Jump to content

Lite hull i gummibåt


pensol

Recommended Posts

Vi har en liten Zodiac 250 på slep etter båten når vi er på ferie. Etter 2-3dager begynner det å bli lite luft i et av kammerene. Hullet

er godt skjult, og jeg kan ikke "høre" det. Finnes det "noe" jeg kan smøre på eller noe sånt for å se luftbobler. Eller er det en annen måte å

finne hullet på?

 

Espen :seeya:

Link to post
Share on other sites

quote.gif
Vi har en liten Zodiac 250 på slep etter båten når vi er på ferie. Etter 2-3dager begynner det å bli lite luft i et av kammerene. Hullet
er godt skjult, og jeg kan ikke "høre" det. Finnes det "noe" jeg kan smøre på eller noe sånt for å se luftbobler. Eller er det en annen måte å
finne hullet på?

Espen :seeya:


Bruk en spruteflaske med litt zalo, så ser du raskt hvor luften pippler ut.

Senior-du er min helt!

Link to post
Share on other sites

Hvis du ikke finner hullet med zalometoden, kan du prøve med sterkere krutt. Tøm ALL luften i jolla, senk den under vann, oog pump inn litt luft. Da bør du kunne se hvor det pipler fra. Utfordringen her er å få ut nok luft til at du klarer å senke den.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Lekkasjestesteren - http://www.biltema.no/products/product.asp?iItemId=93463 er fantastisk - og vi burde vel alle ha en slik i båten og regelmessig gå over gassanlegget. Sikkerhet knyttet til gassanlegget er nok viktigere enn lekkasje i RIBen. Dessuten bør du ha tilgang på kompressor slik at du får tilstrekkelig mengde luft i tubene. I løpet av ett døgn varierer lufttemperaturen så mye at dette kan forklare at du ikke finner hullet ved litt lave lufttemperaturer. Jeg har bistått flere med å finne hull på denne måten - har en kompressor ombord som har vært effektiv til å påvise hull (og drive luftsag. luftdrill og annet). Har blitt tilhenger av trykkluft ombord - flott for å presse ut gress og annet i skroggjennomganger.

Link to post
Share on other sites

  • 7 måneder senere...

Jeg tror at broder fikk tak i noe tyntflytende lim som han hadde inne i pontongene på en gummibåt han hadde. Der var det litt lekkasjer. Åpnet ventilen helt, helte lim inn i pontong, på med ventil og pumpet opp igjen med luft. Da måtte båten snurres, vendes slik at all flate ble våt. Spør på Grenland Flåteservice.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...