Jump to content

Oppkobling av solcellepanel


avmønstret5

Recommended Posts

Jeg har et soslcellepanle som jeg har tenkt å koble til ombord. Har en batteribank med to forbruksbatteri og ett startbatteri. En vanlig hovedstrømsbryter sammenkobler og skiller disse. Vil det være greit å koble solcellepanelt inn på bryteren slik at jeg kan lade på alle tre eller bare på forbruk eller start etter behov?

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Det er fleire måtar å kopla opp panelet. Dersom du skal lada alle tre batteria så må nevnte hovudbrytar vera på. Noko som medfører at start- og forbruksbatteri er parallellkopla. Det ønsker du neppe, i periodar der panelet ikkje ladar.

 

Eg har ein liknande hovudstraumsbrytar. Svært greit om ein skulle vera uheldig å lada ut startbatteriet. Eg har kopla vårt solcellepanel direkte på forbruksbatteria. Det er vanlegvis her ein ønsker lading. Det har virka bra i fleire år.

 

Håper dette var til hjelp.

 

 

Ask

Link to post
Share on other sites

Hei,

Her må du holde tunga rett i munnen.

Hvor stort er det? Har betydning for om du trenger regulator eller ikke.

Hvor stor batteribank har du? Har betydning for om du trenger regulator eller ikke.

Om du ikke har regulator må du passe på at panelet ikke er koplet til noe utstyr om du kobler fra batteriene. Om ikke kan dette utstyret få spenninger opp mot 20 Volt og det tåler ikke moderne elektronikk.

Når det gjelder tilkopling av flere batteri, vil jeg tro at det kun er interresant å koble dette til forbruksbanken.

Link to post
Share on other sites

quote.gif
Hei,
Her må du holde tunga rett i munnen.
Hvor stort er det? Har betydning for om du trenger regulator eller ikke.
Hvor stor batteribank har du? Har betydning for om du trenger regulator eller ikke.
Om du ikke har regulator må du passe på at panelet ikke er koplet til noe utstyr om du kobler fra batteriene. Om ikke kan dette utstyret få spenninger opp mot 20 Volt og det tåler ikke moderne elektronikk.
Når det gjelder tilkopling av flere batteri, vil jeg tro at det kun er interresant å koble dette til forbruksbanken.


Det er et tidligere hyttepanel jeg har kjøpt hos en som har fått strøm til hytta. Det er vel ca 1,5 meter langt ca o,5 m bredt - jeg vet ikke mer om effekten, men jeg regner med å må skaffe en regulator.
Slik jeg forstår det bør jeg helst koble det direkte til de to for forbruksbatteriene (til + og - på ene batteriet) via en sikring, en bryter og en regulator ?
Hvert batteri er 110A.
Link to post
Share on other sites

Lurer også litt på dette...har kjøpt inn to stk paneler på 25w, maxpower regulator skal koble dette mot forbruksbanken min som er på 330ah.

 

Ser ut til at det kan bli en del meter med ledning skal jeg få dette på plass. Anslagsvis 7-8 meter kanskje (en vei). Stalltips til hvor grov kabel som må til og hva som event er maks ledningsstrekk med kabel i håndterlig størrelse? Er vel ikke allverdens strøm som vil gå men usikker på hva som er akseptabel spenningsfall.

Link to post
Share on other sites

quote.gif
Jeg har et soslcellepanle som jeg har tenkt å koble til ombord. Har en batteribank med to forbruksbatteri og ett startbatteri. En vanlig hovedstrømsbryter sammenkobler og skiller disse. Vil det være greit å koble solcellepanelt inn på bryteren slik at jeg kan lade på alle tre eller bare på forbruk eller start etter behov?


Jeg må bare spørre om det opplagte..
Trenger du egentlig noen form for lading av startbatteriet?
Selv har jeg ikke tilkoblet lader til det, og spenningen ligger på såvidt under 13V selv etter flere uker uten at båten er i bruk.
Det lades selvsagt av dynamo når motoren går, men dette er også den eneste ladingen det mottar.
Forbruksbatteriene derimot, de lades av en 35A Mastervolt-lader.
Link to post
Share on other sites

quote.gif
Det er et tidligere hyttepanel jeg har kjøpt hos en som har fått strøm til hytta. Det er vel ca 1,5 meter langt ca o,5 m bredt - jeg vet ikke mer om effekten, men jeg regner med å må skaffe en regulator.
Slik jeg forstår det bør jeg helst koble det direkte til de to for forbruksbatteriene (til + og - på ene batteriet) via en sikring, en bryter og en regulator ?
Hvert batteri er 110A.


Det var dette spørsmålet jeg tenkte på - er det ok?

quote.gif
Lurer også litt på dette...har kjøpt inn to stk paneler på 25w, maxpower regulator skal koble dette mot forbruksbanken min som er på 330ah.

Ser ut til at det kan bli en del meter med ledning skal jeg få dette på plass. Anslagsvis 7-8 meter kanskje (en vei). Stalltips til hvor grov kabel som må til og hva som event er maks ledningsstrekk med kabel i håndterlig størrelse? Er vel ikke allverdens strøm som vil gå men usikker på hva som er akseptabel spenningsfall.

Og Sebaldus (og jeg) lurer på fornuftig tversnitt på kabel
Link to post
Share on other sites

Jeg har nytt solcellepanel av året. Oppkoblingen var egentlig veldig grei.

 

Jeg har en spenningsregulator. Regulatoren har 3 tilkoblinger.

Den første tilkoblingen er solcellepanel inn.

Den neste tilkoblingen er til batteribanken. Forbruksbanken selvfølgelig. Har null og nada behov for å lade startbatteriet. Spesielt ikke fra et solcellepanel.

 

Den tredje tilkoblingen er det bare enkelte regulatorer som har. Den er til forbrukere. Hos meg heter forbrukeren kjøleskap og bare kjøleskap. Kjøleskapet trekker strøm. Regulatoren har innebygget Ah-teller. Enten får skapet strøm fra panelet eller fra batteriene eller begge deler. Produserer panelet mer strøm enn det kjøleskapet vil ha, går strømmen til batteribanken. Jeg har full kontroll på hva kjøleskapet bruker og hva solcellepanelet gir.

 

Jeg har koblet dette inn etter hovedbryter. Panelet er kun i bruk når båten er i bruk og monteres opp på toppen av targaen først når tampene fortøyes i en eller annen holme.

 

 

Normal tilkobling vil være fra panel til regulator og videre til forbruksbank. Før eller etter hovedstrømsbryter alt etter bruksmønster. Med vedlikeholdslading av batteribank når båten er i hjemmehavn og eier et helt annet sted enn hejmmehavna, må man selvsagt koble direkte på batteribanken.

 

Tverrsnitt på kabel mellom regulator og panel for et 100W panel er minimum 4, men helst 6 kvadrat selv om det bare går 5-6A og er relativt kort lengde på kabelen.

 

Har Sebaldus 2 like paneler, kan disse kobles i serie siden har har MaxPower-regulator med powerpoint tracking. Da er det plutselig ikke så nøye med ledningstverrsnitt.

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

1,5 x 0.5 m = ca. 60 -80W. Med regulator er det ingen spesielle hensyn å ta

 

Effekten oppgis som regel ved en spenning på 17-22 Volt. Det vil si at et 60W panel leverer ca 3A ved 20V.

Om du monterer regulatoren nært batteriene holder det med 1.5 mm2 ledning, selv om panelet ligger 10 meter unna.

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Med en effekt som nevnes her på 130 W, og regulatoren står et stykke fra batteribanken, ville jeg vurdert 1.5 mm2 mellom regulatoren og panelet og 2,5 mm2 mellom regulator og batteribank. Om man har kabel liggende er det selfølgelig ingen ulempe med 2,5mm2 hele veien.

Link to post
Share on other sites

"Den tredje tilkoblingen er det bare enkelte regulatorer som har. Den er til forbrukere. Hos meg heter forbrukeren kjøleskap og bare kjøleskap. Kjøleskapet trekker strøm. Regulatoren har innebygget Ah-teller. Enten får skapet strøm fra panelet eller fra batteriene eller begge deler. Produserer panelet mer strøm enn det kjøleskapet vil ha, går strømmen til batteribanken. Jeg har full kontroll på hva kjøleskapet bruker og hva solcellepanelet gir."

 

Hei

 

Eg har eit spørsmål til dette.

 

Eg reknar med at kjøleskapet òg kan drivast av batteribanken. I så fall vil straumen kunne gå frå regulatoren til batteribanken via kablane til kjøleskapet. Er dette korrekt, eller koplar du kjøleskapet frå batteribanken?

(Event. diode?)

 

Takksam for svar.

 

 

Ask

Link to post
Share on other sites

Eg reknar med at kjøleskapet òg kan drivast av batteribanken. I så fall vil straumen kunne gå frå regulatoren til batteribanken via kablane til kjøleskapet. Er dette korrekt, eller koplar du kjøleskapet frå batteribanken?

(Event. diode?)

Kjøleskapet henger på forbruksporten til regulatoren. Denne porten er adskilt fra alt mulig.

Solcelleporten er også adskilt fra de andre.

Forbruksbankporten er også adskilt fra de andre.

 

Skillet er med dioder (egentlig er det 3 mosfet'er pga det lave spenningsfallet)

Kjøleskapet drives også av batteribanken. Regulatoren gir kjøleskapet det den trenger. Om regulatoren får strøm fra batteribank eller solcellepanel aner kjøleskapet intet om. Det skjer automatisk. Overskudd/underskudd lagres/tas av batteribanken.

 

Mitt panel er på 95W. I monteringsveiledningen står det at minste ledningstykkelse er 4 kvadrat, men det leveres med 6 kvadrat på de to meterlange ledningsbitene som henger der fra før.

Link to post
Share on other sites

Med en effekt som nevnes her på 130 W, og regulatoren står et stykke fra batteribanken, ville jeg vurdert 1.5 mm2 mellom regulatoren og panelet

Med 5 m avstand mellom panel og regulator får man 1V spenningsfall med 1,5 kv.mm.

Når solcellepanelet er varmt og du får litt skygge i tillegg, detter spenninga som en stein. Å sløse bort en volt i ledningene er kanskje det som gjør at du ikke får høy nok ladespenning på batteribanken.

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Har som nevnt tidligere denne NAPS maxpower regulatoren og to stk like paneler hvert på 25w. Ser Lars H. skriver at jeg kan koble disse to sammen siden de er like. Det har jeg nå gjort. Lurer dog på hvorfor de må være like og om jeg i teorien kunne hatt et 3 panel på regulatoren så lenge samlet effekt er under det som er maks.

Link to post
Share on other sites

Har jeg skrevet at panelene må være like, er det en missforståelse. Selv har jeg koblet sammen i parallell et 68w, et 30w og 3stk 10w paneler til denne regulatoren.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Ok...mulig du skrev seriekobling når jeg tenker meg om. Jeg tenker jo pluss til pluss og minus til minus. Har i dag et 25w panel på hver side av redningsflåte oppå lukegarasjen. Lurer på et met avlangt panel oppå en targabøyle jeg planlegger bak på båten. Alternativet er å bare flytte de panelene jeg alt har til bøylen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...