Jump to content

oljenivå Borg Warner 72C


Christina 3

Recommended Posts

Har Borg Warner (velvet drive) 72C i båten min. Skal oljenivå måles med motoren igang eller rett etter stopp ?

Noen som har slik girkasse og kan fortelle meg med sikkerhet hva som blir riktig ? Har prøvd begge deler men det blir stor forskjell.... Stemmer det også at disse kassene "slurer" ved for lite hydraulikkolje ?

Link to post
Share on other sites

Hei, ja disse girene slurer (lugger) ved for lite olje. Oljepumpen er påhengt akselen, og gir oljetrykk ved start av motor. Når du da skyver spaken i enten forover eller bakover posisjon, sjalter du oljen med en sleide (5/3 ventil?) Dettte oljetrykket holder clutch platene inne og for lite olje til pumpen gir "slipp". På et 72 gir mener jeg det er 5 clutch plater fremover og 2 akterover. Det er derfor dreieretningen ikke kan snues på disse girene.

 

Angående når de skal peiles, så står det i manualen at den skal peiles når motoren står stille ved driftstemp. NB, du må være rask til å peile etter at motoren er stanset, hvis ikke så vil du få mye olje i retur fra kjøleren står det. For å gjøre dette ved kald motor, så gjør det som er beskrevet ved varm motor, vær nøye på at oljen er på max merket, la motoren kjølne og oljen fra kjøleren få renne tilbake, sett ett nytt max merke på peilepinnen, og vips, du kan peile oljen før du starter.

 

Håper dette var til hjelp

 

Hilsen,

Carmencita

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...