Jump to content

Propellerstørrelse


SO-VALL

Recommended Posts

Hei, alle båtentusiaster!

Jeg har Wesling 16HT med 90 hk Johnson. Den har på montert en RAKER propell.  Propellen nå er 13 1/2 X 20. Det er vel og bra, men den har for lavt turtall. Maks turtall nå er ca 4600 omdreininger. Det er innenfor grensene, men jeg synes likevel det er for lavt. Hva er riktig propell?? Noen som vet??

Hilsen SO-VALL

....båt, båt, båt, båt, ??????, båt ,båt, båt.....er det noe annet som gjelder??

Link to post
Share on other sites

Unskyld meg, og ikke ta dette opp som kritikk. Men det er vel opp til motorprodusent å avgjøre om du er innenfor grensene.. Skal motoren ha feks. 4600 - 4800 o.min. så er det vel ikke så mye å rote med..

 

Raker er jo litt spesiell og da, men kan du få lånt deg en annen propell og prøve med 13 1/2 * 19 så kan du jo se om det i det hele tatt betyr så mye.. Du vil da forhåpentligvis øke et par hundre o.min men det er ikke sikkert farten øker likevel..

 

 

Ville ikke kjøpt noen prop. uten å prøvet denne først..

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Hvis jeg ikke tar mye feil skal denne motoren ha 5200-5600 o/min på maks. og jeg ville da endret propell og gått ned til 13 1/2x18.

Tommelfingerregelen sier at du skal ned på denne dimensjonen, men utenbordsmotorer har en tendens til å oppføre seg litt rart.

 

Se om du kan få lånt deg en propell først som du kan teste med, det er ikke dumt.

 

mvh

Lars-Inge

mvh

Lars-Inge

Link to post
Share on other sites

:drink:  Apropos støørelsen på propellen, så har jeg kjøpt meg en snekke med 7-9hk FM.

Men jeg synes bldene virker veldig "smale", dette er en vridbar utgave.  Kan dette være for at motoren ikke skal jobbe for tungt. Spør bare av int. da jeg ikke har prøvd båten enda, vi gleder oss jo som unger, og påsken skal den stå på vann, samme f.... :cryin:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...