet til bruk i båt? Da heter jo motoren Mercriuser...

Dersom avsender skriver at blokka er en Mercriuser så må du nok betale ca 36 000 kr til "kassa". Dersom blokka defineres som en Ford derimot tror jeg ikke Tollvesnet kan kreve deg for avgift..... Dersom du har en kompis som driver i anleggsbransjen eller har en virksomhet som kan ta inn blokka til bruk i sitt firma slipper du både HK-avgift og moms. Momsen får jo kompisen din tilbake. Dette er selvfølgelig ikke lovlig så det kan du ikke gjøre likevel...

Når et gjelder ovennevnte innlegg så tror jeg du blander marinisering av motor med CE-merking av båt. Selbyggerbåter (definisjon: båter som bygges for eget bruk) skal ikke CE-merkes og kan ikke omsettes før de har vært i bruk i minst 5 år.

 

Har forøvrig samme motor som deg Adland (96 mod) med bravo 3 og 26" propellere. Utvekslingen er jeg ikke helt sikker på. Motoren står i en Avanti 31 offshore, vekt ca 3500 kg.

Den går i 27 knop i marsjfart v/2700 rpm og 35 knop på fullt så din båt burde vel gå minst like fort....... Lykke til med importen. Jeg tenker da på avgiftene..........!!

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...