Jump to content

GH14 og lenseproblematikk

EiSvIn

Recommended Posts

Hei godtfolk.

Mine svigerforeldre har en gammel GH14 som ligger ute hele sommeren. Problemet er jo at denne ikke er selvlensende. Og den fyller seg med vann, mye vann slik været er nå om dagen. Den ligger på hytta på sørlandet og er dermed 3-4 timers kjøring unna. Og i tillegg begynner mine svigerforeldre å dra på årene. Så dette har begynt å bli et problem, og en stressfaktor.

For en stund tilbake mener jeg å ha sett at man kunne få kjøpt en havnepresenning til slike joller, men nå har jeg søkt frem og tilbake på nettet uten å finne noe slikt noe sted. Er det noen som vet om det finnes noe enkelt man kan dra over i handelen nå? Eller noen som har noen tips om hvordan man kan lage noe slikt uten at det koster alt for meget?

Alternativt kan man jo kaste om bord et batteri og en lensepumpe. Men hvor lenge vil man tørre å la det ligge før man må ned å sjekke? Det er jo ikke snakk om noe landstrøm her. Holder det med en lading i måneden?

Bølgepumpe er forsøkt, uten hell, da båten ligger svært lunt til, og det rett og slett ikke er bølger nok for å drive noe slikt.

God ide, ellers så finnes det vel fremdeles bøyer som man henger på siden av båten og som lenser via bevegelser i vannet.

En gang i tiden solgte jeg GH. Det var havnepresenninger til disse, samt fordekk, vindskjerm, styrekonsoll etc. Båtene ble laget av Camo(plast) i Grimstad for Gunn Hegna. Jeg vet imidlertid ikke om noe av dette eksisterer enda. Mulig at Yamaha Norge (motorer) kan vite noe. Jeg tror de tok over en del av Gunn Hegna.

Et kjapt søk på nette ga: GH Båt AS, Tlf 91 73 48 60

Det skulle være plassen for vettug informasjon.

Jeg har hatt samme båt liggende med lensepumpe og et motorsykkelbatteri.

Hmm... Motorsykkelbatteri har jeg ikke tenkt på en gang, det var jo slettes ingen dum idé. Hvor mange Ah kjører du da? Man kan jo kanskje rett og slett montere alt dette på en plate som kan stå i båten når den ikke er i bruk.

Jeg tenker litt høyt her nå:

Dersom jeg tar en slik pumpe, som lenser 1892 l/Ah, og et MC batteri med 4 Ah, så skulle det altså være nok til å kunne lense 7500 liter vann før det er tomt for strøm.

Hvis man sier at en GH 14 har et areal på ca 5 kvadratmeter, og gjennomsnittlig nedbør i sommermånedene 70 mm, så vil det si 3500 l i båten + eventuell sprut fra sjøen. Med andre ord, mer enn nok lensepumpe for de månedene det er snakk om.

Tror dette er løsningen jeg, for under 400.- :-)

• 6 år senere...
  • 3 år senere...

xxxx xxx xxxxx xxx xxx xxxxx x xxxxx xx xxxxx xx xxxxx xxxxx xxxxxxxxxxx xxxxxxxxx xxx xxxxxxxxx xxxx xxx xxxxxxx xxx xxx xxx xxxxx xxxxxxxxx xx xxxxxx xxxx xxx xxx xxxx xxxxx xxxxxx xxxxx xx xx xxxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxxxxx xxx xxxxxx xxx xxx xxxxx xxxx xxxxxxx xxxxx xx xxx xx xxxx xxxxxxxxxx xx xxxxxx xx xxxxxxxxxx xx xxx xxx xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx xx xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Kommentar fra moderator: Søppelpost slettet

Jeg blir nesten litt "matt" av å se på dette ;D På BÅDE jula OG biltema, selger de BÅDE presseninger OG heldekkende universal-presseninger til båt... Hvis en kombonerer en sånnen og denne lensepumpa med batteri, holder det i laange tider uten stress. Tingen er at hvis en tar et tau fra motoren og fester i baugen og hiver en pressening over, blir det som et telt, ikke sant? Da renner vannet rett av presseninga og i sjøen. Så fester du presseningen godt fast i båten.. Etter det, lensepumpa. Et bilbatteri er jo vurderbart, siden det ikke er noen speedbåt og båten ikke blir brukt mye. 

-Just saying..

-Today Is Another Smoke Some Cigarettes, Spend Some Money And Drink Some Caffeine Day Today.. -Phil Harris

Jeg blir nesten litt "matt" av å se på dette...Tingen er at hvis en tar et tau fra motoren og fester i baugen og hiver en pressening over, blir det som et telt, ikke sant? Da renner vannet rett av presseninga og i sjøen. Så fester du presseningen godt fast i båten... 

Hvordan fester du en presenning du hiver over godt fast i ripa på båten, på en enkel måte ?

Skjønner ikke problemet et 60 amp batteri vil jo holde hele sommeren og ut i neste og. Billig og enkelt. Et motorsykkel batteri blir jo mindre og lettere og vil vel garantert holde med en lading iløpet av sesongen

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Vi hadde Lensmann på en GH14 i en speidergruppe jeg var med i tidligere. Den fungerte greit når jeg fortøyde båten, men når andre hadde brukt den, så fungerte den ikke like godt. husker ikke hvorfor, om det var fordi de andre fortøyde for slakt, eller om det var andre grunner. Etterhvert ble den brutk i Grimstadjolla til guttungen istedet, der fungerte den.

Vifa - Bruce Roberts 35

Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...