Jump to content

Sjøveisreglene for vanskelig i følge NSSR


Sydvesten

Recommended Posts

I følge NRK TV i kveld så hevdes det at sjøveisregelene er for vanskelig.... eller kan det tenkes at vi båtfolk har blitt dummere som ikke skjønner dem... Obligatorisk opplæring vil jo ikke hjelpe stort i "følge" en annen tråd her på baatplassen... i allefall ikke så lenge det er obligatorisk

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Antallet idioter på sjøen er vel "stadig økende" og derfor må det vel reguleringer, begrensninger og diverse til for å holde styr på dem... Antakelig er dette bare et problem i den meget, meget avsidesliggende Oslofjorden, så hvorfor dette ses som et problem, er vanskelig å forstå. :wink:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Kan det være muligheter med en form for gjerde ved utløpet av denne fjorden... de reker jo store lange skjær med både staker og godt merket i alle verdens sjøkart for området.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

tror ikke sjøopplæringen,merkingen, osv.. står i samsvar med dagens voksene båtmarked. det er flere, større og raskere båter i dag. enn for 150 år siden når enkelte av symbolene i kartene ble laget. Hva med mere lys på stakene ( solcelle drevet). Lage staker som selv litt voksne barn og passasjerene også skjønner. ikke alle som skjønner nord, sør, øst og vest stakene (gjerne med et kryss på toppen) :confused::sailing:

må gå ann å lage mer forståelige staker.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

De fleste som har gjennomgått det såre enkle pensumet til båtførerprøven har fått med det at stakene som står i sjøen ikke er store fargeblyanter som er røde, grønne eller andre farger (kardinal merkene).

 

Jeg er overbevist om at blir det en obligatorisk opplæring om dette til sjøs så er sannsynligheten for at flere skjønner dette større. Ser man et meke i sjøen så finner man selvsagt frem kartet og sjekker området rundt dette merket... enkel og god sjømannskap kalles gjerne dette... noe som er minimum for å ferdes på sjøen etter mitt syn..

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det finnes et visst antall hunretusen merker rundt omkring i farvann - og vårt merkesystem er basert på ett av to internasjonalt anerkjente og brukte system. Tro det er enklere at båtførere som ikke kan systemet lærer seg det enn at hele verden skal finne opp et nytt system. Og synes man at det er for vanskelig er det vel bedre at man holder seg på land eller har en knakende bra forsikring.

 

Også kan an jo bruke huskelappen alle båter bør ha ved førerplassen - klistremerkene som viser de ulike merkene. Jeg har alltid hatt det - og har stor nytte av det.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Si meg, er det for mye forlangt av det moderne båtmenneske at dette skal se seg for? Både på kart og "i terreng"? Jeg mener, Leiv Eiriksson kom seg til det forjettede land uten noe av navigasjonsutstyr slik vi kjenner det; mens Oslofjordsbåtmennesket ikke kvier seg det minste for å "parkere" midt oppe på et skjær som tydelig finnes på kartet ... er det skjæret som er problemet, eller de som havner oppå det?

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Kan det være muligheter med en form for gjerde ved utløpet av denne fjorden...

 

- Skal dette i så fall være for å unngå at dere som kan dette mystiske signalverket - som er en hemmelig losje verdig - i så fall ikke skulle slippe inn og lage et fullstendig kaos ved å følge disse rare totempælene?? :wink:

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

Lage staker som selv litt voksne barn og passasjerene også skjønner. ikke alle som skjønner nord, sør, øst og vest stakene (gjerne med et kryss på toppen) :confused::sailing:

må gå ann å lage mer forståelige staker.

 

Vil du ha de skiltene som står langs veien kanskje, eller billedsymboler med legoland figurer på?

 

Er det ikke bedre at vi båtførere lærer oss de merker og regler som gjelder til sjøs, på lik linje med at noen av oss har lært oss skiltene langs veiene?

 

Ben Sin

Link to post
Share on other sites

...... Leiv Eiriksson kom seg til det forjettede land uten noe av navigasjonsutstyr slik vi kjenner det;

 

Nei, gå til siden, frk. Andersen - kan de tenke dem dét.... - Også til og med da han endelig kom fram til fastlandet, var der ikke én eneste stake og navigere etter.... :lol:

Redigert av rago63 (see edit history)

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

til skipper worse. vanskelig for oss i oslofjorden å forstå deg helt :confused:

hva med alle ulykkene og grunnstøntningene på deres ferjer/hurtiggående båter i ditt farvann :confused:

nevner ikke navn på båtene, med hensyn til evt. pårørende

men det regner og blåser vel så mye i Bergen at dere skjelden er utpå :sailing::fishing:

Link to post
Share on other sites

Jeg mener, Leiv Eiriksson kom seg til det forjettede land uten noe av navigasjonsutstyr slik vi kjenner det;

 

Nå visste vel ikke den godeste Leiven hvor han hadde havnet, og siden han var vestlending, og dertil blir tatt til inntekt for kyndig navigasjon, må man vel anta at han er typisk for rasen. :lol:

Redigert av oddgeir (see edit history)

"hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2)

Link to post
Share on other sites

til skipper worse. vanskelig for oss i oslofjorden å forstå deg helt :confused:

hva med alle ulykkene og grunnstøntningene på deres ferjer/hurtiggående båter i ditt farvann :confused:

nevner ikke navn på båtene, med hensyn til evt. pårørende

 

Pøhh!! Kun utslag av den statistiske visshet om at for X antall timer på sjøen, så skjer det ett eller annet

... her på bierget er "X" naturligvis betydelig høiere nn i mer avsidesliggende strøk. :smash:

 

 

Nå visste vel ikke den godeste Leiven hvor han hadde havnet, og siden han var vestlending, og dertil blir tatt til inntekt for kyndig navigasjon, må man vel anta at han er typisk for rasen. :lol:

 

Vistt i helsike visste han hvor han kom, han kalte det ikke Vinland for ingenting!!! :wink:

 

Poenget mitt er vel noe i retning av at allerede for snart tusen år siden så fant vestlendingene Island, Grønland, Vinland; men den dag i dag, selv med alskens elektronikk, så finner ikke østlendingene annet enn et skjær innerst i Oslofjorden!!! :lol: :lol: :lol:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

:lol: auda :wink:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Hmmm.... Her renner meg i hu en viss "Vestlending" som hadde tidenes mest berømte skjærfunn i Arendal i fjor.... Visstnok en som hadde litt erfaring i fra litt større båter enn 12 Millioners skjærfinner´n han druknet.... Bøtelagt ble han visst også.... - Men edru var han.... :wink:

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

... her på bierget er "X" naturligvis betydelig høiere nn i mer avsidesliggende strøk. :smash:

 

Det må vel også tillegges "faktor X" at dere har båter konstruert med 2 kjøler, en i mot himmelen også - for å ta i mot regnet - og av den grunn har en bortimot dobling av faktoren automatisk før grunnstøtingen inntreffer..... i forhold til en oslofjord-skipper.... :lol:

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

Dette er bare en tåkelegging av sakens fakta. Han bor på din side av Norge - Uomtvistelig - og har videre direkte utsikt til Island og Grønland - I tillegg til kort vei til Vinland - OG gikk på grunn på ØSTsiden av Norge... :lol::lol:

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

D OG gikk på grunn på ØSTsiden av Norge... :lol::lol:

 

Østsiden? Selv om vi fra Kristiansand i vennskabelig kappestrid noen ganger kaller alle som er født øst for Lillesand "forbanka østlendinger" så vil jeg i dette tilfelle på en samlet landsdels vegne få protestere på det sterkeste mot at farvannene syd for Arendal betegnes som ØSTsiden av Norge!!!!

Sørlandet er det da vitterlig, S Ø R L A N D E T. (Måtte moderator tilgi bruken av caps lock, noen ganger må det bare stå sin prøve)

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Her renner meg i hu en viss "Vestlending" som hadde tidenes mest berømte skjærfunn i Arendal i fjor..

 

:lol: :lol: :lol:

 

Østsiden?på en samlet landsdels vegne få protestere på det sterkeste mot at farvannene syd for Arendal betegnes som ØSTsiden av Norge!!!!

Sørlandet er det da vitterlig, S Ø R L A N D E T.

TILTREDES!!!

En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil...

Link to post
Share on other sites

Østsiden? Selv om vi fra Kristiansand i vennskabelig kappestrid noen ganger kaller alle som er født øst for Lillesand "forbanka østlendinger" så vil jeg i dette tilfelle på en samlet landsdels vegne få protestere på det sterkeste mot at farvannene syd for Arendal betegnes som ØSTsiden av Norge!!!!

 

Og siden alt øst for deg er østlendinger så blir du for oss en sørlending? Er det du eller jeg som har mistet kompassrosen på dypt vann - forbaska vestlending du er! :wink::lol:

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Og siden alt øst for deg er østlendinger så blir du for oss en sørlending? Er det du eller jeg som har mistet kompassrosen på dypt vann - forbaska vestlending du er! :wink::lol:

 

:sailing:

 

Du tar feil - men har allikevel en smule rett.....

Kristiansand og Arendal ligger uomtvistelig :smash: på Sørlandet, men siden mitt faderlige opphav er vestlending så er der vel litt vestlending i meg og.... :wink:

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

.........må gå ann å lage mer forståelige staker.

 

Jada ... når de internasjonale reglene ikke fungerer i skipsnasjonen Norge, men i resten av verden, da er det nok på tide å endre systemet . :crazy: ... Noen gjør det allerede..... :lol:

 

nav-signs-339-3965.jpg

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...