Adland Startet 15.Desember.2003 Del på Facebook Startet 15.Desember.2003 Har en Flipper 717ht med 7,3l Mercruiser (95 mod)i og et bravo 1 drev, da båten var ny var det montert et Bravo 3 drev med duoprop på. Da gikk båten i vel 40 knop, nå går den i ca 35-36knop. Må hele drevet skiftes for å kunne ha duoprop på??? For øyeblikket står det en 4 bladers stålpropell på... Drevet har kun gått 120 timer, motor 620, men motor totalhavererte i sommer 20 timer etter at eg kjøpte båten... :discuss En ny short-motor er underveis fra USA, så forhåpentligvis så blir det litt mer båtliv neste sommer...... Skroget på båten er jo gpdkjent opp til 50 knop, så det hadde vært moro å øket marsjfarten opp mot 30 knop, så viss noen har gode tips så takker.... Sitér dette innlegget Har etter mange års kamp gitt opp kampen mot trefotsjuka.... Igjen.... Link to post
Ole-Jacob Svart 15.Desember.2003 Del på Facebook Svart 15.Desember.2003 Hei. Så vidt jeg vet kan ikke underhus fra bravo drevene (I, II og III) kombineres om hverandre. Løsningen med utgangspunkt i et Bravo I drev, er vel da å prøve litt forskjellige propeller. Jeg trodde egengtlig ikke at effekttapet skulle være større med Bravo I enn Bravo III... Vår båt, en Viking 28 (ca 4000kg), gjør ca 34 knop på topp med Mercruiser V8 diesel (d-tronic 300hk) og Bravo III X. Sitér dette innlegget Link to post
Birchwood 320 Svart 15.Desember.2003 Del på Facebook Svart 15.Desember.2003 Undervannshuset passer vist overens , MEN. Det kan være forskjellig dreving i topp og bånn slik at utveksling ikke blir rett.. 1. Skift heile drevet utenom transom/bakplate. 2. Ikke kjør eksosen gjennom drevet, da dreper du drevet med varme. Utveksling?? Og propellere må jo stemme på nytt drev da.. Hvor tung er den båten din. Har nettopp byttet drev fra Bravo 2 til Bravo 3 og er spent på hvordan den vil gå, men har problemer med motor for øyeblikket. Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
Windy37GM Svart 16.Desember.2003 Del på Facebook Svart 16.Desember.2003 Drevet har kun gått 120 timer, motor 620, men motor totalhavererte i sommer 20 timer etter at eg kjøpte båten... :discuss Hva havarerte på motoren din ?? Og hva må du gi for en "short" motor? Og hva betyr "short"? Hmm ble mange spørsmål det der.... God jul !! Erik Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Trophy Svart 1.Januar.2004 Del på Facebook Svart 1.Januar.2004 Drevet har kun gått 120 timer, motor 620, men motor totalhavererte i sommer 20 timer etter at eg kjøpte båten... :discuss Hva havarerte på motoren din ?? Og hva må du gi for en "short" motor? Og hva betyr "short"? Hmm ble mange spørsmål det der.... God jul !! Erik Short motor = motorblokk uten topper, eller??? Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Adland Svart 1.Januar.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Januar.2004 Short motor = motorblokk uten topper, eller??? Nei, det er med topper, men ellers er den helt ribbet, skal jo bruke gammel elektronikk/diesel/mariniseringutstyr.. Om topper er med i betegnelsen shortmotor vet eg ikkje, men toppene som var på den gamle var jo ikkje heilt gode etter havariet... Godt Nytt Båtår!!! Sitér dette innlegget Har etter mange års kamp gitt opp kampen mot trefotsjuka.... Igjen.... Link to post
Adland Svart 1.Januar.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Januar.2004 Nei, det er med topper, men ellers er den helt ribbet, skal jo bruke gammel elektronikk/diesel/mariniseringutstyr.. Om topper er med i betegnelsen shortmotor vet eg ikkje, men toppene som var på den gamle var jo ikkje heilt gode etter havariet... Godt Nytt Båtår!!! Noen som veit korleis det fungerer med avgifter og slikt på båtmotorer??? Viss du kjøper en ny komplett motor så må en vel betale en h....... masse med hk-avgift???? Hva med å kjøpe en short-motor slik jeg har gjort, men så bygge den opp med ny elektronikk, diesel og mariniseringsutstyr??? Det vil vel bli billigere.. Kanskje ikkje heilt lov men.... Eg har jo bare reparert motoren.... Sitér dette innlegget Har etter mange års kamp gitt opp kampen mot trefotsjuka.... Igjen.... Link to post
Allan E Svart 1.Januar.2004 Del på Facebook Svart 1.Januar.2004 Tror du må betale hk avgift på short blokk. Sitér dette innlegget Link to post
Birchwood 320 Svart 1.Januar.2004 Del på Facebook Svart 1.Januar.2004 Man kan vel slippe unna hk avgift om motoren kommer enten i deler eller i det minst uten topper , da er det jo deler og den må også merkes som deler Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
OdinIII Svart 1.Januar.2004 Del på Facebook Svart 1.Januar.2004 Det er motorblokka Hk avgiften er knyttet til, Ny blokk grunnet havari = ny Hk avgift, så lenge du sier den er til båtmotor. Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 1.Januar.2004 Del på Facebook Svart 1.Januar.2004 Short motor = motorblokk uten topper, eller??? Short motor er definert som motorblokk med veivaksel og stempler montert, ellers ingen andre deler. Sitér dette innlegget Link to post
Kjelli Svart 1.Januar.2004 Del på Facebook Svart 1.Januar.2004 Tror du må betale hk avgift på short blokk. Har hørt at du som privatperson, kan importere bilmotor, og så marinisere hjemme i garasjen hos deg selv, uten å betale hk-avgift. Men, er du mekaniker av yrke, kan du ikke det. Så der er en mulighet. mvh Kjelli Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 1.Januar.2004 Del på Facebook Svart 1.Januar.2004 Dette er hentet fra Tollvesenet sine sider: Avgift på båtmotorer (dvs. framdriftsmotorer, herunder motorblokker til slike) utgjør for tiden kr 129,50 pr. hestekraft. Avgiftsplikten gjelder båtmotorer på minst 9 hk Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 2.Januar.2004 Del på Facebook Svart 2.Januar.2004 Dette er hentet fra Tollvesenet sine sider: Avgift på båtmotorer (dvs. framdriftsmotorer, herunder motorblokker til slike) utgjør for tiden kr 129,50 pr. hestekraft. Avgiftsplikten gjelder båtmotorer på minst 9 hk En kan selv marinisere en motor uten å betale hk avgift for den, men du kan ikke selge den før det er gått 5 år tror eg det var?! Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Trophy Svart 2.Januar.2004 Del på Facebook Svart 2.Januar.2004 Dette er hentet fra Tollvesenet sine sider: Avgift på båtmotorer (dvs. framdriftsmotorer, herunder motorblokker til slike) utgjør for tiden kr 129,50 pr. hestekraft. Avgiftsplikten gjelder båtmotorer på minst 9 hk En kan selv marinisere en motor(bilmotor) uten å betale hk avgift for den, men du kan ikke selge den før det er gått 5 år tror eg det var?! Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
ss Svart 2.Januar.2004 Del på Facebook Svart 2.Januar.2004 En kan selv marinisere en motor uten å betale hk avgift for den, men du kan ikke selge den før det er gått 5 år tror eg det var?! Alle industrimotorer og andre motorer som markedsføres som egnet til marinisering skal det betales HK avgift på, også motorblokker. Markedføres defineres slik at dersom samme fabrikant eller andre tilbyr utstyr for marinisering så er motoren også egnet for bruk i båt, og det skal betales HK-avgift på kr 132,- pr HK. Så kan man jo spørre seg om f eks Ford markedsfører sine 7.3 dieselmotorer som egnet til bruk i båt? Da heter jo motoren Mercriuser... Dersom avsender skriver at blokka er en Mercriuser så må du nok betale ca 36 000 kr til "kassa". Dersom blokka defineres som en Ford derimot tror jeg ikke Tollvesnet kan kreve deg for avgift..... Dersom du har en kompis som driver i anleggsbransjen eller har en virksomhet som kan ta inn blokka til bruk i sitt firma slipper du både HK-avgift og moms. Momsen får jo kompisen din tilbake. Dette er selvfølgelig ikke lovlig så det kan du ikke gjøre likevel... Når et gjelder ovennevnte innlegg så tror jeg du blander marinisering av motor med CE-merking av båt. Selbyggerbåter (definisjon: båter som bygges for eget bruk) skal ikke CE-merkes og kan ikke omsettes før de har vært i bruk i minst 5 år. Har forøvrig samme motor som deg Adland (96 mod) med bravo 3 og 26" propellere. Utvekslingen er jeg ikke helt sikker på. Motoren står i en Avanti 31 offshore, vekt ca 3500 kg. Den går i 27 knop i marsjfart v/2700 rpm og 35 knop på fullt så din båt burde vel gå minst like fort....... Lykke til med importen. Jeg tenker da på avgiftene..........!! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.