Jump to content

Snekke-eksos i luft eller vann?


tom-ass

Recommended Posts

Når vi først er inne på ekshos lurer jeg på om det virkelig er lov å ha fri ekshos på enkelte sportscruisere. Det ligger en i havna vår som brummer noe grasalt. Tenk om alle hadde fritt rør fra motoren?

 

Sier ikke miljøloven noe om dette?

 

Da ville jeg hatt ei skøyte som ga tydelige dunk-dunk-dunk--


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Dette gjør de nok pga støynivået i båten :yesnod: jeg så akkurat en snekke som hadde et vinkelrør rett ned i vannet og den hadde et meget behagelig lydnivå det plopper jo litt når båten ligger stille men det gjør vel ikke noe,

jeg går også med planer om å gjøre det slik.

Jeg prøvde med en slange men den ble så klart liggende oppe på vannet når jeg fikk opp farten :blush: så jeg må få noen til å sveise et bend på eksosstussen min.

Link to post
Share on other sites

.Men blir det ikke tyngre for motoren og presse ut eksosen da?
Beskrivelse fra reklamen til Progressing sin Hydro-Vac eksosstøvel
I en akterspeilmontert eksosstøvel må jo eksosen presse til side vannsøylen

fra vannlinjen og ned til pottens utløp når båten går tomgang eller lav fart. Dette danner ett

relativt stort mottrykk, som er spesielt uheldig når motoren går på lav hastighet med lavt

eksostrykk. For å løse dette problemet har man laget ett ekstra kammer med utløp til luft.

Dette slipper ut overtrykket som dannes ved tomgang eller lav fart pga vannmotstanden i

hovedkammeret

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...