Jump to content

baugpropell, hydraulisk/elektrisk


fernanda

Recommended Posts

Hei, jeg har en seilbåt på 35 fot og har tenkt å montere baugpropell. Men jeg synes mange støyer for mye, er de hydrauliske bedre mht. støy? Er også taknemlig for andre synspunkter  med hensyn på fordeler/bakdeler med hydraulisk/elektrisk baugpropell. Skal senere montere ankervinch innvendig på akterspeilet, kan den event. drives hydraulisk dersom jeg allerede har hydraulikk ombord????????

Takk for alle synspunkter.

 

Båthilsen fra Fernanda :santcheers:

Båthilsen fra Fernanda.

Link to post
Share on other sites

De hydrauliske støyer nesten like mye. De er i tillegg MYE dyrere. Mye mer jobb/dyrere å legge hydraulikkslanger enn el-kabel.

 

I selbåten din har du vel en relativt liten motor. Har du hydraulisk gir med kraftuttak eller eget uttak på motoren? Bruker du det allerede? På giret er det slik at velger du å montere selve akselen, må du også koble til resten. Du kan ikke fjerne det i ettertid uten å bytte hele ventilhuset. Slik er det i alle fall på ZF45, 63 osv.

 

Hydraulisk ankervinsj? Kanskje noen andre her vet noe, men jeg tror ikke du finner noe passende for fritidsbåt 35 fot. Kjøp heller en 1000W elektrisk. 1000W er rikelig. Strømforbruket skjer som regel mens motoren går og dynamoen lader. Et minutt med vanlig belastning trekker 500-700W av en 1000W vinsj. Det skulle bli omtrent 1Ah for å få opp ankeret. OK for en seilbåt også?

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...