Jump to content

Seilas Oslo-Risør for nybegynner


esg022

Recommended Posts

Jeg har kjøpt en 25 fots havseiler i Oslo, og må seile den til Risør kommende helg. Meterologisk institutt melder om pent vær med laber bris fra nord-øst.

Har dere tips til hvordan bør jeg legge opp seilasen. Jeg har sett på en del andre foratråder om denne strekningen, og kjenner til rakke og tønna. Hvordan blir dette i nordøst bris? Vi er mannskap på 3.

 

Båten har også liten påhengsmotor, som vil brukes ved dårlig vær - samt rev.

 

Jeg håper å nå Horten første dag, og runde Færder neste. Hvilken havn er best å seile inn i etter Færder?

 

Kan jeg vente å møte mange båter på ferden? 150 års jubileum på Færder fyr?

 

Hvor får man kjøpt (og hvor mye koster) kartbrikke for Garmin 60csx GPSMAP? Er denne brukbar?

Jeg vil hovedsaklig bruke papir-sjøkart med kompass til navigasjon, men jeg tror jeg ville finne sikkerhet i GPS som støtte.

 

mvh

 

Erlend S. Grimsrud

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Jeg vil anbfale følgende rute:

1. dag kommer du deg fra Oslo til Horten, det er en fin tur en fredagsettermiddag..

 

2. dag seiler du videre, jeg ville valgt å gå gjennom Vrengen..

Stavern kan være et fint mål denne dagen, før dere tar hele strekningen fra Stavern til Risør søndag.

 

Istedetfor Stavern kan dere også vudere følgende steder: Nevlunghavn (ankringsplass ihvertfall)

Eller et sted i området rundt Langesund

 

Oslo-Stavern er rundt 70Nm, mens det fra Stavern til Risør er rundt 40Nm om du går straka vegen.

 

Dere får nok en flott tur!

Link to post
Share on other sites

Laber bris fra nord-øst er bare snadder, om den værmeldingen holder stikk burde det gå greit å seile vest for Bolærne og innaskjærs til Hvasser, og deretter rett mot Jomfruland. Er vinden kraftigere og kommer den fra sør eller sør-vest blir det en helt annen og heller ubehagelig tur ut fra Hvasser, så vær oppmerksom på været.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Takk for svar!

Det ser ut som at værgudene smiler til meg denne gang (som resultat av mange dagers/netters bekymring?).

Dette forumet er en enorm ressurs, stor applaus! Nå føler jeg meg sikker på at seilasen vil gi meg god introduksjon til båtlivet.

Takk igjen.

 

PS: Bør Jomfruland rundes?

Redigert av esg022 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...