Jump to content

Toppfart Nordkapp 17HT


Lars K

Recommended Posts

Jeg hadde en 17 norkapp for 15 år siden og den satt det en 85 hk evenrude da gjorde den ca 28 knop men så byttet jeg motor til en 115 hk mariner rekke sekser og da øka farta til 33 knop. Den gamle 115 hk veide nåkk mere en en moderne 90 hk og det var nåkk ikke 115 hk i den så jeg tror nåkk du passerer 30 knop med en nyere 90 hk motor. vekta på norkappen mener jeg var ca 600 kg

Atle

Link to post
Share on other sites

Mulig det kan være en knop eller 3 å hente dersom propellen er skadd eller feil størrelse, men Nordkapp-skroget med dyp v-bunn og sine 600kg er nok ikke av de mest lettdrevne..

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Hadde en slik og jeg prøvde det meste, har du sjekket dobbeltbunnen at den ikke er gjennomsyret av vann??? jeg skar opp dørken og tømte 12 fulle søplesekker med vått skum og veide det til 3-400 kg kunne ikke skjønne at den gikk så tregt og tenninga var feil - propellen var feil, satt på automatiske trimplan fra tra-mar + slipte propellen ned en halv tomme så innenbordsmotoren fikk opp turtallet riktig + stilte tenningen og de som sier at en nordkapp går tregt i plan og går dårlig...ja da tar de feil....... denne hadde innenbordsmotor på ca 130hk og gikk utav ville hel....e

Uansett trimplan er ABSOLUTT et must den ble mye bedre i gangen og virket roligere og gikk i plan etter et par sec :flag:

Redigert av jab (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Har en Nordkapp 17 med vindskjerm uten HT, med to personer ombord gjorde den 29 knop med en 70 hk Johnson fra 1977 og riktig propell (13 1/4 x 17). Men motoren akslererte dårlig og hadde tungt for å trekke opp vannskikjører, så jeg gikk ned ett hakk i propellstigning (13 3/4 x 15). Mistet da et par knop i toppfart, og hører at motoren nå har litt høyt turtall på full gass.

Med 60 hk burde du få minst 25 knop med riktig propell.

Jeg tror 90 hk er ideelt på denne båten, da går den nok minst 33 knop. Men 90 hk er ganske mye større og tyngre enn 70 hk (spesielt 4-takter), så båten kan nok bli litt baktung.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...