Jump to content

Finne givere og avtapping av kjølevann på Perkins 4.236M


Nordboer

Recommended Posts

Hei, Har sittet i lotusstilling (=grunnstilling for lite motorkyndig) og forsøkt å identifisere et par ting på min Perkins 4.235M 81Hk. Avtapping for kjølevann (kjøleveske) skulle finnes bak på venstre side av blokka. Stemmer dette og er det noen som nærmere kan beskrive hvordan denne ser ut? Finner en bolt som står inn i blokka og som har en helt firkanta topp på ca 1x1 cm. Kan det være denne?

 

Er også usikker på hvor oljetrykkgiveren sitter samt giveren for temperator på eksos (ikke motortemperatur). Håper noen kan hjelpe meg på vei.

 

Et siste spørsmål: Varslingsboksen på panelet er en integrert enhet med tre røde varslingslys og en summer. Er det mulig å bytte ut summeren (alarmenheten) eller er denne integrert slik at hele enheten må skiftes dersom den er gåen?

Link to post
Share on other sites

Velkommen til 4.236. helv... Skal vistnok være en meget god motor, men vanskelig å få tak i dokumentasjon på denne. Har under bestilling verkstedsbok fra økonomideler. (vare: PWM4236) denne koster ca 600 ,- ink mva. og anbefales hvis du som meg ikke er født med diesel i blodet, for annen info har ikke jeg klart å spore siden påsken i fjor.

 

Men... Har du fersk eller saltvannskjølt? evt. hva slags marinisering på maskinen Bowman?

Oljetrykksgiver: er plasert i bakkant/nedenfor diselpumpen på min maskin.

 

giver.jpg

 

Merket med rødt (Bilde fra for prosjektet startet)

 

Alf Kåre

Redigert av M/B Shanty (see edit history)

Min hjemmehavn - Feda Småbåthavn

Link to post
Share on other sites

Har hatt stående to slike i garasjen....herlig og starte perkinsen opp med fri eksos ut garasjeporten!

 

Normalt meget gode motorer som går mangfoldige tusen talls timer med normalt vedlikehold.

 

Hete tips til deler/utstyr er økonomideler as samt universal diesel (begge på østlandet)

 

Jeg vil anbefale en verksteds håndbok, hadde selv en slik som tok for seg det meste omkring disse motorene.

 

Avtappning for kjøleveske er normalt på mariniseringen, det avhenger litt av hvilken utgave du har, sett gjerne inn et bilde!

 

el panelet er vondt og si noe om, skulle nesten hatt litt bilder så er det kansje noen her inne som kan gi råd.

Link to post
Share on other sites

Hei - ser at jeg bør skaffe et par bilder ja - skal samtidig lære meg å legge inn slike her. Dette er en ferskvannskjølt maskin men med varmeveksler og "saltvannsside". Har verkstedboken, men der er det ikke anvisning på hvor giverne sitter. Har funnet giveren for motortemperatur, men ikke oljetrykk og eksostemperatur.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...